۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۷۱۱۸۶۴
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در گفت‌وگو با رسا:

آیت الله سعیدی مبارزات خود را قبل از امام خمینی شروع کرد

آیت الله سعیدی مبارزات خود را قبل از امام خمینی شروع کرد
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله سعیدی پیش از امام خمینی مبارزه خود را آغاز کرد؛ اما با دیدن خصوصیت تحول‌خواهی امام، به رهبری ایشان مبارزه خود را ادامه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن سعیدی، فرزند شهید آیت الله سعیدی و نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با بیان قرار داشتن مبارزات آیت الله سعیدی تحت فرمان و رهبری امام خمینی توضیح داد: آیت الله سعیدی مبارزه خود را پیش از آغاز مبارزات حضرت امام در سال ۴۲، شروع کرده بودند؛ اما ایشان با توجه به رفت و آمد‌های متعددی که به قم، نجف و ... داشت با آغاز مبارزات امام وقتی دیدند مبارزه امام همراه با امید به رقم خوردن تحول است، به جریان مبارزه تحت فرماندهی و رهبری امام خمینی پیوست.

وی ادامه داد: آیت الله سعیدی تمام شیوه مبارزه خود را با خواست امام دنبال می‌کرد، حتی وقتی که به امام خمینی (ره) دسترسی نداشت تلاش می‌کرد با نامه نگاری و مکاتبه با امام خمینی برای حرکت خود اجازه بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان اینکه آیت الله سعیدی اولین مجتهد شهید بود توضیح داد: ایشان پس از تحمل رنج زندان‌های متعدد به شهادت رسید، اگر کسی بخواهد شناخت بیشتری پیرامون این شهید پیدا کند، پرونده سنگینی از ایشان توسط ساواک تهیه شده است.

وی ادامه داد: آقای سیدحمید روحانی که وظیفه‌شان حفظ و نشر اسناد و تاریخ انقلاب اسلامی بود روایت می‌کردند که نزدیک به ۱۸۰۰ صفحه پرونده مربوط به مرحوم شهید آیت الله سعیدی وجود دارد که نشان می‌دهد ایشان مبارزات طولانی و زندان‌های متعددی را تحمل کردند.

نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رژیم پهلوی تحمل روشنگری‌های آیت الله سعیدی را نداشت بیان کرد: ایشان برای آخرین بار به دلیل تلاش راکفلر و تیم سرمایه داری آمریکایی‌ها برای حضور در ایران اعلامیه ای ضد سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در ایران آماده کردند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که بسیاری از شریان‌های اقتصادی ایران را به دست بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به روایت آیت الله منتظری برای تلاش آیت الله سعیدی برای جلب امضای این اعلامیه خاطرنشان کرد: آیت الله منتظری در مصاحبه‌ای که از صداوسیما پخش شد گفت که آیت الله سعیدی اعلامیه را نزد ایشان برد، متن بیانیه به‌قدری تند بود که آیت الله منتظری در پاسخ گفته بود اگر ۹ نفر آن را امضا کنند، من به عنوان نفر دهم آن را امضا خواهم کرد.

وی افزود: آیت الله منتظری می‌گوید که البته این اعلامیه با تک امضای آیت الله سعیدی منتشر شد و انتشار این اعلامیه شجاعت بسیاری می‌خواست؛ البته رژیم پهلوی نیز بیکار ننشست و آخرین زندان که منجر به شهادت ایشان شد به دنبال انتشار همین اعلامیه بود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات