۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۷۰۳۸۰۰

ادعای عجیب آژانس انرژی اتمی در مورد ایران

ادعای عجیب  آژانس انرژی اتمی در مورد ایران
گزارش جدید آژانس انرژی اتمی ادعا می‌کند که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماهه گذشته با ادامه برنامه هسته‌ای افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ناظران هسته‌ای سازمان ملل امروز (پنجشنبه) با انتشار گزارشی مدعی شدند که با ادامه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشورمان در سه‌ ماهه گذشته افزایش یافته و مقدار نزدیک به درجه تسلیحاتی تقریباً دو برابر شده است.

به گزارش رویترز، ذخایر هگزا فلوراید اورانیوم ایران، ماده اولیه سانتریفیوژها، شامل ۳۳.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا خلوص ۶۰ درصد است  و این یعنی ۱۵.۵ کیلوگرم افزایش یافته است.

ای بی سی نیوز نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه ماهه محرمانه خود به کشور‌های عضو اعلام کرده است که ایران دارای ذخایر تخمینی ۳۳.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد خلوص شکافت‌پذیر است که از نوامبر ۱۵.۵ کیلوگرم افزایش یافته است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به منظور گفتگو با مقامات تهران و حل و فصل برخی اختلاف نظر‌ها در پرونده هسته‌ای ایران روز شنبه وارد تهران شود. سفر گروسی به تهران در حالی انجام می‌شود که به گفته منابع خبری مستقر در وین ایران در آستانه احیای توافق هسته‌ای و بازگشت آمریکا به برجام است.

برخی منابع خبری می‌گویند که اگر سفر گروسی به تهران بتواند به دستیابی به راه حلی عملی برای حل برخی اختلافات موجود منجر شود، می‌تواند گامی مهم در احیای توافق هسته‌ای در وین باشد.

روز گذشته  رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه جلسه شورای حکام برای بررسی مسئله اوکراین، به مسئله مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت و اعلام کرد که مذاکرات با ایران در چارچوب مذاکرات توافق هسته‌ای در حال انجام است و درباره پیشرفت در خصوص مسائل پادمانی باقی مانده با ایران ابراز امیدواری کرد.

قابل ذکر است که علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین، یکشنبه گذشته بعد از وقفه‌ای کوتاه برای ادامه دور هشتم مذاکرات به وین بازگشت. قرار است این دور از از گفتگوها دور آخر مذاکرات باشد.

ارسال نظرات