۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۰۱۳۶۴
شایعه های فضای مجازی؛

آیا در ایرانشهر نان پیدا نمی شود؟

آیا در ایرانشهر نان پیدا نمی شود؟
چند روزیست که در فضای مجازی، بازاری گرم برای نان در جنوب سیستان و بلوچستان و بخصوص شهرستان ایرانشهر به راه افتاده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، در پیام‌ها و کلیپ‌هایی مختلف، گرانی و کمبود نان در شهرستان ایرانشهر سوژه‌ی خبری شد، موضوعی که رسانه‌های بیگانه هم از آن سوءاستفاده‌هایی کردند.

گفته می‌شد که قیمت هر قرص نان در این منطقه به ۱۰ هزار تومان رسیده و حتی همان هم کمیاب است و به گفته‌ی نماینده حوزه انتخابیه ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، باید با پارتی به نان رسید!

درخشان می‌گوید: من موضوع را با آقای سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی هم مطرح کردم و گفتند که هیچ مشکلی برای تامین آرد در سایر نقاط کشور و همچنین شهرستان ایرانشهر وجود ندارد.

بازارِ گرم نان ایرانشهر در فضای مجازی

در یکی از کلیپ های منتشر شده‌ فضای مجازی، آقای درخشان به یکی از نانوایی‌های سطح شهر سر زده و با صف مردم برای دریافت نان مواجه شده است که در این کلیپ، مردم گلایه‌هایی داشتند.

یکی از همشهریان مدعی بود که حدود ۳ ساعت است که منتظر دریافت نان است.

بازارِ گرم نان ایرانشهر در فضای مجازی

دیگری می‌گفت، نان را سهمیه بندی کردند و به مقدار نیاز به آن‌ها نمی‌دهند.

او می گوید: به هر نفر ۵ عدد نان می‌دهند که با توجه به جمعیت زیاد خانواده‌اش، کفاف آن‌ها را نمی‌دهد و ما مجبوریم با همه افراد خانواده به صف نانوایی بیاییم و این موضوع، صف‌ها را طولانی‌تر می‌کند.

بازارِ گرم نان ایرانشهر در فضای مجازی

مسئول نانوایی که برای نماینده مردم توضیح می‌دهد، حرفش چیز دیگری است.

او می گوید، سهمیه کم نشده و حتی بیشتر از قبل هم پخت نان داریم، اما مشتریان زیاد شده‌اند.

مسئول نانوایی می‌گوید تعدادی از افراد از مناطق حاشیه‌ای و بخش‌ها و روستا‌های اطراف به شهر می‌آیند و طبیعتا کمی تقاضا بیشتر می‌شود.

فرماندار شهرستان ایرانشهر در این خصوص می‌گوید: مشکل کمبود نان و گرانی آن در این شهرستان وجود ندارد.

بازارِ گرم نان ایرانشهر در فضای مجازی

شعبانی می‌گوید: تنها دو سه روز پس از باران‌های اخیر و سیلابی شدن مناطق حاشیه‌ای، از حومه شهرستان تقاضا بیشتر شده و هم‌اکنون شرایط به حالت عادی برگشته است.

به گفته فرماندار ایرانشهر، قیمت نان هم در سرتاسر منطقه، قیمت مصوب ۲۵۰۰ تومانی است و هیچ مورد گرانی نان گزارش نشده است و نانی که از آن به قیمت ۱۰ هزار تومان در فضای مجازی گفته شده، دولتی نیست و نان آزادپزی است که اندازه و کیفیت آن متفاوت است و در تمام نقاط استان این نان، به همین قیمت پخت می‌شود.

شعبانی در ادامه می‌گوید: یکی از مواردی که به موازات همین موضوع، کمی چالش‌برانگیز شد، بالا رفتن کرایه‌های حمل و نقل جاده‌ای و همچنین توقف چند روزه یکی از کارخانجات آرد ایرانشهر بود که این موضوعات نیز مدیریت شده و همه چیز به روال عادی برگشته است.

بازارِ گرم نان ایرانشهر در فضای مجازی

برای تایید این موارد، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به سطح شهر رفته و از چند نانوایی به صورت اتفاقی، سر زده است.

روال توزیع نان عادی بود و در برخی نانوایی‌ها صف‌هایی بسیار کوتاه به چشم می‌خورد.

گفتنی‌است طبق تحقیقات انجام شده، روزانه بیش از ۴۰ هزار نفر از اطراف ایرانشهر برای فروش کالا‌های تولیدی خود به این شهر وارد می‌شوند و از طرفی، برخی کالا‌های مورد نیاز خود را از این منطقه خرید می‌کنند که این موضوع باعث شده در فواصل زمانی صبح تا عصر، شهرستان ایرانشهر شلوغ شود.

بازارِ گرم نان ایرانشهر در فضای مجازی

این گزارش نشان می‌دهد که موضوع نان در ایرانشهر، یک جوسازی رسانه‌ای در فضای مجازی بوده و برخی به دنبال تاثیر بر افکار عمومی برای رسیدن به اهداف خود بوده‌اند.

ارسال نظرات