۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۰۱۳۸۸

درسی که رزمندگان یمنی به سران امارات دادند

درسی که رزمندگان یمنی به سران امارات دادند
در ۱۰ روز گذشته رزمندگان یمنی دو بار مراکز اقتصادی و فرودگاه های بین المللی امارات را هدف حملات خود قرار دادند، حملاتی که منجر به التماس مقامات ابوظبی برای توقف آن شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، رزمندگان یمنی در تاریخ های 27 دی ماه و چهارم بهمن پس از بارها تذکر به سران ابوظبی در دو حمله سهمگین با نام "طوفان یک و دو"، چند مکان حساس امارات را مورد حمله موشکی و پهپادی قرار دادند؛ حملاتی که در عین ناباوری مقامات اماراتی و حامیان آنها انجام شد و سامانه های پدافند هوایی این کشور نیز نتوانستد عکس العمل مناسبی در مقابله با موشک ها و پهپادهای یمنی از خود نشان دهند.

هرچند مقامات امارات سعی کردند که این حملات موشکی و پهپادی را ابتدا مخفی و سپس کم اهمیت جلوه دهند، ولی خبرهای منتشره از منابع مختلف عربی و غربی، حکایت از دقت و شدت این دو حمله داشت، به حدی که موجب تعطیلی برخی از شرکت های خارجی فعال در امارات و فرار شهروندان غربی ساکن این کشور شده است.

ترس و نگرانی از حملات رزمندگان یمنی به امارات فقط مربوط به تجار و شهروندان غربی نبوده، بلکه شامل نظامیان آمریکایی نیز شده است.

نیروهای مسلح یمن در چهارم بهمن ماه و در دومین حمله موشکی و پهپادی خود به امارات، پایگاه "الظفره" را هدف قرار دادند؛ پایگاهی که در ۳۲ کیلومتری جنوب ابوظبی قرار دارد؛ این پایگاه مقر اصلی نیروهای هوایی آمریکایی در منطقه است.

وزارت دفاع آمریکا جمعه گذشته از ادامه آماده‌باش نظامیان این کشور در پایگاه الظفره در امارات از ترس حملات دوباره «جنبش انصارالله» یمن خبر داد و اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره در امارات همچنان در حالت آماده‌باش کامل هستند.

در همین حال، یک منبع در پنتاگون در گفت‌ وگو با «اسکای نیوز» عربی، برای نخستین بار به مشارکت میدانی آمریکا در تجاوز ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی علیه یمن اعتراف کرد.

این منبع که حاضر به افشای نامش نشده، به اسکای نیوز عربی گفته که نیروی هوایی فرماندهی مرکزی آمریکا انجام پروازها به منظور نظارت بر تحرکات انصارالله و برنامه‌های آنها برای شلیک موشک یا انجام عملیات پهپادی را آغاز کرده است.

به گفته این منبع، هدف اصلی این عملیات هوایی آمریکا، پیشگیری و خنثی کردن هرگونه اقدام توسط نیروهای ارتش یمن است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در توییتی بدون اشاره به جنایات ائتلاف غربی – عربی در یمن، ضمن محکوم کردن حملات انصارالله به تاسیسات مهم و راهبردی امارات، بر لزوم پایبندی واشنگتن به کمک به ابوظبی در دفاع از خاک و تامین امنیت این کشور تاکید کرد.

اما این اقدامات فقط بخشی از کل ماجراست؛ مهم ترین موضوعی که به دنبال دو حمله موشکی و پهپادی موفق رزمندگان یمنی به مراکز اقتصادی امارات به وجود آمد، درخواست و التماس مقامات ابوظبی برای توقف حملات موشکی و پهپادی به امارات است، چرا که آنها به خوبی می دانند که ادامه این روند، این کشور را با مشکلات فراوانی روبه رو خواهد کرد.

منابع یمنی جمعه گذشته خبر دادند که دیپلماتهای ارشد امارات با دولت یمن تماس گرفته و «ملتمسانه» خواستار توقف عملیات نیروهای این کشور طی روزهای آتی شدند.

