۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۷۰۲۶۴۰
سیدافقهی در گفت و گوی تفصیلی با رسا:

مردم بحرین به قیام خود امیدوار هستند

مردم بحرین به قیام خود امیدوار هستند
کارشناس مسائل بین الملل گفت: اینکه هنوز مردم بحرین خون می‌دهند، تبعید و زندانی می‌شوند یعنی شعله قیام آن‌ها همچنان گرمابخش است و مردم بحرین به قیام خود امیدوار هستند.

اشاره: همیشه انقلاب‌ها با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده‌اند. انقلاب ایران، موج بیداری‌های اسلامی را در جهان شکل داد و در سرتاسر جهان، مسلمان‌هایی که آزاده بودند را به قیام علیه ظلم فراخوان داد. بعد از انقلاب اسلامی ایران، مردم مسلمان از شرق تا غرب منطقه جنوب غرب آسیا در زمان‌های مختلف شعار مرگ بر استکبار را سر دادند و به دنبال تشکیل یک حکومت مستقل، از جان و مال خود گذشتند.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت بیداری اسلامی مردم بحرین به سراغ دکتر سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل بین الملل رفت تا به بررسی انقلاب مردم بحرین و نقش رهبران آن در این انقلاب بپردازد.

رسا ـ موج‌های بیداری اسلامی چگونه انقلاب بحرین را شکل دادند و این انقلاب از چه ویژگی‌هایی برخودار است؟

مسأله انقلاب بحرین به قیام مردم بحرین در سال ۲۰۱۱ منحصر نیست. حرکت مردم در آن روز یک قیام فراگیر بود، ولی مقاومت مردم بحرین و ساکنان اصلی این مجمع الجزایر -که به بحرین شهرت دارد- از سال ۱۷۸۳ شروع شد. در آن زمان وقتی آل خلیفه با هجوم متجاوزانه بر این منطقه مسلط شدند، ساکنان اصلی بحرین به حضور آنان معترض شدند. مردم بحرین، با اشغال بحرین توسط آل خلیفه در ادوار مختلف و به شیوه‌های مختلف حق مطالبه سیاسی، مسائل مدنی، مسائل حقوقی، مسائل انسانی و ... را نداشتند و اگر اعتراضی می‌کردند، قلع و قمع می‌شدند.

اینکه ما تحولات فعلی بحرین را فقط در اعتراضات از سال ۲۰۱۱ تا کنون خلاصه کنیم، باعث گمراهی در تحلیل ریشه‌های قیام و اعتراضات مردم بحرین خواهیم شد. علما، طبقه فرهیخته و هم مردم عادی به دنبال قیام‌های مکرر قلع و قمع شدند و شهید دادند. قیام ۲۴ فوریه ۲۰۱۱ یک نماد و ویترینی از مجموعه قیام و ظلم‌هایی است که آل خلیفه با حمایت استعمار انگلیس در آن زمان تا به امروز علیه مردم بحرین که تحت زجر، فشار، بی‌عدالتی و تبعیض به سر می‌برند، روا داشته است.

آنچه که امروز به عنوان تظاهرات مدنی مسالمت آمیز مردم بحرین دیده می‌شود که حتی در این اعتراضات یک شیشه را نشکستند، به این دلیل است که از ابتدا تحت رهبری علما، دانشمندان، مراجع و ... مطالبات کاملاً حقوقی، قانونی و مدنی خود را به صورت عقلانی و منطقی مطرح می‌کنند؛ اما امروز متأسفانه ناوگان رسانه‌ای دشمن و استکبار جهانی به زبان‌های مختلف مردم بحرین را به عنوان آشوب‌گر، تروریسم و عوامل بیگانه متهم و معرفی می‌کند.

این اقدام نوعی جنایت رسانه‌ای علیه مردم و انقلاب بحرین است که توسط رسانه‌ها، مطبوعات و شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی در فضای مجازی که عمدتاً در دستان استکبار جهانی و کشور‌های مزدور حوزه خلیج فارس است، انجام می‌شود. آن‌ها به صورت شتابان در حال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. رژیم صهیونیستی و سایر کشور‌های بیگانه شکنجه‌های وحشیانه و کشنده را به آل خلیفه می‌آموزد.

