۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۷۰۹۵۲۷
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

شبکه سازی از ویژگی های یک امام جمعه موفق

شبکه سازی از ویژگی های یک امام جمعه موفق
حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: دشمن با تشکیلات و شبکه می آید لذا باید کار تشکیلاتی کرد و حتماً باید شبکه نخبگانی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ملکی قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در ششمین جلسه از سلسله نشستها با موضوع "نمازجمعه و مطالبه‌گری" که توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی این نهاد و در بستر فضای برگزار شد، با اشاره به اینکه مردم ائمه جمعه را نماینده دولت می دانند، گفت: در حالی که رهبرمعظم انقلاب همیشه دولت ها را در کلان حمایت می کنند اما در حاشیه این قصه نقدهایی دارند که باید تک مضراب بفرمایند و امام جمعه ها آن را تبیین کنند.

وی افزود: نمایندگان رهبری و سلسله طولی ولایت باید تبیین کننده باشند، در دهه شصت شهدای محراب تبیین کننده آنچیزهایی بودند که امام می فرمود و با تمام وجود پای کار می آیند.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه امام جمعه زبان گویای توده های جامعه اسلامی است، ابراز کرد: ائمه جمعه زبان ضعفا و فقرا هستند و مسأله ساده زیستی امامین انقلاب باید در زندگی ائمه جمعه تبلور پیدا کند و خودش را ادامه دهنده راه ولی فقیه از حیث گفتار و رفتار بداند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام جمعه باید زندگی حداقلی داشته باشد و با مردم ارتباط وثیقی پیدا کند، اظهار داشت: امام جمعه باید با مردم ارتباط بدون چشم داشت داشته باشد و بحث اخلاص نیز که جای خودش دارد.

وی با اشاره به توانمندی و تحلیل های مسائل سیاسی و اجتماعی ائمه جمعه تصریح کرد: اگر امام جمعه از حیث تحلیل های سیاسی و مسائل اجتماعی یک سر و گردن بالاتر از دیگر افراد جامعه باشد نقش اجتماعی ایشان شکل می گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ملکی افزود: اگر امام جمعه به جایگاهی برسد که مردم بگویند امام ما چه می گوید به جایگاه اصلی خود رسیده است.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه در گام دوم انقلاب با نسل دیجیتال روبه رو هستیم، خاطرنشان کرد: امروز نونهالان و خردسالان کارهایی را انجام می دهند که از عهده ما برنمی آید لذا نام آن ها بچه های عصر دیجیتال می گذارم یعنی سوادشان به قلم و کاغذ نیست.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم همچنان مصداق آیه شریفه «قو انفسکم و اهلیکم نارا» باشیم و همچنان برای نسل دیجیتال هم پیشوا و الگو تلقی شویم، باید در کنار مباحث تقوا و ایمان که اصل ثابتی است از ابزار روز و سواد رسانه به معنای واقعی اطلاع داشته باشند که اگر با نسل امروز روبه رو شد گسست نسلی را احساس نکنند.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه ارتباط ائمه جمعه با دبیرستانی ها را ضروری دانست و اظهار کرد: اگر این نسل را به دست نگیریم و رهبری آن ها را کنار بگذاریم قطعاً آن ها را خواهند برد چنانکه این کار را در قالب فضاهای مجازی و برخی از مدارس غیرانتفاعی انجام می دهند.

وی افزود: باید نسل جوان ارتباطش با امام جمعه یک ارتباط پدری و فرزندی به معنای واقعی باشد و این نمی شود مگر اینکه فاصله ها جمع شود، یکی از کارهای مهم امام جمعه شناسایی معلم ها و برگزاری جلسات هفتگی با آن ها است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ملکی با اشاره به اینکه یک امام جمعه باید شبکه سازی کند، عنوان کرد: دشمن با تشکیلات و شبکه می آید لذا باید کار تشکیلاتی کرد و حتماً باید شبکه نخبگانی داشته باشد که زیرساخت آن پذیرش امام جمعه از طرف نخبگان است.

وی ادامه داد: امام جمعه نباید گرفتار روزمرگی شود و کسی را در دفتر به عنوان رسیدگی به امور بگمارد و امام جمعه خود به شبکه سازی و ارتباط با نخبگان بپردازد تا مسائل معرفتی و اجتماعی بصیرتی را به جامعه پمپاژ کند.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه ابراز کرد: نخبگان جامعه باید زبان گویای امام جمعه هر منطقه باشند و امام جمعه یک کنشگر خرده کف میدان مثل یک مبلغ نیست و مافوق و سازماندهی کننده آن ها است و حتی مبلغین باید شرح حال و وظایف و مسأله های شهر و منطقه و محله را از امام جمعه بگیرند.

وی با بیان اینکه بنای حوزه علمیه  از ابتدا اجتهاد پروری بوده است، بیان کرد: در سال های اخیر با درختواره رشته ها امام جمعه و ائمه جماعات متخصص پرورش می یابند که بتوانند تحولی در فضای نماز جمعه ها حاصل شود.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با توجه به وظایف ائمه جمعه ابراز کرد: بخشی از مهاجرت طلاب به مناطق خود به امام جمعه ها بر می گردد که خوش دعوتی داشته باشند و از این سو حوزه علمیه نیز بدرقه مناسب خواهد داشت، لشکر پیاده نظام و سواره نظام امام جمعه مساجد محل هستند و این امام جمعه است که می توانند یک اتحاد و همدلی در محافل مذهبی ایجاد کند.

وی با اشاره به مشارکت مردم در نماز جمعه تصریح کرد: بیشتر نماز جمعه ها از شور و شوق خاصی برخوردار نیست و این تغییر این شرایط به امام جمعه و نشاط و پویایی او بر می گردد، امام جمعه باید از ظرفیت روحانیت و امام مساجد استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بیان کرد: اگر مسجد دست معاندین بود به بهترین شیوه از آن استفاده می کردند، مسجد آرامش مردم است لذا باید مهارت های زندگی را از طریق مسجد به مردم آموزش داد چرا که مسجد پایگاه همه کارها است و ما از همه کارها تنها یک کار یعنی اقامه نماز را گرفته ایم.

ارسال نظرات