۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۸۳۶۸۳
حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد؛

بایسته‌های تحقق امامت و امت قرآنی

بایسته‌های تحقق امامت و امت قرآنی
رئیس مجمع راهبردی اندیشه مهدویت با بیان اینکه با برگزاری برنامه‌هایی همچون اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی به دنبال تحقق امامت و امت قرآنی هستیم، گفت: مسئله ولایت فقیه، سیاسی و اخلاقی نیست، بلکه موضوعی اعتقادی و کلان است که باید بر این باور کار کرد و محققانه بدان ایمان پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست رسانه‌ای سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی امروز سه‌شنبه، هشتم تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، رئیس مجمع راهبردی اندیشه مهدویت، محمد مهدی زاهدی، رئیس فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی و محمدعلی کریمی، دبیر سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام صدیقی طی سخنانی در این نشست رسانه‌ای، ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت و تقارن آن با برگزاری هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی(ره) و ۷۲ نفر از یاران ایشان که ۷۲ سنگرنشین آرمانی و علاقه‌مند به تمدن مهدوی بودند، اظهار کرد: خداوند متعال بشر را برای رسیدن به کمال آفریده و به او این استعداد را عطا فرموده تا به جایی برسد که خدا در بشر دیده شود.

انسان‌ها؛ آئینه تمام‌نمای خداوند

وی افزود: یکی از احتمالات مسئله استخلاف که در قرآن کریم بیان شده، این است که زمانی برسد که تمامی انسان‌ها آئینه تمام‌نمای خداوند شوند. در آن روز صفات الهی و اسماء حسنای خدا در وجود بشر تجلی کرده و اراده بشر همان اراده خدا خواهد شد. آن روز، روزی است که انسان خودکفا شده و از بیرون بی‌نیاز می‌شود. همانند بهشت که انسان هر آنچه در آن بخواهد در اسرع وقت مهیا خواهد شد.

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه در این شرایط اراده انسان الهی شده و مظهر تام خدای خود شده است و خودآیی می‌کند، گفت: هدف خلقت از دیدگاه قرآن کریم رسیدن به چنین مقام و جایگاهی است. همچنین، علاوه بر آیه استخلاف، آخرین آیه سوره مبارکه طلاق نیز همین مسئله را بیان می‌کند. «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا». در این آیه مبارکه، نیل به قدرت و علم مطلق هدف غایی خلقت همه موجودات معرفی شده است.

رئیس مجمع راهبردی اندیشه مهدویت بیان کرد: انسان در این مدرسه الهی نهایتاً باید به جایی برسد که هم قدرت و هم علم خدا در وجود او بروز کند. ائمه معصومین(ع) که الگوی همه ما بودند، همگی این‌گونه بودند، یعنی قدرت و علمشان محدود نبوده و نیست، اما موقعیت ارائه قدرت و علم نامحدود و مطلق الهی برای ایشان پیش نیامده بود؛ چراکه بشر هنوز به آن ظرفیت و تحمل دست پیدا نکرده است و رسیدن به این مهم نیازمند تمدن جهانی توحیدی است تا امام(ع) مظهریت تام خود را نسبت به خداوند متعال ارائه کند.

وی ادامه داد: برای این معنا خداوند متعال برنامه‌ای را منظور فرموده است که اولین برنامه، وجود حاکمی از جانب خداست؛ چراکه خداوند متعال عالم و آدم را آفریده است و عالم آدم دست‌ساز خدا هستند و کسی که صنعتی را ساخته و تولید کرده است، فقط خود می‌داند که چه چیزی را ایجاد کرده است. «أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ». زمانی که فقط خود خدا می‌داند که چه ساخته است، نماینده او باید کسی باشد که با این صنعت و ابعاد وجودی آن آشنایی کامل داشته باشد.

حجت‌الاسلام صدیقی اظهار کرد: به همین دلیل خداوند اولین موجود‌ (آدم(ع)) را به عنوان حاکم، خلیفه و مرکز ثقل قدرت مطلق در عالم قرار می‌دهد که علاوه بر علم، قدرت ارائه علم او نیز مطلق است. دومین برنامه خداوند متعال، وجود برنامه است. خداوند متعال هیچ پیامبری را بدون برنامه زندگی‌ساز نفرستاده است. تمامی انبیا(ع) با کتاب، برنامه، اصول و قواعد و قوانین خود را در میان بشر مطرح کرده‌اند.

