۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۷۰۷۷۲۳
به مناسبت سالروز تشکیل سپاه پاسداران؛

سپاه، پاسدار انقلاب

سپاه، پاسدار انقلاب
سپاه پاسداران جزء ابتکارات امام بود و وجه افتراق این مجموعه نظامی با سایر قوای نظامی جهان در معونیت گرایی آن است؛ باید این روحیه حفظ و به نسل بعدی پاسداران انتقال یابد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، از نظر تمام جامعه شناسانی که بر روی پدیده انقلاب‌ها تحقیق و مطالعه کرده اند، بر این نکته که انقلاب اسلامی یک معجزه بود اذعان می‌کنند؛ نه فقط کسانی که از بیرون به این انقلاب نگاه می‌کنند این را می‌گویند، بلکه خود انقلابی‌ها نیز تصریح می‌کنند که ما توقع نداشتیم انقلاب در این زمان و به این شکل پیروز شود. البته این سخنان به این معنا نیست که بدون برنامه و اصطلاحا «شانسی» انقلاب رخ داد، بلکه به این معنا است که دست خداوند به وضوح مشاهده شد و زودتر از آنچه انتظار می‌رفت نظام سیاسی تغییر کرد.

حالا در این انقلاب که خودش معجزه الهی بود، معجزات دیگری نیز وجود داشت؛ از جمله معجزات پس از انقلاب، دفاع مقدس است که امام درباره آن فرمودند «جنگ نعمت است». در این فرصت، یکی از تحولاتی که امام به وجود آوردند، تحول در نگاه به نسل جوان بود. ایشان به فکر و عمل جوانان اعتماد کردند و این به معنای واقعی کلمه یک تحول بود که تبلور این تحول و تغییر در سپاه پاسداران مشاهده شد. ایشان جوان‌های بیست و چند ساله را در رأس سپاه پاسداران پذیرفتند که با تصریح رهبر معظم انقلاب، اینها جوان‌هایی بودند که حدّاکثر سی سال سنشان بود و همین افراد در رأس سپاه پاسداران، فرماندهان لشکرها و فرماندهان کل بودند. این افراد همان کسانی بودند که کارهای بزرگی به آنها سپرده شده بود و البته به خوبی از پس آن برآمدند.

علت موفقیت این جوانان نه در قوای نظامی بلکه در اندیشه و اعتقاد آنها به اسلام بود؛ زیرا تنها تفاوت ما با دشمنان در همین اهداف بلند و الهی‌مان است. اصلا زیربنای فکری همه نیروهای مسلّح ما همین اهداف الهی و بلند است به خصوص سپاه پاسداران؛ سپاه را نباید صرفا به عنوان یک مجموعه و سازمان اداری ببینیم بلکه آن را به عنوان یک نهاد انسانی و دارای انگیزه‌‌‌های بزرگ و روشن انسانی مشاهده‌ کنیم. سپاه نیرویی است که با سعه صدر به همه جا و همه کس نگاه می‌کند و رزمندگان بدون مرز هستند. رزمندگانی که هرجا و در هر زمینه‌ای نیاز باشد، آنها در آنجا حضور پیدا می‌کنند و کرامت مستضعفان را حفظ و خود را بلاگردان مقدسات و حریم‌های مقدس می‌کنند.

 

آ / واکاوی در کار سپاه

 

وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة

حضرت امام خمینی در گفت‌وگوی خود با افراد تشکیل دهنده سپاه و یا در سایر سخنرانی‌های پیرامون قوای نظامی، به آیه 60 سوره انفال اشاره کردند؛ «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ الله». در این آیه چندین نکته وجود دارد: اولا به «اِعداد»، یعنی آماده کردن و آماده شدن اشاره دارد البته به اندازه‌ی استطاعت؛ یعنی قانع نباشید به حدی و هر چه می‌توانید، این آمادگی را در بخش‌هایی که در خود آیه ذکر شده زیاد کنید. در نتیجه سپاه روزبه‌روز باید آمادگی‌های خودش را بیشتر کند.

