۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۹۹۲۲۷
آیت الله رجبی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

ترور شخصیت آیت الله مصباح، حتی پس از رحلت/ اعتقاد امام به فقاهت علامه

ترور شخصیت آیت الله مصباح، حتی پس از رحلت/ اعتقاد امام به فقاهت علامه
آیت الله رجبی گفت: دشمنان و بدخواهان نظام حتی بعد از رحلت آیت الله مصباح به ترور شخصیت ایشان پرداختند، چراکه دشمن عظمت کار علامه را خوب درک کرده بود.

آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به شخصیت علمی، انقلابی و مبارزاتی علامه مصباح گفت: علامه مصباح از آغاز نهضت حضرت امام خمینی (ره) در پشتیبانی از نهضت و شخص امام فعال بودند و براساس اسناد باقی مانده هیچ سالی نیست که امضای ایشان پای یک اعلامیۀ ضد رژیم شاهنشاهی نباشد.

وی با اشاره به نشریه انتقام ادامه داد: انقلابی‌ترین نشریه در آن دوران نشریه انتقام بود که محتوا، آماده سازی و نشر آن را علامه مصباح به تنهایی انجام می‌دادند البته در توزیع آن از اعضای هیأت‌های مؤتلفه (که علامه مصباح نماینده امام در آن هیأت‌ها بود) کمک می‌گرفتند، همچنین در هیأت یازده نفر که برای حمایت از امام تأسیس شده و بعداً جامعه مدرسین نامیده شد، علامه نقش بسزایی داشت؛ علامه مصباح اساسنامه آن را نوشت و معاونت اطلاع‌رسانی آن را بعهده داشت.

علامه مصباح صورت‌جلسات هیأت ۱۱ نفره را با خط ابداعی خود نوشته بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به خط انحصاری علامه مصباح در دوران رژیم پهلوی ابراز کرد: رژیم پهلوی مدت‌ها علامه مصباح را تحت تعقیب قرارداد و سرانجام که او را برای بازجویی احضار کرد با زیرکی علامه مصباح، دستگاه سفاک ساواک نتوانست مدرکی را علیه این عالم مبارز بدست آورد؛ زیرا علامه مصباح همه صورت‌جلسات هیأت ۱۱ نفره را با خطی که خود اختراع کرده بود نوشت و رژیم نتوانست فرمول آن خط ابداعی را کشف کند و به محتوای جلسات دست یابد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه علمی علامه مصباح تصریح کرد: علامه مصباح در فقاهت شخصیتی است که در دهه سوم عمر خویش به اجتهاد رسید و امام (رضوان الله تعالی علیه) کتاب فقهی خود را قبل از چاپ به علامه مصباح سپرد تا پس از مطالعه، نظراتشان را خدمت امام ارائه کنند و بعد از نظر آیت الله مصباح بود که امام اجازه چاپ می‌دادند، یعنی حضرت امام (ره) تا این اندازه برای این عالم حکیم جایگاه فقهی قائل بودند.

علامه مصباح

رهبر معظم انقلاب به حق لقب «فقیه مجاهد» را به علامه مصباح دادند

وی افزود: علامه مصباح سال‌ها در محضر درس آیت‌الله بروجردی تلمذ کرده، همچنین از محضر درس آیت‌الله بهجت استفاده برده بودند؛ رابطه این دو عالم بی‌نظیر صرفاً یک رابطه عرفانی نبود و جنبه علمی فقاهتی آیت‌الله بهجت نیز برای علامه مهم بود، به دلیل همین سابقه قوی فقاهتی رهبر معظم انقلاب به حق لقب «فقیه مجاهد» را به علامه مصباح دادند.

علامه، بنیان‌گذار علوم انسانی اسلامی

رئیس هیأت امنای مؤسسه امام خمینی (ره) با اشاره به آثار علمی فقیه مجاهد، علامه مصباح گفت: علامه آثار علمی بسیاری در کارنامه خود برجای گذاشته که برخی از آنها سال‌ها به عنوان متن درسی حوزه و دانشگاه استفاده شده و می‌شود؛ علامه را باید بنیان‌گذار علوم انسانی اسلامی دانست چرا که اولین کسی که در حوزه علمیه علوم انسانی اسلامی را طبق طرح و برنامه مشخص مورد عنایت قرار داد؛ این شخصیت بزرگ است.

وی افزود: علامه مصباح در شرح ادعیه، زیارات و احادیث با رویکرد نوین و تحلیلی به تبیین مفاهیم اخلاقی اسلامی پرداخته است که بسیار ارزشمند و همراه با نوآوری است. کما اینکه حاشیه‌های علامه بر کتاب بحارالانوار و معانی الاخبار حاوی نکات ارزشمندی در درایةالحدیث است؛ فقیه مجاهد علامه مصباح یزدی شخصیتی جامع به لحاظ علوم عقلی، نقلی، حوزوی، علوم انسانی و فلسفه غرب بودند که در عین حال در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی نیز آثار گران‌بهایی از خود برجای گذاشته‌اند.

آیت‌الله رجبی، علامه مصباح را در کادرسازی و تربیت نیرو بی‌نظیر دانست و خاطرنشان کرد: تربیت هزاران استاد بصیر حوزوی آشنا به علوم روز در راستای خدمت به نظام و انقلاب از ثمرات وجود علامه مصباح است؛ شاگردان علامه مصباح همچون استاد برجسته خود در عرصه‌های علمی نیز موفق ظاهر شده‌اند و مقام معظم رهبری نیز فرمودند شاگردان علامه مصباح حرف برای گفتن دارند و این نشان از شاگرد پروری علامه مصباح دارد.

دشمن عظمت کار علامه مصباح یزدی را به خوبی درک کرده بود

طرح ولایت چکیده اندیشه‌های علامه مصباح است

وی با اشاره به طرح ولایت به عنوان نوآوری دیگر علامه مصباح یزدی اظهار کرد: طرح ولایت چکیده اندیشه‌های علامه مصباح است که نظام تفکر دینی را عرضه می‌کند؛ بیش از 80 هزار نفر از دانشگاهیان و حوزویان و اساتید و نخبگان کشوری و مدیران نظام تاکنون این طرح را گذرانده‌اند، دانشجویان پس از گذراندن این طرح آن را «طرح ولادت» نامیده‌اند؛ یعنی از نظر فکر و اندیشه این طرح را تولدی جدید می‌یابند، این طرح در واقع تربیت نیرو برای نظام اسلامی است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اقرار تئوریسین‌های غربی ابراز داشت: آنها اقرار دارند علامه مصباح برای گام دوم انقلاب هم نیرو تربیت کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: علامه مصباح در بعد عرفانی نیز از جایگاه والایی برخوردار بودند؛ علامه مصباح از محضر عارفان وارسته‌ای مانند حضرت امام و آیت‌الله بهجت، علامه طباطبایی و آیت‌الله انصاری همدانی (رحمه‌الله علیهم اجمعین) بهره فراوان برده‌اند و حضرت آقا در تجلیل این عالم بزرگ، پاداش ثمره مجاهدت‌های طول عمرشان را توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی دانستند.

آیت الله مصباح

دشمن عظمت کار علامه مصباح را خوب درک کرده بود

وی با اشاره به ترور شخصیت علامه مصباح توسط بدخواهان نظام تصریح کرد: آیت الله مصباح یک عارف، فقیه، فیلسوف و مجاهد و در عین حال یک فعال فرهنگی اجتماعی بودند که در تمام طول عمر با برکتشان درصدد مقابله با شبیخون فرهنگی برآمدند و دشمنان که در برابر منطق قوی این عالم حرفی نداشتند به ترور شخصیت او حتی پس از رحلت علامه مصباح پرداختند، چراکه دشمن عظمت کار علامه مصباح را خوب درک کرده بود.

آیت الله رجبی علامه را در فعالیت‌های مدیریتی و تشکیلاتی الگو دانسته و خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه کارهای فرهنگی، مدیرتی و تشکیلاتی باید علامه مصباح را منحصر به فرد دانست، همچنین تواضع، ادب و خیرخواهی این عالم بزرگوار زبانزد عام و خاص بود به گونه‌ای که حتی برای بدخواهان و مخالفین خود دعای خیر داشت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به ولایتمداری علامه مصباح (قدس سره) گفت: علامه مصباح (قدس سره) ولایت فقیه را یکی از مسلمات اسلام و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و ولی‌فقیه را نائب حضرت بقیة‌الله الأعظم ارواحنا فداه می‌دانست؛ آیت الله مصباح اطاعت از ولی فقیه و عشق به او را بر اساس اعتقاد و نه صرفاً یک احساس عاطفی یا ملاحظات سیاسی و بر اساس برهان و استدلال لازم می‌دانست.

ارسال نظرات