۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۸۳۹۳۲
حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی:

۸۰ درصد طلاب مشکل مسکن دارند

۸۰ درصد طلاب مشکل مسکن دارند
رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: ۸۰ درصد از طلاب کشور مشکل مسکن دارند و مسکن فقط ۲۰ درصد از آنان تامین شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سیدجمال الدین میرمحمدی روز دوشنبه در حاشیه آیین معرفی رییس مرکز خدمات حوزه عملیه استان سمنان در دفتر امام جمعه این شهر به رسانه ها افزود: اکنون با توجه به نیاز بالای طلاب به مسکن، فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد طلاب خانه‌دار شدند و ۸۰ درصد طلاب مشکل مسکن دارند.

وی ادامه داد: از ۱۲۴ هزار طلاب و روحانی کشور تنها مشکل مسکن ۱۶ هزار طلبه در زمینه تامین مسکن از طریق مسکن مهر و طرح اقدام ملی تولید مسکن رفع شد.

وی مساله بیمه و مسایل درمانی طلاب را از اولویت های اصلی مرکز خدمات حوزه علمیه کشور برشمرد و افزود: طی سال های گذشته مساله بیمه پایه کلیه طلاب در شرکت ها و صنایع مختلف بیمه ای کشور انجام شد.

رییس مرکز خدمات حوزه علمیه کشور بیان کرد: در قالب پرداخت های کمک معیشتی به طلاب علاوه بر دریافت شهریه ماهیانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، به نخبگان ۲۰۰ هزارتومان پرداخت می شود.

وی یادآور شد: مسایل فرهنگی مجموعه خانواده طلاب و روحانیون از ۲ سال گذشته به مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور سپرده شد که در مسایل فرهنگی در قالب طرح های مختلف اقدام شد.

رییس مرکز خدمات حوزه علمیه کشور گفت: از طریق صندوق قرض الحسنه نیز به طلاب اکنون با میانگین پنج تا ۱۰ میلیون تومان به عنوان تسهیلات کمک هزینه تحصیلی پرداخت می شود.

در این آیین حجت الاسلام یزدان جمشیدی به عنوان مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه استان سمنان منصوب و از خدمات حجت الاسلام حسینعلی قدرتی قدردانی شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
خب که چی سخنرانی بس نیست ؟؟؟؟
ی کاری کنید بدبخت کردید ما رو هرجا میریم آشنا پارتی سربازی هم بدون پارتی نمیشه استخدام که خدا حافظ بسه دیگه
من دیگه بریدم دیگه خسته شدم درس خارجم خیر سرم چی شد هرکی زود تر رفت راحت شد
2
0
محسن
|
۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
واقعا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
رسانه های فارسی زبان خارجی درباره این مشکل چه گفتند ؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
در اوایل تأسیس مرکز خدمات حوزه ، دولت زمین رایگان و ارزان به مرکز خدمات حوزه علمیه می داد که سبب شد بیش از چهارده هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در قالب مجتمع های هزار واحدی توسط مرکز خدمات حوزه برای طلاب ساخته شود. با تغییر مدیر مرکز خدمات حوزه، به دلیل سیاست جدید مدیر جدید مرکز خدمات دریافت زمین رایگان و ارزان از دولت متوقف شد که اگر این طور نمی شد تاکنون بسیاری از طلاب دارای منزل مسکونی ارزان قیمت می شدند و ساخت مجتمع های هزار واحدی ادامه می یافت.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
مرکز خدمات حوزه با اینکه ماهیانه مبالغی به طلاب پرداخت می کند جهت بیمه تکمیلی، بیمه تأمین اجتماعی که به حساب طلاب محسوب می شود تا طلاب بیمه باشند و کمک هزینه معیشتی نقدی ماهیانه واریزی به کارت بانکی ، ولی در زمان اعطای وام های ناچیز حتی در حد مبلغ یک یا دو میلیون تومان به طلاب از طلاب درخواست ضامن می کرد. در زمانی که فروشگاههای مرکز خدمات تعطیل شدند هم فروشگاههای دیگری تأسیس شدند که از طلاب چک برای ضمانت مطالبه می کردند. در حالیکه سالیان زیادی است که بانکهای خصوصی وقتی مشتری مبلغی در بانک سپرده گذاری می کند ، بدون درخواست ضامن ، وبه آن مشتری، وام حتی در حد مبالغ خیلی بالای چند ده میلیون تومانی می دهند ، یا وام خرید کالا بدون نیاز به چک از فروشگاههای طرف قرار داد بانک می دهند. معلوم نیست که چگونه تاکنون مرکز خدمات حوزه نتوانسته است به مکانیزی دست یابد که برای پرداخت مبلغ ناچیزی یکی دو میلیون تومانی ، ضامن نیاز نباشد و از سیستم دیگری استفاده کند. بطور مثال شهریه رهبری را به عنوان وثیقه ضمانت وام در نظر بگیرد. یعنی فروشگاهی که طرف قرار داد بانک های خصوصی بود از طلاب چک مطالبه نمی کرد ولی فروشگاههای مرکز خدمات بعد از تعطیلی فروشگاههای قبلی تاسیس شده بودند از طلاب چک می خواستند. البته الان که همه فروشگاهها مرکز خدمات تعطیل شده
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
بودجه دولتی سالانه مرکز خدمات حوزه در سایت های خبری جنجال زیادی برپا می کند و هر سالانه در زمان تصویب بودجه دولت برخی سایتهای معاند به این بودجه دولتی مرکز خدمات حوزه اعتراض می کنند. البته بودجه دولتی اختصاص یافته به طلاب فقط به مرکز خدمات حوزه علمیه محدود نیست و دولت به مدیریت حوزه یا برخی مؤسسات حوزوی و نهادهای دانشگاهی حوزوی مثل دانشگاه باقرالعلوم یا دفتر تبلیغات اسلامی حوزه بودجه جداگانه اختصاص می دهد. با توجه به اینکه مرکز خدمات حوزه اعلام کرده است که خدمات دهی اصلی به طلابی تعلق می گیرد که شاغل نباشند و همچنین به جز تحصیل یا تدریس به هیچ شغل دیگری مشغول نباشند اگر طلابی که هیچ شغل دومی ندارند و به جز تدریس یا تحصیل به هیچ کار دیگری مشغول نیستند را مثلا چهل هزار نفر تخمین بزنیم و بودجه سالانه دولتی مرکز خدمات را حدود نهصد و نود میلیارد تومان در نظر بگیریم (بودجه دولتی سالانه اختصاص یافته به مدیریت حوزه یا دفتر تبلیغات اسلامی حوزه یا ... را محاسبه نمی کنیم) به هر طلبه سالانه فقط از طریق مرکز خدمات حوزه بیست و پنج میلیون تومان بودجه دولتی تعلق می گیرد (به جز بودجه مرکز مدیریت حوزه ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و سایر نهادهای حوزوی) یعنی اگر نهصد و نود میلیارد تومان را تقسیم به چهل هزار کنیم تقریباً بیست و پنج میلیون تومان به هر طلبه فقط بودجه دولتی مرکز خدمات حوزه می رسد ، به نظر می رسد با جمع زدن این مبلغ با شهریه مراجع تقلید و اضافه کردن بودجه تبلغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و ... بودجه کافی برای معیشت طلاب موجود است.
3
0