حال آنچه درباره‌اش باید آمادگی ایجاد کنیم، چند چیز است؛ ابتدائا «قُوَّة» و دوم «رِباطِ الخَیل»‌ است. «قُوَّة» یعنی قدرت، توان و نیرو و «رِباطِ الخَیل» یعنی ابزار؛ ابزارهای گوناگون که در هر دوره‌ای تغییر می‌کند و ما باید خودمان با دستان خود ابزار متناسب با ادوار مختلف را فراهم کنیم. هدف از این دو کار نیز «تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ الله» است. «تُرهِبون» به معنای ترسی است که بازدارنده باشد و چنانچه دشمن از قدرت و ابزارآلات ما بیمناک شد، جرئت نمی‌کند نگاه چپ کند. در نتیجه سپاه باید کاری کند که دشمن از هیبت مردان جوان مؤمن احساس بیم کند و این مهم‌ترین بخشِ بازدارندگی است.

قدرتی که مورد نیاز امروز ما است در جنبه‌های مختلفی خودش را نشان می‌دهد؛ از جمله قدرت سازمانی که سازمان، قوی، مستحکم و جامع باشد و این قدرت سازمانی جزء مسائلی است که در سپاه به خوبی اجرا شده است. دیگر قدرتی که مدنظر است، قدرت علمی و تخصّصی است؛ زیرا حدیث می‌فرماید «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»؛ هرکسی علم نداشته باشد به سمتش یورش می‌برند. قوه دیگر در بخش تاکتیک و راهبرد است که سپاه باید در زمینه مسائل تاکتیکی و راهبردی، آمادگی و حرکت روزافزون و روبه‌پیش داشته باشد. چه بسا از همه اینها مهم‌تر، قوّت تربیت جوانان بلندهمت و پرانگیزه باشد که ضامن بقای سپاه است.

 

آ / سپاه، پاسدار انقلاب

 

سپاه، موفق یا ناموفق؟

یک معیار سنجش وضعیت برای هر سازمانی این است که موفقیت‌های آن مجموعه را با ناکامی‌هایش بسنجیم. باید ببینیم در مواجهه با مأ‌موریت‌هایی که داشته است، تا چه اندازه پیش رفته و موفق بوده است. اکنون به بخشی از موفقیت‌های سپاه از بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنیم. بکی از مسائل، مسأله نوآوری و خلاقیت در سپاه است؛ هم نوآوری در ابزارها و وسایل جنگی، هم در شیوه‌های نظامی، در شیوه‌های مقابله، در شیوه‌های مبارزه. سرفصل دیگر ورود پرتوان در عرصه‌های گوناگون خدمات اجتماعی است. یک قلم دیگر، امدادهای فوق‌العاده در حوادث مانند زلزله کرمانشاه یا سیل های این چند سال اخیر است.

یک سرفصل دیگر ورود در وادی فرهنگ، اندیشه و هنر است که در این زمینه، مجموعه سپاه و بسیج کارهای نمایانی کردند. کسانی که در وادی فرهنگ، هنر، ادبیات، شعر، سینما و سایر شاخه‌های هنری دستی بر آتش دارند، تصریح کردند که گویا یک موجود جدیدی در عالم هنر در حال متولّد شدن است و خوانش جدیدی از هنر مطرح شده است. عرصه دیگر که بسیار مهم است، نگاه گسترده به جغرافیای مقاومت در منطقه است. حضور سپاه در این گستره مقاومت به قدری برجسته است که دشمنی‌ها را هم علیه سپاه برانگیخته و اصل درگیری آمریکا و اسرائیل با ما بر سر همین مسأله است.

سرفصل دیگر که به نظر رهبر معظم انقلاب از همه موارد مذکور مهم‌تر است، تلاش برای حفظ معنویّت است. معنویت مانند باران رحمتی است که بر بوستان متنوعی می‌بارد؛ هم حیات‌بخش بوستان است، هم طراوت‌بخش و جلوه‌بخش بوستان. بنابراین سپاه، هم در زمینه‌های سخت‌افزاری، هم در زمینه نرم‌افزاری، در وادی تعالی و پیشرفت جلو رفته و امتحان خوبی پس داده است. به عنوان آخرین مسأله باید تأکید کرد که مسئولان فعلی سپاه نباید اجازه دهند انقطاع نسلی به وجود بیاید؛ همان روحیه‌ای که شهدای بزرگ و نام‌آور سپاه در میدان‌های نبرد از خودشان نشان دادند، باید در بین نسل جدید پاسداران سریان و جریان داشته باشد. تربیت دینی و انقلابی، جلوگیری از انقطاع نسلی، تداوم روش خلاقیّت و نوگرایی باید در صدر برنامه‌های سیاست گذاران سپاه باشد.

ارسال نظرات