به گفته این منابع، دیپلماتهای اماراتی به مسئولان یمنی گفتند که در ازای توقف حملات یمن، نیروهای اماراتی نیز به صورت «تدریجی» از یمن خارج خواهند شد.

منابع مذکور خبر دادند که صنعاء نیز در پاسخ به این درخواست، تأکید کرده که فقط به یک شرط، عملیات تلافی جویانه موشکی و پهپادی خود را علیه امارات متوقف می‌کند و آن هم زمانی است که این کشور خیلی سریع از عرصه جنگ ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه ملت یمن خارج شود.

این منابع تأکید کردند، همزمان با این درخواست امارات، رسانه‌های وابسته به این کشور و ائتلاف متجاوز سعودی با هدف انحراف افکار عمومی، از پیروزهای خیالی می‌گویند تا این «التماس مفتضحانه» را مخفی کنند.

در همین ارتباط، «حمید عبدالقادر عنتر» مشاور نخست وزیر «دولت نجات ملی» یمن در صنعاء، هشدار داد که اگر امارات از ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن خارج نشود، حملات بیشتری از سوی یمنی‌ها دریافت خواهد کرد.

عبدالقادر تصریح کرد که یمن حق مشروع پاسخ دادن به هرگونه تجاوزی را دارد و این بخشی از سامانه بازدارندگی استراتژیک صنعا است.

به گفته این مقام یمنی، سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حال اجرای پروژه‌های آمریکایی در منطقه هستند، اگر تجاوز به یمن متوقف شود و نیروهای متجاوز از هر وجب از خاک یمن عقب‌نشینی کنند، در این صورت بین طرف‌های سیاسی بر سر یک راه حل سیاسی جامع توافق می‌شود.

وی تاکید کرد که امارات اگر از تجاوز به یمن عقب نشینی نکند، ضربه‌های بزرگتری از یمنی‌ها خواهد خورد؛ چشم در برابر چشم و دندان در مقابل دندان؛ خون یمنی‌ها ارزان نیست و خون سعودی‌ها و اماراتی‌ها گرانبهاتر از خون یمنی‌ها نیست.

درخواست و التماس مقامات امارات از یمنی ها نشان می دهد که دو حمله موشکی و پهپادی رزمندگان یمنی به مراکز اقتصادی امارات بسیار سهمگین و کوبنده بوده که مهم ترین دستاورد آن همین درخواست و التماس برای توقف از ادامه آن است.

از قرار معلوم حملات رزمندگان یمنی به مراکز اقتصادی امارات، مثمرثمر بوده، زیرا منابع خبری جمعه گذشته گزارش دادند که به دنبال تهدید جنبش انصارالله مبنی ادامه حملات به امارات متحده عربی، نیروهای نظامی تحت حمایت این کشور از مواضع خود در استان «شبوه» در جنوب یمن عقب‌نشینی کرده اند.

شبکه «المیادین» به نقل‌ از منابع آگاه اعلام کرد که جابه‌جایی نیروهای تحت حمایت امارات موسوم به نیروهای تیپ «العمالقه» و عقب‌نشینی گردان‌های آن از شبوه به دستور مستقیم امارات انجام شده است.

در گزارش المیادین اعلام شده است که «مفهوم عقب‌نشینی نیروهای تحت حمایت امارات در شبوه، پذیرش واضح شکست است».

امارات به تازگی نیروهای تحت امر خود را که تیپ العمالقه (غول) می‌نامند و از گروه‌های سلفی، تکفیری و «داعشی» تشکیل شده، برای حمله به استان های یمن تجهیز کرده بود که جمعه گذشته دستور عقب نشینی آنها صادر شد.

اما در عین حال از یمن خبر رسیده که شماری از کارشناسان و افسران عالیرتبه مصری پس از دو عملیات تنبیهی صنعاء علیه ابوظبی و به منظور بررسی برنامه‌های نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی-اماراتی وارد جنوب یمن شده‌اند.

بنابر اعلام منابع یمنی، تیمی متشکل از هفت افسر نظامی عالیرتبه مصر در اتاق عملیات میدانی تیپ موسوم به العمالقه وابسته به امارات حضور دارند، تیپی که در حال نبردی سخت با نیروهای وابسته به صنعاء در استان شبوه است.

