۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۹۴۱۷۷
مجله نیوزویک - Newsweek | حمله به پایگاه التنف؛

واقعیت آن است که اسد پیروز شد/ ماموریت آمریکا در سوریه شکست خورد

واقعیت آن است که اسد پیروز شد/ ماموریت آمریکا در سوریه شکست خورد
هدف رسمی اعلام شده از ماموریت نیروهای آمریکا در سوریه جلوگیری از ظهور مجدد داعش بوده است! ولی در اصل برای مهار نفوذ ایران است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، مجله نیوزویک آمریکا (NewsWeek) در مطلبی تحت عنوان «ماموریت آمریکا در سوریه شکست خورده است. آن را تبدیل به یک فاجعه نکنید» در نوشت: مقامات تایید کردند که روز چهارشنبه نیروهای آمریکایی مستقر در نزدیکی التنف سوریه هدف یک حمله پهپادی قرار گرفتند. در این میان یک سوال بزرگی لازم است مطرح شود: [حضور در این منطقه] ارزش [این خطر] را دارد؟

ماموریت آمریکا در سوریه مبهم است. در اصل، آمریکا بدنبال استفاده از شورشیان سوریه به عنوان نیروهای خود در نبرد با حکومت سوریه و بشار اسد بود. هنگامی که این اقدام پرهزینه شکست خورد، مداخله ارتش آمریکا به صورت پشتیبانی آتش و مستشاری از نیروهای کردی قسد (نیروهای دموکراتیک سوریه) بسط پیدا کرد.

از آن زمان تاکنون، علی‌رغم اینکه داعش چاه‌های نفت، کنترل اراضی و کادر رهبری خود را از دست داد اما حضور ایالات متحده در سوریه همچنان ادامه دارد. دولت ترامپ با وجود شعار خروج از سوریه در سال ۲۰۱۹ تنها نیروها را برای جایگزین کردن از این کشور خارج کرد. میزان واقعی خروج ناچیز بود ـــ نیرو‌های آمریکا از ۱۰۰۰ نفر به ۹۰۰ نفر رسید. این دست از لفاظی‌ها ممکن است منفعت سیاسی به همراه داشته باشد ولی برای رفع ناهماهنگی میان ماموریت آمریکا در سوریه یا محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور منطبق هیچ کارکردی ندارد.

پایگاه التنف میزبان حدود ۲۰۰ نیروی نظامی است. نیرویی با این تعداد توانایی محدودی برای تاثیرگذاری در سوریه دارد. داعش تکه تکه و فعالیت‌ بقایای آن در سوریه مخفیانه شده است. نیروهای آمریکایی حاضر در صحرای مرکزی سوریه به منظور مقابله با آن نیست. این نیروها فقط هدفی آسان برای دشمنان هستند.

سایر نیروهای آمریکا به منظور مشاوره و پشتیبانی از نیروهای قسد در شمال شرق سوریه متمرکز شده‌اند. امّا با توجه به اینکه نیروهای قسد دیگر شهرها را تصرف نمی‌کنند، پشتیبانی مورد نیاز آنان جزئی است. تبادل اطلاعات نه نیاز به نیرو مستقر در زمین سوریه دارد و نه انجام حملات هدفمند به اهداف داعش.

هدف رسمی اعلام شده از ماموریت نیروهای آمریکا در سوریه جلوگیری از ظهور مجدد داعش بوده است! ولی در اصل برای مهار نفوذ ایران است. حتی با وجود باقی ماندن نیروهای ارتش آمریکا در سوریه شاهد آن هستیم که ایران در حال تثبیت موقعیت خود در این کشور است. نیروهای آمریکایی نمی‌توانند خط تدارکاتی ایران به نیروهای نیابتی خود در سوریه را قطع کند. ایران در سوریه با خونسردی عمل می‌کند. قبلاً نیز نیرو‌های آمریکا در منطقه التنف را با پهپاد در سال ۲۰۱۷ هدف قرار داده است و نیرو‌های نیابتی آن نیز به همین ترتیب در ماه ژوئن، به نظامیان آمریکایی‌ حاضر در منطقه نفتی العمر حمله کردند.

ایران تنها بازیگر خارجی در سوریه نیست. پشتیبانی هوایی روسیه از حکومت سوریه قابل توجه است. آمریکا نمی‌تواند از گسترش نیرو و نفوذ روسیه در این کشور جلوگیری کند. با توجه به اینکه حضور در این کشور نه تنها واقعاً مزیت راهبردی ندارد بلکه خطرات آشکاری نیز دارد؛ لذا نباید برای ایجاد بازدارندگی که در بهترین حالت متزلزل است، تقلای خود را دو چندان کنیم.

اکنون زمان آن رسیده است که با واقعیت مواجه شویم: اسد در جنگ پیروز شده است.

این خبر جدیدی نیست. تصمیم گیران آمریکا باید با این واقعیت همانگونه که هست رو به رو شوند نه آنطور که دوست دارند باشد. از آن جایی که هدف اصلی اعزام نیرو، آموزش و تسلیح شورشیان ضد اسد بود، عدم امکان برکناری اسد با صرف هزینه‌ای قابل قبول به این معناست که نیروهای آمریکا باید به خانه بازگردند.

ماموریت سوریه تغییر کرده است. ماموریت [به اصطلاح] ضد داعش به یک گرفتاری خطرناک و غیر شفاف تبدیل شده است. خطرات سوریه مزیتی ندارد که بر اثر آن آمریکایی‌ها جان بدهند. این ماموریت از ایالات متحده محافظت نخواهد کرد. حمله پهپادی روز چهارشنبه می‌تواند به راحتی مقدمه‌ای برای یک حمله مرگبار باشد. سردمداران آمریکایی باید تصمیم بگیرند که نیروها از سوریه خارج شوند قبل از اینکه شکست به فاجعه تبدیل شود./۹۸۸/

منبع: دانشجو

ارسال نظرات