اهمیت شاگردان

رئیس مجمع راهبردی اندیشه مهدویت تصریح کرد: سومین برنامه خداوند در این زمینه، وجود شاگردان است. حاکمی که از طرف خداوند بر روی زمین حکومت می‌کند و علم و قدرت مطلق خداوندی را ارائه می‌کند، باید شاگردان و امتی داشته باشد که تحت تربیت او قرار گیرند و استعداد ایشان شکوفا شود. در این رابطه سوره مبارکه الرحمن آیات زیبایی را بیان کرده است. «الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسَان، عَلَّمَهُ الْبَيَانَ». رحمانیت خدا اقتضا کرده است که خدا معلم قرآن باشد. جایی که علم نباشد، عاطفه، تمدن و انسجام نیز نیست. علم لطیف است و به همین دلیل عالم دینی و قرآنی نیز دارای لطافت است.

وی بیان کرد: خداوند متعال در آیات سوره مبارکه الرحمن، ابتدا خود را که هستی مطلق است، معرفی می‌کند. سپس، صفت معلم بودن خود و کتابی که باید آحاد بشر با آن آشنا شوند را معرفی کرده و در ادامه نیز مسئله هدایت بشر را بیان می‌کند که این هدایت، مقدمه عدالت در جهان است که در سوره مبارکه حدید بدان اشاره شده است. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ».

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه عدالت تحمیلی مانند امامت تحمیلی بوده و پیش نمی‌آید، افزود: مردم زمان امیرالمؤمنین(ع) با اینکه وجود ایشان یک از کامل‌ترین بندگان خدا بود، شایستگی این را نداشتند که امام شایسته داشته باشند. حضرت امیر(ع) برای حکومت دست به ذوالفقار نبرد. امروز باید بدان نقطه برسیم که مسئله حاکمیت خلیفه خدا بر بشر به عنوان یک باور غیرقابل تردید در اذهان نهادینه شود. مسئله ولایت فقیه یک مسئله سیاسی و اخلاقی نیست، بلکه موضوعی اعتقادی و کلان است که باید بر روی این باور کار کرده و محققانه بدان ایمان پیدا کنیم.

اختیار و انتخاب بشر

رئیس مجمع راهبردی اندیشه مهدویت بیان کرد: دومین مسئله در این زمینه، موضوع اختیار و انتخاب بشر است که باید بر روی این مسئله مؤمن باشیم که امت واحده زمانی واحده است که همگان آن را بخواهند. یکی از نقاط قوت مجمع راهبردی اندیشه مهدویت که طی دو سه سال اخیر راه‌اندازی شده است، حضور و مشارکت نمایندگان ملت در آن است. طی برگزاری اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی بنابر آن است که امامت و امت قرآنی محقق شده و تمدن نهایی بشر که طی آن جهانیان تبدیل به یک خانواده شده و سایه یک پدر (امام زمان(عج)) بر سر آن‌ها گسترده شده است، ایجاد شود.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در حکومت جهانی امام زمان(عج) تمامی مردم، بندگان خوب خدا هستند و هر کسی در جای خود قرار دارد و این عین عدالت است. در آن زمان، امام(عج) در رأس هرم، جلوه کامل خداست و مجموعه امت هر کدام مظهریت خاص خود را دارا هستند. در این حکومت هیچ‌کس خود را از دیگری مستقل نمی‌داند و همگی بنده خدا هستند. در این حکومت الهی که هر فرد مظهری از اسماء الهی بوده و آحاد امت در تمامی امور مشغول بندگی خدا هستند و این مجموعه، همان تمدنی است که ما به دنبال آن هستیم.

به گزارش ایکنا، در ابتدای این نشست، محمدعلی کریمی، دبیر سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی طی سخنانی ضمن تشریح جزئیات برگزاری این اجلاسیه، اظهار کرد: سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی با نام «رویش‌های مهدوی» و با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور مدیران و اعضای مؤسسات، کانون‌ها و فعالان مهدوی برپا و مراسم اختتامیه این اجلاسیه نیز در ایام سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) در نهم ربیع‌الاول مصادف با روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه سال جاری در محل سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد.