منابع آگاه افزودند که از جمله مأموریت‌های واگذار شده به کارشناسان نظامی مصری، آماده کردن طرح‌هایی برای توسعه حمله زمینی نیروهای وابسته به ائتلاف علیه مناطق تحت تسلط نیروهای صنعاء به اضافه تهیه برنامه‌های فشرده به منظور تأمین امنیت مناطق حیاتی با هماهنگی نیروهای ائتلاف سعودی است.

بنابر اخبار اعلام شده، اقدام مذکور قاهره در راستای نزدیکی مصری-سعودی از یک طرف و نیز تلاش‌ها برای پایان دادن به تنش در روابط مصر با امارات از طرف دیگر است.

گفته شده که ریاض سه میلیارد دلار ودیعه در بانک مرکزی مصر سپرده گذاری کرده تا به این کشور برای التزام به تعهداتش یاری رساند و از سوی دیگر به قاهره در مقابله با بحران اقتصادی کمک کرده باشد؛ ائتلاف بانک‌های حاشیه خلیج فارس از جمله دو بانک اماراتی نیز اعلام آمادگی کرده اند که ۲.۵ میلیارد دلار به عنوان وام در اختیار مصر قرار دهند.

از سوی دیگر یک منبع دیپلماتیک غربی اعلام کرد که یک هیأت دیپلماتیک مصری در آمریکا، نقش پررنگ برای قانع کردن دولت واشنگتن به وارد کردن نام جنبش انصارالله یمن در لیست گروه‌های تروریستی بازی می‌کند.

شوک رژیم صهیونیستی به مقامات امارات

با توجه به این که امارات با استفاده از سامانه های پدافند هوایی غربی – شرقی نتوانست موشک ها و پهپادهای یمنی ها را رهگیری کند، مقامات این کشور براساس قرار داد سازش 25 شهریور سال گذشته (1399) به فکر خرید سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی افتادند، اما با مخالفت این رژیم مواجه شدند.

رسانه‌های صهیونیست همچون روزنامه های «معاریو» و «یسرائیل هیوم» دیروز (شنبه) فاش کردند که نهادهای امنیتی این رژیم مخالف فروش سامانه ضدهوایی گنبد آهنین به امارات هستند.

روزنامه معاریو اعلام کرد که نهادهای امنیتی رژیم اسرائیل نسبت به فروش فناوری و سامانه‌های پیشرفته به ویژه سامانه‌های ضدهوایی به شرکای جدید این رژیم (کشورهایی که روابط خود با با تل‌آویو را عادی سازی کرده اند) هیچ تمایلی ندارند.

به نوشته این روزنامه، وزارت جنگ اسراییل (رژیم صهیونیستی) اخیراً از تصمیم قبلی خود در رابطه با مخالفت با فروش تجهیزات سایبری به امارات منصرف شد، اما همچنان مخالف فروش سامانه های ضدهوایی به این کشور است.

در همین حال روزنامه یسرائیل هیوم عنوان کرد که علت مخالفت نهادها و سازمان‌های امنیتی اسراییل (رژیم صهیونیستی) با فروش سامانه‌های ضدهوایی و تجهیزات نظامی به دیگر کشورها، نگرانی از افشای فناوری و اطلاعات حساس است.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که هم اکنون موازنه قوا به نفع ارتش و نیروهای مردمی یمن در جنگ تحمیلی به این کشور تغییر کرده و اماراتی‌ها و سعودی ها دیر یا زود باید خاک یمن را ترک کنند و اداره این کشور را به صاحبان و حاکمان اصلی آن یعنی مردم یمن بسپارند.

متاسفانه امارات و عربستان به جای این که بگذارند مردم یمن سرنوشت خود را تعیین کنند، با زور و کشتار به دنبال تحمیل نظرات خود به یمنی ها هستند، اقدامی که یمنی ها هیچگاه زیربار آن نخواهند رفت و از کشور و شرف خود مقتدرانه دفاع خواهند کرد./۹۸۸/

ارسال نظرات