رهبران قیام ۲۴ فوریه در زندان جو هستند

زندان بدنام «جو» که توسط یک افسر اطلاعات انگلیسی مدیریت می‌شود و شکنجه‌گران ماهری که از اسرائیل، اردن و حتی از بعثی‌های سابق عراق هستند در این زندان به انواع و اقسام شکنجه‌های کشنده اقدام می‌کنند!

رهبران قیام ۲۴ فوریه مانند شیخ علی سلمان و دیگران در این زندان هستند که جانشان در معرض خطر است. مردم بحرین با تنوع و تعدد مشرب‌هایشان، ولی غالب جمعیت شیعی قیام کردند و در مقابل ظلم آل خلیفه مخصوصا در سال ۲۰۱۱ ایستادند. این مردم در فرآیند بیداری اسلامی یا بهار عربی مستحق دفاع هستند. ما باید در شنیده شدن صدای مظلومیت آن‌ها به جهانیان کمک کنیم. همچنین باید نشان بدهیم این تهمت‌ها و سیاه نمایی‌هایی که می‌شود به مردم جهان بفهمانیم رژیم آل خلیفه که سرسپرده آل سعود است چه ظلم‌هایی به این مردم شریف، عاقل و فهیم روا می‌دارد.

رسا ـ نقش شیخ عیسی قاسم و سایر رهبران جریان انقلاب بحرین را چگونه تحلیل می‌کنید؟

نقش محوری جناب آیت الله شیخ عیسی قاسم و اشاره تاریخی به جایگاه ایشان و نقش ایشان در حیات سیاسی بحرین و در معادلات سیاسی بحرین باید بررسی شود. البته در کنار این بررسی باید نقش گروه‌های دیگری که تحت عنوان معارضین هستند، نیز روشن شود.

جناب آقای شیخ عیسی قاسم یک مرجع کاملاً اعتدال‌گرا، حکیم و فهیم است که اشراف کاملی بر مسائل بحرین و منطقه خلیج فارس دارند. ایشان مورد احترام تمام مراجع چه رهبر انقلاب، چه حضرت آیت الله سیستانی و دیگران است. البته در کنار مراجع، ایشان مورد احترام و اهتمام مردم بحرین و جوانان بحرین است. تا زمانی که ایشان در بحرین تشریف داشتند سخنرانی‌های ایشان، خطبه‌های جمعه‌ای که ایراد می‌کردند از خطبه‌های معروف و بسیار عالمانه و آگاهانه بود.

ایشان در سابق جزو تدوین‌گران قانون اساسی نوین بحرین بودند. ایشان یک حقوقدان بودند که در پارلمان بحرین نقش بسیار مهم و مؤثری داشتند. استعمار پیر انگلیس و امروز استعمار نوین آمریکایی و اسرائیلی به خوبی می‌دانستند که نقش این شخصیت بزرگوار یک نقش بسیار بی بدیل، محوری و واقعا دشمن‌شکن است.

دفاع حاج قاسم از شیخ عیسی قاسم

قدرت‌های استکباری در ابتدا توطئه‌ای کردند تا شیخ عیسی قاسم را به نحوی ترور بیولوژیک یا ترور فیزیکی کنند. شهید حاج قاسم سلیمانی در آن زمان وقتی دایره خطر به ایشان و بیت ایشان بسیار نزدیک شده بود گفتند: «شیخ عیسی قاسم خط قرمز است و هر کسی به ایشان آسیب بزند باید تاوان سختی را پس بدهد.»

آن نهیب شهید حاج قاسم سلیمانی دشمن را ترساند. آن‌ها فهمیدند وقتی ایشان تهدیدی کنند اجرا می‌کنند. برای همین آن‌ها دست به اقدامات دیگری زدند. جریان استکبار با انواع لطایف الحیل ملیت ایشان را گرفتند. آن‌ها شیخ عیسی قاسم را از حقوق شهروندی بحرینی سلب تابعیت کردند که یکی از شیوه‌های سرکوب رژیم آل خلیفه با معارضین چنین اقداماتی است.

آن‌ها نتوانستند به ایشان آسیب جسمی برسانند، ایشان را تبعید کردند؛ اما ایشان دست از مبارزه بر نمی‌داشتند. بسیاری از جوانان از ایشان تقاضای قیام مسلحانه می‌کردند؛ چرا که رژیم آل خلیفه در اعتراضات و تظاهرات‌ها به نوامیس مردم و بانوان محجبه‌ای که در این اعتراض‌ها شرکت می‌کردند، متعرض می‌شدند و خون جوانان به جوش می‌آمد؛ اما حضرت آیت الله شیخ عیسی قاسم درباره هرگونه قیام مسلحانه‌ای مخالفت می‌کردند و می‌گفتند دشمن می‌تواند از این مبارزه سوء استفاده کند. شیخ عیسی قاسم در یک محاسبه نظامی و امنیتی مصلحت ندیدند که جوانان سلاح حمل کنند.