کریمی با اشاره به اهداف برگزاری این اجلاسیه، ادامه داد: سازمان‌دهی و ساماندهی مؤسسات و فعالان مهدوی کشور، گفتمان‌سازی تمدن اسلامی بر اقشار مختلف مردم، شناسایی ایده‌های برتر مهدوی و کمک برای اجرایی شدن آن‌ها، شناسایی فعالیت‌های شاخص مهدوی و ارتقای سطح آن‌ها به ملی و بین‌المللی، استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان و نوجوان مهدوی که نقش بسزایی در ایجاد تمدن نوین اسلامی خواهند داشت و همسوسازی برنامه‌های مؤسسات مهدوی کشور به سوی تمدن‌سازی اسلامی و تحقق اجزای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از جمله اهداف این اجلاسیه است.

دبیر سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی با بیان اینکه سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی دارای سه بخش مهم رسانه، جهادی، اجتماعی و آموزش (آموزش عمومی معارف مهدوی و ایجاد نهضت عمومی آموزش) است، گفت: اجلاسیه فعالان مهدوی در پنج حوزه بین‌الملل (شبکه‌سازی در حوزه کشورهای مقاومت و مسئله فلسطین)، دانشگاه و حوزه (به عنوان عقبه فکری جریان‌های مهدوی)، مسجد و هیئت (کانون‌های مهم معرفی موضوع مهدویت)، مؤسسات و کانون‌های مهدوی (ارتباط با ۲۷۱۱ مؤسسه) و کودک و نوجوان (که تاکنون مغفول مانده است) است.

وی با اشاره به محورهای اصلی این اجلاسیه نیز تصریح کرد: محورهای اصلی اجلاسیه که توصیه‌های مقام معظم رهبری در پایان بیانیه گام دوم انقلاب است، شامل علم و پژوهش، عدالت و مبارزه با فساد، اقتصاد، معنویت و اخلاق، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی اسلامی می‌شود.

کریمی با اشاره به برنامه‌های جانبی سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی بیان کرد: تعداد چهار برنامه جانبی برای اجلاسیه سوم طراحی شده است که نشست اول، نشست نخبگانی فعالان حوزوی و دانشگاهی در قم با دو موضوع مهدویت در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم در نسبت با بحث مهدویت (همراه با ارائه بسته‌های محتوایی جامع برای مخاطبان در مورد پیوندهای بیانیه گام دوم و مهدویت) است.

دبیر سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی افزود: دومین برنامه جانبی اجلاسیه، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در چهار موضوع کارگاه شبکه‌سازی و تشکیلاتی مؤسسات مهدوی، کارگاه تخصصی رسانه، کارگاه تخصصی اجتماعی و جهادی و کارگاه تخصصی آموزش (ویژه مدیران مؤسسات مهدوی) است. همچنین، سومین برنامه جانبی اجلاسیه نیز نشست مجامع جبهه انقلاب اسلامی در دو محوریت نسبت این مجامع تخصصی با مسئله مهدویت و نسبت جبهه فرهنگی انقلاب با مسئله مهدویت و تبیین اندیشه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با این موضوع است.

وی بیان کرد: چهارمین برنامه جانبی اجلاسیه نیز نشست تخصصی فعالان اقتصادی با موضوع مؤلفه‌های اقتصاد جامعه زمینه‌ساز و نقش آن در ایجاد تمدن نوین اسلامی است. افرادی که در حوزه اقتصاد کشور کار می‌کنند، باید در راستای ایجاد تمدن اسلامی ارائه مدل کنند تا بتوانیم به خوبی در این مسیر گام برداریم.

کریمی با بیان اینکه زمان آغاز ارسال آثار و ایده‌ها به اجلاسیه از امروز، هشتم تیرماه خواهد بود، گفت: علاقه‌مندان به حضور در اجلاسیه می‌توانند آثار و ایده‌های خود را به پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی http://ejlasiehmahdaviat.com/ ارسال کنند یا با شماره ۰۹۰۲۲۶۷۰۳۱۳ تماس بگیرند. همچنین، فراخوان اجلاسیه نیز از ۲۵ تیرماه در رسانه ملی اطلاع‌رسانی و اعلام خواهد شد.

همچنین، محمدمهدی زاهدی، رئیس فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در این نشست رسانه‌ای، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای هفتم تیر و نیز عرض تبریک به مناسبت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: موضوع فراکسیون مهدویت، بحث جدیدی در مجلس شورای اسلامی است که برای اولین بار اتفاق افتاده است.

