۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۶۸۶۳۳۶
به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «قاعده الزام» به چاپ رسید

کتاب «قاعده الزام» به چاپ رسید
کتاب «قاعده الزام» نوشته سید مجتبی نورمفیدی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 208 صفحه به چاپ رسید.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «قاعده الزام» نوشته سید مجتبی نورمفیدی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 208 صفحه به چاپ رسید.

بسیاری از فقیهان امامیه قاعده نیز آن را فقط در مواردی جاری می دانند که یک طرف آن شیعه امامی و طرف دیگر از اهل سنت و نتیجه آن بر ضرر او باشد اما برخی از آنان دامنه این قاعده را گسترش داده و آن را در روابط بین شیعه و اهل کتاب و کفار نیز جاری دانسته اند.

عصری دیگر بسیاری از بزرگان دامنه قاعده را محدود به ابزار خاصی از طریق مانند طلا و ارث دانسته و در غیر آن جاری نمی دانند اما نوشتار حاضر در صدد اثبات این مطلب است که عقاید دینی هر شخصی برای او محترم بوده و می تواند قوانین و مقررات آن زین مبنای تعامل دیگران با وی قرار گیرد. با این نگاه قاعده الزام در همه ابواب فقه جریان پیدا کرده و بعد از آن اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت.

افزون بر این سیر تحولات و تغییرات در عصر حاضر و گسترش ارتباطات و جابجایی انسان‌ها در مناطق مختلف جهان نیازمندی بتونیم قاعده را تا حد ضرورت بالا برده است.

کتاب «قاعده الزام» در شش فصل و یک خاتمه نگاشته شده است و نویسنده محترم در فصل نخست آن به تبیین مفاد این قاعده از طریق بررسی «جایگاه قاعده الزام و اهمیت آن»، «قواعد قریب به قاعده الزام» و «سیر تطور قاعده الزام» پرداخته است.

وی در فصل دوم و سوم این کتاب ادله قاعده الزام را از طریق بررسی آیات و روایات مرتبط با آن مورد تبیین قرار داده است.

در فصل چهارم این کتاب نیز «قاعده الزام» از طریق بررسی ادله اجماع، عقل، سیره عقلا، قاعده اقرار، سیره متشرعه و قاعده حفظ نظام مورد کاوش قرار گرفته است.

نویسنده محترم در فصل پنجم این کتاب ادله منکرین قاعده الزام را مورد توجه قرار می دهد و سپس در فصل ششم نکاتی همچون «ثمره عملی تفاوت حکم واقعی و ظاهری»، تفاوت حکم واقعی اولی و ثانوی» و «بررسی ادله واقعی بودن حکم» را در قالب «تنبیهات» متذکر شده است.

علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.com می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره مند شوند./822/

ارسال نظرات