البته حرکات مسلحانه انفرادی انجام شد که رژیم آل خلیفه حتی بسیاری از جوانان را به اتهام حضور در ایران و آموزش نظامی توسط سپاه پاسداران دستگیر کرد که همه این‌ها دروغ و نمایش‌هایی مضحک بود. آن‌ها برخی از قطعات سلاح را به خبرگزاری‌ها نشان می‌دادند و می‌گفتند این جوانان در ایران آموزش می‌بینند، دروغ، پوشش و بهانه‌ای برای سرکوب سایر جوانان و ترساندن آن‌ها بود تا به این مبارزه ملحق نشوند. البته هنوز این جوانان در گروه‌های ۳ تا ۵ نفره به اتهام‌های واهی اعدام می‌شوند.

شیخ عیسی قاسم با تظاهرات مسالمت آمیز که بار‌ها تأکید کردند، مبارزه خود را ادامه می‌دهند. نقش ایشان نقشی بی‌بدیل است. امروز که ایشان در تبعید به سر می‌برند، مسأله روشنگری، اعتراضات، سخنرانی‌ها، نوشته‌ها، تألیفات، شرکت در سمینار‌های منطقه‌ای و بین المللی را دنبال می‌کنند. شیخ عیسی قاسم با وجود کهولت سن، مانند شیر غران در سنگر مبارزاتی خود بر علیه آل خلیفه، مبارزه فکری، معنوی، سیاسی‌شان را ادامه می‌دهند و به تربیت نسل جوان می‌پردازد تا مسأله بحرین تحریف نشود.

پیرامون گروه معارضین نیز باید توضیحاتی را بیان کنم. رسانه‌های عربی و یا رسانه‌های خارجی به زبان عربی مانند بی بی سی و دویچه وله به دنبال القای این مطلب هستند که قیام ۲۴ فوریه تمام شده است و معارضین با همدیگر هماهنگ نیستند و به دنبال حذف همدیگر از عرصه مبارزه و قیام هستند. این مسأله یک دروغ خلاف واقعیت است.

معارضین در بحرین یک دست نیستند. هر گروه معارضین در بحرین متناسب با شرایط زمانی و مکانی و شیوه‌های مبارزاتی خودشان با آل خلیفه در محافل بین المللی و منطقه‌ای مبارزه می‌کنند. چه در خود قیام ۲۴ فوریه ۲۰۱۱ و چه در امتداد این ۱۱ سال مردم بحرین ساکت نماندند و اخراج از محل کار تا تهدید‌های مختلف را تحمل کردند.

مردم بحرین در محله‌ها و جزایر مختلف، در اوقات مختلف اعلام حضور و وجود می‌کنند و به اعتراض می‌پردازند. آل خلیفه و در کنار آن با ورود آل سعود که بدون هیچ مجوز قانونی مانند خود آل خلیفه که غاصب سرزمین بحرین هستند نیز شیوه‌های قتاله و ماشین سرکوب‌شان را فعال می‌کنند.

مخصوصا در زمان فعلی که رژیم صهیونیستی بحث عادی سازی روابط و تاسیس پایگاه نظامی دریایی در مجمع الجزایر بحرین را دنبال می‌کند، مردم علیه آل خلیفه، ناوگان پنجم و فرآیند عادی سازی قیام کرده‌اند. بحرینی‌های خارج از کشور علی رغم تهدید‌اتی که وجود دارد زحمت می‌کشند و حقایق را درباره مظلومیت مردم بحرین به مردم جهان می‌رسانند.

وقتی آدم مطالبات مردم بحرین را می‌شنود و در مقابل پاسخ خشن آل خلیفه را می‌بیند تأسف می‌خورد. مردم بحرین می‌گویند که ما به حقوق شهروندی برابر نیاز داریم. آن‌ها می‌گویند پادشاه بماند؛ اما تمام مقدرّات کشور در دست او نباشد؛ بلکه او یک پادشاه مشروطه باشد. آن‌ها می‌گویند پادشاه سمبل وحدت کشور بماند، ولی قوای دیگر مستقل عمل کنند، یک پارلمان مستقل باشد و عناصر دولت و رژیم نتوانند با زور و ارعاب پارلمان را در دست بگیرند. این‌ها درخواست‌های تروریستی است که برخی رسانه‌ها مردم بحرین را متهم به تروریست و مزدوران اجانب معرفی می‌کنند؟ این‌ها مسائل صنفی و محرومیت‌هایی است که مردم بحرین که از آن رنج می‌برند و رژیم آل خلیفه در مقابل این مطالبات چنین وحشیانه برخورد می‌کند.

رژیم آل خلیفه یک رژیم قبیله‌ای است که فکر می‌کند حق دارد مردم را با شیوه‌های وحشیانه در جاهلیت قتل و عام کند. آزادی مطبوعات و احزاب مختلف از زمان‌های دور وجود داشت؛ اما آل خلیفه امروز خود اتحادیه کارگران بحرین را که نقش مهمی در حیات سیاسی بحرین داشت، سرکوب کردند. متأسفانه امروز آل خلیفه کاملاً سرسپرده استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی هستند. تعدد جبهه‌ها و جریان‌های سیاسی در بحرین دلیل بر ضعف معارضه نیست، بلکه هوشمندی در تاکتیک مبارزاتی علیه رژیم آل خلیفه است.

رسا ـ به نظر شما در آینده انقلاب بحرین، می‌توانیم شاهد نظام اسلامی بحرین باشیم؟ چه پیش نیاز‌هایی برای این مهم وجود دارد؟

شرایط امروز بحرین یک شرایط بسیار سنگین، خطرناک و شکننده است که جو اختناق و خفقان در بحرین به‌طور کامل حاکم است؛ اما این به معنای این نیست که مردم بحرین امیدوار نیستند و حالت یأس و نامیدی دارند. همین خون‌هایی که می‌دهند و زندانیانی که وجود دارند و مردمی که تبعید می‌شوند، دلیل بر این است که مردم هنوز قیام خود را ادامه می‌دهند. مردم بحرین امیدوار هستند و نشان می‌دهد که شعله قیام آن‌ها همچنان گرمابخش است.

اما اینکه چه زمانی این آرمان محقق می‌شود تا یک حکومت عادلانه که حقوق همه اقلیت‌ها را بپردازد، مشخص نیست. متأسفانه در این روز‌ها از کشور‌های مختلف مهاجر می‌آورند تا بافت جمعیت را از اکثریت شیعی تغییر بدهند. آن‌ها به دنبال این هستند که بافت جمعیتی را دگرگون کنند. تاریخ پر قیام و پر مبارزه روشن و درخشان بحرین با این حرکت زشت و ظلم‌های متوحشانه از بین نمی‌رود و این تاریخ همیشه وجود دارد.

امام خمینی (ره) در ۱۵ خرداد ۴۲ قیام کردند و ۱۵ سال بعد انقلاب ایشان به ثمر رسید. ایشان دست از کار نکشیدند؛ چون این یک وظیفه دینی و شرعی است قبل از اینکه یک حرکت تاکتیکی سیاسی باشد. تحلیل من این است که آینده بحرین آینده روشنی است. این ظلم، تباهی، سرسپردگی و خیانتی است که به بحرینی‌ها، جهان اسلام، جهان عرب و مخصوصاً قضیه مرکزی جهان اسلام یعنی فلسطین می‌شود. آل خلیفه به ملت بحرین و آرمان آن‌ها از پشت خنجر زدند. مردم بحرین نیز سکوت نمی‌کنند؛ چرا که از داخل و خارج به آن‌ها ظلم می‌شود؛ بنابراین بحث ما بحث زمان نیست. قیام‌های متعددی در بستر زمان بوده که سرکوب شده‌اند؛ اما به دلیل حقانیت این قیام‌ها مردم هیچگاه از پا ننشستند و هزینه آن را پرداخت کردند. همانطور که خداوند متعال به آرمان برخی از قیام‌ها کمک کرد، به قیام مردم بحرین و این مبارزه‌ای که دارند و شکنجه‌هایی که متحمل می‌شوند کمک خواهد کرد و ان‌شاءالله مردم بحرین به هدف خود خواهند رسید.

رسا ـ ممنون از اینکه فرصتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات