۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۷۰۳۵۲۲

آیا عراق مرز های عتبات را باز می کند؟

آیا عراق مرز های عتبات را باز می کند؟
در حالی که حدود پنج روز تا بازگشایی مرزها بر اساس وعده طرف عراقی باقی مانده است و بسیاری برای برقراری سفر زمینی عتبات لحظه‌‌شماری می‌کنند، هنوز خبری از باز شدن مسیر زمینی سفر عتبات از سوی مسؤولان عراق نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، هزینه سفر عتبات در سال جدید با توجه به بسته بودن مسیر زیارت در ۲ سال اخیر و نوسان نرخ ارز، افزایش قابل توجهی داشته است؛ به طوری که قیمت کاروان‌های عتبات از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۸، اکنون به بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای سفرهای هوایی رسیده است. بر همین اساس، بسیاری از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من خواستار بازگشایی مرز زمینی و همچنین کاهش هزینه‌های سفر و پروازهای عتبات شده‌اند. (اینجا و اینجا بخوانید)

هزینه سفر عتبات با تأمین پروازها کاهش می‌یابد؟

این افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی هزینه‌های سفر عتبات، موجب شده تا بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات از این سفر جا مانده و امکان تشرف به عتبات را نداشته و حتی منتظر بازگشایی مرز زمینی باشند.

البته سازمان حج و زیارت پس از برقراری سفر عتبات با لغو ویزا برای سفر هوایی عراق، با توجه به بالا بودن هزینه بلیت‌های پرواز از تلاش برای کاهش این هزینه و حتی اختصاص وام کم‌بهره به زائران عتبات خبر داده بود که در زمینه تأمین بلیت‌های پرواز عتبات به تازگی اتفاقات خوبی رخ داده و سیدمحمدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت از همکاری سازمان هواپیمایی کشوری با سازمان حج و زیارت و اختصاص پرواز به زائران عتبات خبر داده است.


قیمت بلیت یک طرفه به عراق در ایرلاین‌های ایرانی و خارجی (تهران ـ نجف)

با این وجود، همچنان هزینه بلیت پروازهای عتبات بالا است و حتی در سایت‌‌های فروش بلیت، قیمت یک طرفه بلیت از تهران به فرودگاه نجف، به بیش از چهار میلیون تومان می‌رسد. این امر در حالی است که  شرکت شمسا با توافقی که با یکی از شرکت‌های هواپیمایی داشته است، روزانه یک پرواز به نجف را چارتر کرده که قیمت رفت و برگشت به عراق یعنی تهران ـ نجف ـ تهران معادل چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

اعلام آمادگی برخی بانک‌ها برای اختصاص وام به زائران

برخی از مسؤولان سازمان حج و زیارت و حتی دفاتر زیارتی معتقدند که هزینه‌های اصلی سفر عتبات مربوط به پرواز است و شرکت‌های هواپیمایی همکاری مناسبی ندارند، اما باید دید با همکاری جدید سازمان هواپیمایی و سازمان حج و زیارت، روند اختصاص پروازهای عتبات به چه صورت و حتی با چه مبلغی خواهد بود؟ اصلا آیا با اقدام جدید سازمان حج و زیارت هزینه‌های سفر عتبات کاهش می‌یابد یا خیر؟

یکی از برنامه‌های رئیس سازمان حج و زیارت، سفرهای زیارتی ارزان و آسان است و حتی در این زمینه رئیس سازمان حج و زیارت به فارس می‌گوید: برنامه ما برای سفرهای ارزان به عتبات، پیگیری برای بازگشایی مسیر زمینی به عتبات است و در زمینه سفرهای آسان نیز اختصاص وام به زائران را پیگیری می‌کنیم که تاحدودی این روند به خوبی طی شده و چند بانک برای اختصاص وام به زوار سفرهای نوروزی اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

طرف عراقی هنوز اطلاعیه‌ای برای بازگشایی مرز زمینی نداده است

البته به گفته منابع آگاه، هنوز دولت عراق ابلاغیه و اطلاعیه‌ای در زمینه برقراری سفرهای زیارتی به عتبات به صورت زمینی نداده است تا از این طریق سفرهای ارزان قیمت برقرار شود. این امر در حالی است که بر اساس وعده مسؤولان عراق، اول شعبان مصادف با ۱۳ اسفندماه (۴ روز دیگر) سفرهای زمینی به عتبات باید برقرار شود و سازمان حج و زیارت و ستاد عتبات دانشگاهیان با توجه به این وعده برنامه‌ریزی کرده‌ و از متقاضیان ثبت‌نام به عمل آورده‌اند تا پس از بازگشایی مسیر زمینی بتوانند با برنامه‌ریزی مدون زائران را اعزام کنند.

به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت، اقدامات برای اعزام زائران به عتبات به صورت زمینی انجام شده و ما برای برقراری این سفرها آمادگی کامل داریم و منتظر تأیید طرف عراقی برای بازگشایی مرزها هستیم.

مشتاقان زیارت کربلا برای بازگشایی مرز زمینی لحظه‌شماری می‌کنند

حتی بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات که امکان تأمین هزینه‌های سفر هوایی به عتبات را نداشتند، در کاروان‌های زمینی نام‌نویسی کرده و برای باز شدن مرزهای زمینی ایران و عراق لحظه‌شماری می‌کنند. یکی کوله‌بار سفر را بسته و دیگری ختم یس گرفته تا مرزهای زمینی باز شود و به زیارت ارباب مشرف شود.

با این وجود، فعلا از سوی طرف عراقی و سفارت این کشور خبری از بازگشایی مسیر زمینی عتبات نیست، اما همچنان امید در دل عاشقان زیارت کربلا زنده است و منتظرند تا با خبر بازگشایی مرز زمینی به دیار عشق قدم بگذارند.

البته مسؤولان سازمان حج و زیارت باید برنامه‌ریزی کنند که در صورت بازگشایی مرز زمینی هزینه‌های تمام شده برای زائران افزایش پیدا نکند. چرا که با توجه به روش نوین و اجاره هتل‌ها، احتمال بالا بردن قیمت‌ها توسط طرف عراقی وجود دارد. بنابراین، نظارت و برنامه‌ریزی در این عرصه نیز باید توسط سازمان حج و زیارت صورت گیرد تا این اقدام به ضرر زوار تمام نشود.

برخی بانک‌ها با اختصاص وام به زائران عتبات موافقت کردند

با توجه به بالا بودن هزینه سفر هوایی به عتبات، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای برقراری سفر زیارتی آسان، همان اختصاص وام به زائران است که هنوز در پیچ و خم اداری با بانک‌ها است و سازمان حج و زیارت نیز به عنوان متولی اعزام، این موضوع را پیگیری می‌کند تا به نتیجه برسد و حتی شنیده‌ها حاکی از موافقت اولیه برای تخصیص اعتبار به زائران عتبات از سوی چندین بانک است.

ایستگاه‌های پروازی عتبات

هم‌‍اکنون سفرهای زیارتی به عتبات از ایستگاه‌های پروازی محدودی همچون تهران، یزد، کرمان، ساری، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان در حال انجام است. این امر در حالی است که در سایر استان‌ها هم مشتاقان سفر عتبات حضور دارند، اما به دلیل نبود پرواز مستقیم از شهر خود به عراق، هنوز موفق به تشرف به این سفر معنوی نشده‌اند. البته در خوزستان با وجود اینکه بسیاری از زائران مشتاق بازگشایی مرز و سفر زمینی به عتبات هستند، هر هفته یک پرواز به نجف وجود دارد که زیر نظر سازمان حج و زیارت نیست و اعزامی به صورت کاروانی از سوی مسؤولان انجام نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سفر عتبات از اوایل آذرماه برقرار شده است و زائران از طریق هوایی به عتبات مشرف شده‌اند و همچنان روند اعزام‌ها فقط به صورت هوایی در حال انجام است.

ارسال نظرات