۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۷۱۱۲۲۰
یادداشت؛

لزوم وحدت مسئولان در اندیشه امام خمینی

لزوم وحدت مسئولان در اندیشه امام خمینی
امام خمینی (ره) درباره اهمیت موضوع وحدت میان مسئولان، جریان‌های سیاسی و جناح‌ها و همه گروه‌ها، متواضعانه درخواست می‌کنند که با همدلی و همزبانی برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، واژه اختلاف از ریشه «خ‌ل‌ف» گرفته شده و به معنای این است که انسان راهی را در پیش گیرد که غیر از راه دیگری باشد.[1] درحالی که تداوم انقلاب وابسته به باهم بودن همه مسئولان، ارائه راهکارها، راهبردها، تعامل و کمک آنان به همدیگر برای پیشرفت کشور است.

تنازع یعنی خصومت کردن، اختلاف کردن، دعوا کردن؛ این خصومت و اختلاف، بین چند گروه تعریف می شود: ۱.بین مردم با یکدیگر؛ آحاد مردم، زن و مرد و کوچک و بزرگ و کارمند و کشاورز و کارگر و مهندس و دکتر و روحانی و صنعت گر و بازرگان و تاجر و بازاری و دانشجو، با هم دعوا و تنازع دارند.

۲.بین مسئولین با یکدیگر؛ برخی از مسئولین، با هم خصومت و اختلاف دارند؛ از مسئولین قوای سه گانه، وزارت خانه ها، نیروهای نظامی و انتظامی و نهادها و ارگان ها؛ این اختلافات می تواند در رأس باشند و می تواند در سطح مسئولین درجه دوم و سوم باشد.

۳. بین مسئولین با مردم؛ مسئول با مردم اختلاف دارد و توجه ندارد که مردم ولی نعمت او هستند و مردم او را سر کار آورده و مقبولیت او به واسطه حمایت همین مردم است.

۴. بین مردم و مسئولین؛ مردم‌ توجه ندارند که این مسئول را خودشان به قدرت رساندند؛ با حمایت خود آن ها کار و پیشرفت صورت می گیرد و تنازع مردم با مسئولین، پایه های نظام دینی را سست و تضعیف می کند و این به ضرر خود مردم است.(فرازهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی)

لزوم وحدت مسئولان در اندیشه امام خمینی

یقیناً برای رسیدن به تمدن جهانی اسلام «محور وحدت» اصلی‌ترین نیاز و ضرورت تمدن سازی است و چنانکه وحدت، همدلی و همزبانی در میان اقشار گوناگون جامعه، امری لازم و برای رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی، ضرورت داشته و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، همان گونه نیز وحدت بین مسئولان از اساسی ترین شرط تحقق پیشرفت کشور و تمدن سازی است.

براساس آنچه از بیانات امام خمینی(ره) روایت شده است به خوبی می‌توان دریافت که در مکتب بنیانگذار انقلاب اسلامی وحدت، همدلی و همزبانی دارای ارزش ذاتی بوده و از امور ضروری برای حفظ اسلام و پیشبرد انقلاب اسلامی و دست یافتن به اهداف عالی به حساب می‌آید؛ حال این وحدت در سطح ملی باشد یا در سطح مسئولان و مدیران.

امام خمینی(ره) درباره اهمیت موضوع وحدت میان مسئولان، جریان‌های سیاسی و جناح‌ها و همه گروه‌ها متواضعانه درخواست می کنند که با همدلی و همزبانی برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی از جمله تحقق عدالت اسلامی کوشش کنند: «اینجانب با کمال تواضع، دست خود را به طرف تمام جناح‌هایی که در خدمت اسلام هستند، دراز می‌کنم و از همه استمداد می‌کنم که با هم‌پیوستگی همه‌جانبه، در راه بسط و عدالت اسلامی که یگانه راه سعادت ملت است کوشا باشند».[2]

همواره یکی از اشکالات برخی از گروه‌های سیاسی در کشور ما این است که غالب آنان با هم دیگر هم زبان هستند؛ اما آن چنان که باید و شاید با هم دیگر همدلی ندارند؛ به همین خاطر شعار برای وحدت با همدیگر زیاد سر می‌دهند؛ اما در عمل، خبری از وحدت میان آنان نیست.

لزوم وحدت مسئولان در اندیشه امام خمینی

امام خمینی(ره) با علم به این موضوع و با درک وضعیت مسئولان، همگان را دعوت به وحدت عملی کرده و فرمودند: «هی نگوئید وحدت و دنبالش نباشید، عملاً با هم وحدت داشته باشید. شما برادرهای هم هستید.»[3] در مکتب سیاسی امام راحل وحدت میان مردم، ناشی از وحدت میان سران کشور و مسئولان نظام است و اگر مسئولان با هم همدل و همزبان باشند، مردم نیز با هم دیگر متحد و هم زبان خواهند شد.

امام خمینی(ره) بارها و بارها در دیدارهای مختلف، مسئولان کشور را به نداشتن اختلاف توصیه کرده و بر داشتن وحدت میان خود تأکید می‌فرمودند: «تأکید می‌کنم که اگر سران با هم خوب باشند، این کشور صدمه نمی‌بیند و اگر صدمه‌ای این کشور ببیند از اختلاف سران است.»[4]

امام خمینی(ره) در سخنرانی خود در تاریخ ۱۲ مرداد ماه ۱۳۶۲ که در حسینیه جماران و در جمع استانداران سراسر کشور ایراد کردند، خطاب به استانداران فرمودند: «...تا به حال هر کاری انجام گرفته است، از اتفاق بوده است؛ پیشبردمان، از توافقی بوده است که بین تمامی اقشار است. خارجی‌ها هم اگر بخواهند کاری بکنند، اول بین خود ما اختلاف می‌اندازند و از این راه فساد ایجاد می‌کنند، بعد از آنکه اختلاف شد لطمه وارد می‌آورند، مستقیماً که دخالت نمی‌کنند و ما برای حفظ اسلام مکلف و مسئولیم، و امروز حفظ اسلام در تفاهم است، تفاهم بین همه اقشار، بین مردم با روحانیون، روحانیون با استاندارها، استاندارها با مردم و روحانیون، و این تکلیفی است الهی که باید جواب آن را بدهیم».[5]

لزوم وحدت مسئولان در اندیشه امام خمینی

امام راحل در ادامه این سخنرانی با اشاره به مصیبت و نتایج غیرقابل جبران اختلافات بین مسئولان می فرماید: «...اختلاف روحانیون با استاندارها و یا خودشان، به مردم سرایت می‌کند و در جبهه‌ها منعکس می‌شود، آن وقت نمی‌توانید مصیبتی را که از این ناحیه پیدا می‌شود ارزیابی کنید، و مصیبت بزرگ این است که در این صورت اسلام نمی‌تواند سر بلند کند. باید متوجه باشید که این یک تکلیف است که همه با هم باشید تا این بار را به آخر برسانید. خوب خدمت کنید».[6]

سعید چراغی

 

[1] . مفردات، ص‌۲۹۴، «خلف».

[2] . صحیفه امام خمینی(ره)، ج3، ص 327.

[3] . صحیفه امام خمینی(ره)، ج13، ص403.

[4] . صحیفه امام خمینی(ره) ج 18، ص 38.

[5] . صحیفه امام خمینی(ره) ج 18، ص 37.

[6] . صحیفه امام خمینی(ره) ج 18، ص 38.

ارسال نظرات