۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۷۰۶۹۵۹
شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان؛

دینداری در بین جوانان این زمان سخت تر است

دینداری در بین جوانان این زمان سخت تر است
خراسان رضوی – شوق به نیکی و کراهت از بدی و گناهان و عدم استحقاق عذاب سه درخواست یازدهمین روز ماه مبارک رمضان بندگان از خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ علی خیاط، رئیس دانشگاه رضوی در شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان به تبین معارف دعا پرداخت که در ادامه ارائه می شود:

اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ، وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ، وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ، بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ

دردعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان روزه دار از خدا سه درخواست را مطرح می کند. که نخستین تقاضا شوق به نیکی و محبوبیت کار نیک در دل  و نظر انسان است اینکه عشق به کار نیک را در دل و جان او شعله ور سازد.

گاهی انسان کار خوبی انجام می دهد اما از روی عشق و با شوق نیست! کار خوبی است قصد قربت هم دارد اما در کل برای او سخت بوده و به زحمت انجام می دهد. مثلا اگر پولی انفاق می کند خیلی با خودش کلنجاررفته که چنین کند! در مقابل این گاهی انسان کار خوب برای او یک فطرت و سجیه وعشق است با شوق به سمت کار خوب حرکت کرده و در خود احساس لذت و معنویت خاصی می کند.

اینکه کارخیر را انجام بدهیم اما به سختی با موردی که همین کار خیر را با احساس معنویت و لذت پیش ببریم، متفاوت است این روحیه خیلی ارزشمند است که انسان وقتی کار را به اتمام می رساند لذت برده و همیشه مشتاق حرکت به سمت کارهای خوب باشد.

این درخواست را ما امروز از خدا داریم که حالتی برای ما ایجاد شود که اعمال نیک را با عشق و علاقه انجام بدهیم  با عشق نماز خواندن غیر از انجام از روی ترس است! با عشق احسان به دیگران کردن غیر از این است که نیست خیرات و مسائل دیگر باشد. بنابراین از خدا می خواهیم این روحیه را اصلاح کند دست ما را بگیرد که کار نیک در نزد ماد محبوب باشد برای انجام کار نیک عشق و علاقه داشته باشیم.

دقیقا درمقابل حالت و درخواست اول در فراز دوم این دعا از خدا می خواهیم که خدایا در این روز گناه کردن، معصیت و نافرمانی در نزد ما را مکروه بگردان یعنی روحیه ای بده که از انجام گناه نفرت داشته باشیم.

این خیلی متفاوت است که انسان اگر گناه نکرد برای این ترک گناه خیلی به زحمت بیفتد یا موردی که گناه نکند اما به دلیل آنکه بسترش مهیا نبوده و یا شاهد و ناظری بر ان بوده که دست از پا خطا نکرده است.

دینداری در بین جوانان این دوره خیلی سخت تر از شرایط زمان ما در دوره جبهه و جنگ و معنویت است خی این فضای معنوی و روحیات آن روزها خیلی خوب بوده و شرایط و زمان و مکان چنین بستری را فراهم کرده است اما اکنون که میدان گناه و بستر آن فراهم است اگر به سمت آن نرویم یعنی واقعا نفرت از آن عمل داشته باشیم خیلی ارزشمند است یعنی غیبت، تهمت، ظلم، روزه خواری  و ترک نماز را ناپسند می داند و از آنها تنفر دارد که مرتکب نمی شود در چنین حالی انسان به درجه ای قریب به عصمت نزدیک شده که نشانگر تبلور نور ایمان در دل اوست در این حالت در دل او جایی برای شیطان نیست دلی که مالآمال ازعشق به خدا باشد انجام کار نیک را دوست دارد و از انجام کار بد، معصیت و گناه انزجار و تنفر دارد. این روحیه خیلی ارزشمندی است اگر کسی به چنین جایگاهی برسد.

درخواست سوم این است که خدایا آتش خشم و غصب خودت را بر من حرام گردان! یک وقتی است مستحق عذابیم خودمان می دانیم گناه کردیم غافل شدیم از این رو از خدا می خواهیم ما را به جهنم نبرد از روی و لطف و تفضل عذاب نکند، اعتراف به مستحق بودن عذاب داریم اما درخواست بخشش داریم.

مورد دیگر آن است که از خدا می خواهیم آتش خشم خود را بر من حرام کند یعنی توفیق بدهد طوری عمل کنم اساسا مستحق عذاب شدن نباشم بستری برای عقوبت وجود نداشته باشد من را در مسیرعبادت و اطاعت و کارهای خیر قرار بدهد که خود به خود بهانه ای برای عذاب کردن وجود نداشته باشد.

عذاب نکن! با عذاب را بر من حرام کن! متفاوت است مورد نخست اعتراف به استحقاق عذاب دارد اما در مورد دوم این یعنی زمینه استحقاق عقاب را نداشته باشیم این بسیار ارزشمند است و اگر به این درجه انسان برسد تالی تلو معصوم محسوب شده و به جایی رسیده که زمینه عذاب الهی در زندگی او از بین می رود.

دعاهای امروز خیلی ارزشمند بود ابتدا عشق به  کار نیک و سپس تنفر از کار بد و گناه  را درخواست کردیم یعنی حالتی پیش بیاید که کار نیک را از روی علاقه انجام داده و گناه را از روی تنفر از آن ترک کنیم و در حقیقت اتفاقی بیفتد که اساس من استحقاق عقاب شدن را نداشته باشم که این هم به کمک خدا و با توسل به درگاه مقدسش ان شالله برآورده خواهد شد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات