۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۰۲۰۴۶

انگلیس لندن را به صحنه‌ اقدامات ضد ایرانی تبدیل کرده است

انگلیس لندن را به صحنه‌ اقدامات ضد ایرانی تبدیل کرده است
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا بداند که هزینه تصمیمات مخربش در خروج غیرقانونی از برجام و نقض تعهداتش را از جیب ملت ایران نمی‌تواند بپردازد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سعید خطیب زاده گفت: هیئت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران که برای مشورت های لازم در تهران چند روزی در تنفس بود، فردا عازم وین خواهد شد. انتظار است که همه هیئت ها فردا برگردند و گفت‌وگوها از سر گرفته شود. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که تصمیم‌های لازم و ضروری در طرف های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد.

به گفته خطیب زاده موضوع رفع تحریم‌ها خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و مقامات ایالات متحده باید بدانند که هزینه تصمیمات مخرب و غلطشان از جمله در خروج غیرقانونی از برجام و نقض تعهداتش در برجام و ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را از جیب ملت ایران نمی‌تواند بپردازد. بلکه باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند.

براساس آخرین خبرهای رسیده از مذاکرات لغو تحریم‌ها، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است که «به زودی برای ادامه مذاکرات وین، به پایتخت اتریش بازخواهد گشت.» البته نماینده آمریکا در حالی از قصد خود برای بازگشت به وین خبر می دهد که یک منبع اروپایی مدعی شده که احتمالاً مذاکره کنندگان ارشد روز سه شنبه با هم دیدار می کنند.

رویترز هم با اشاره به اظهارات مالی اعلام کرد که «گمان می‌رود منظور وی، از سرگرفته شدن مذاکرات طی هفته جاری میلادی باشد که امروز دوشنبه روز آغازین آن است.»

انگلیس لندن را به صحنه‌ اقدامات ضد ایرانی تبدیل کرده است

خطیب‌زاده درباره برگزاری دادگاه نمایشی در لندن درباره حوادث آبان ۹۸ گفت: دولت انگلیس و مقامات در لندن باید بدانند که لندن را به صحنه تمرکزی در اقدامات ضد مردم ایران تبدیل کردند. لندن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تا چه زمانی به این رفتار خود بر ضد ملت ایران ادامه دهد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه این رفتارهای انگلیس پیشتر هم سابقه داشته است هیچ دولت مسئولی چنین رفتار خصمانه‌ای را در دستورکار خود قرار نمی‌دهد که فضاهایی را برای رسانه‌هایی که سر در آخور تروریست‌ها دارند ایجاد کند.اعتراضات جدی خود را به مقامات انگلیسی اعلام و گفته‌ایم این رفتاهاری نابخردانه متناسب با عمل مسئولانه یک دولت در نظام بین‌الملل نیست.

آمادگی ادامه گفت‌وگوها را در بغداد داریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت:در چارچوب دوره‌های قبلی آمادگی ادامه گفت‌وگوها را در بغداد داریم. تاریخ و زمان آن منوط به اراده در ریاض است و زمانی این اراده در ریاض شکل بگیرد شاهد برگزاری این نشست خواهیم بود.

تاکنون چهار دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شده و ماه گذشته نیز ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق گفت که «پنجمین دور گفت‌وگو‌ها به زودی برگزار خواهد شد.»

در آخرین موضع گیری، حجت الاسلام رئیسی روز شنبه ۱۶ بهمن در گفت‌وگوی تلفنی با مصطفی‌ الکاظمی، نخست وزیر عراق، گفت که جمهوری اسلامی آماده است این مذاکرات را ادامه دهد، «به شرط آنکه مقامات عربستان در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند»

ارسال نظرات