زاهدی بیان کرد: یکی از اهداف مهم و اساسی اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع ولایت عظمی است. حوزه تمدن نوین اسلامی حوزه‌ای است که ارتباط زیادی با مجلس شورای اسلامی دارد و دارای جنبه‌های مختلف تقنینی، نظارتی و راهبردی بوده و در برنامه‌های درازمدت مجلس شورای اسلامی از لحاظ ابعاد داخلی و خارجی حائز اهمیت است.

وی افزود: این مسئله همراهی و همگامی بین داخل و خارج از مجلس را می‌طلبد تا بتوانیم برای رسیدن به اهداف متعالی مد نظر مقام معظم رهبری با سرعت بیشتری گام برداشته و برای این سرعت بهتر و بیشتر نیز ریل‌گذاری مناسبی انجام دهیم تا قطار حرکت جریان مهدویت با سرعت مطمئنه به سمت ظهور حرکت کند.

رئیس فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این راستا، یکی از کارهایی که مجلس شورای اسلامی می‌تواند پیگیری کرده و انجام دهد، بسترسازی قانونی برای امور لازم است. با توجه به اینکه تمدن دارای ابعاد مختلفی است، یکی از این ابعاد که مربوط به حوزه مجلس است، حوزه آموزش و پرورش است که مجلس می‌تواند با وضع قوانین و نظارت بر محتوای کتب درسی، جذب معلمان و مشاوران مربوطه و ... در دستیابی به حیات طیبه مطرح شده در سند تحول بنیادین مؤثر باشد.

زاهدی ادامه داد: یکی از مباحث جدی در مورد موضوع تمدن‌سازی، حوزه اقتداری است. آنچه در این زمینه به مجلس مربوط می‌شود، بحث علم و فن‌آوری است. باید به جایی برسیم که در دنیا حرف جدی داشته و به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم. در کنار مرجعیت علمی باید در حوزه فن‌آوری نیز در دنیا مطرح شده و حرف جدید داشته باشیم. مجلس باید هم در حوزه علم و فن‌آوری مراقبت‌های لازم برای دستیابی به قله اقتداری را داشته باشد و هم از نظر اقتصادی به مسئله ورود پیدا کرده و بر موضوع پیگیری دستیابی به تمدن نوین اسلامی از حوزه نظر تا عمل نظارت داشته باشد.

وی بیان کرد: در سایه اقتدار علمی است که اتفاقات بسیار خوب رقم خورده و حرف ما در دنیا خریدار پیدا خواهد کرد. در آن زمان راحت‌تر می‌توانیم در مباحث خارجی تمدن نوین اسلامی وارد عمل شویم. حضرت امام(ره) بارها و بارها از صدور انقلاب صحبت کردند که منظور اصلی ایشان از این موضوع، صدور فرهنگ انقلاب است. اگر بتوانیم از حوزه علم و فن‌آوری به اقتدار دست پیدا کنیم، به راحتی می‌توانیم در صدور فرهنگ انقلاب که شامل نمونه‌هایی همجون فرهنگ مقاوت، ایثار و ... است، گام برداریم.

رئیس فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موضوع مهم دیگری مجلس شورای اسلامی می‌تواند بدان ورود کرده و آن را پیگیری کند، بحث ارتباطات با کشورهای دوست و نزدیک از طریق گروه‌های دوستی پارلمانی است که می‌تواند به جریان‌سازی موضوع مهدویت کمک کنند؛ چرا که موضوع مهدویت فقط مختص به شیعه نیست و قریب به اتفاق اهل سنت نیز به مهدویت باور دارند و می‌توانیم از طریق گروه‌های دوستی پارلمانی نسبت به صدور فرهنگ انقلاب و مهدویت اقدام کنیم.

زاهدی در پایان تصریح کرد: فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی اهداف بلندی را مد نظر دارد تا بتواند با ضمن هم‌افزایی با جریان مهدویت، موضوع تمدن نوین اسلامی را برای حرکت سریع، دقیق و مطمئن به سوی ظهور در یک ریل‌گذاری مناسب پیگیری کند.

در پایان این نشست با حضور حجت‌الاسلام صدیقی، محمدمهدی زاهدی و محمدعلی کریمی از کتاب درس‌نامه مهدویت راهبر، نوشته محمدصابر جعفری و حسن مولایی، از اساتید حوزه و دانشگاه رونمایی شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات