۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۷۴۶۱۶
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی تبیین کرد؛

شاخصه‌ها و بایسته‌های حوزه انقلابی

شاخصه‌ها و بایسته‌های حوزه انقلابی
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با تبیین شاخصه‌ها و بایسته‌های حوزه علمیه انقلابی، تهذیب نفس و خودسازی را مهم‌ترین لازمه حوزه در تراز انقلاب دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان، به تبیین شاخصه‌ها و بایسته‌های حوزه انقلابی پرداخت.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی و لازمه حوزه علمیه در تراز انقلاب، خودسازی و تهذیب نفس است، اظهار کرد: اگر کسی خودسازی و تهذیب نفس نداشته باشد نمی‌تواند در جامعه تحول دینی و انقلابی ایجاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری افزود: مناسبت‌هایی که خداوند در طول سال برای تهذیب انسان قرار داده، فرصت‌های خوبی است که باید از آن‌ها برای تهذیب و خودسازی بیشتر استفاده کنیم، ازجمله ماه رجب که ماه تهذیب نفس و آماده‌سازی خود برای ورود به ماه‌های شعبان و رمضان است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه تأثیرگذاری بر نفوس و جامعه درگرو خودسازی است، اضافه کرد: در طول تاریخ کسانی توانسته‌اند تأثیرگذار بوده و در جامعه تحول مثبت ایجاد کنند که مهذب بوده‌اند؛ زیرا کسی که مهذب و خودساخته نباشد و قبل از خودسازی وارد مقوله اصلاح جامعه شود چه‌بسا آسیب‌های او بیشتر از نفع‌هایی باشد که به جامعه می‌رساند.

وی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی هم اگر امام راحل توانست انقلاب را مدیریت کرده و به پیروزی برساند و در ادامه کار هم دچار منیت و غرور نشده و پیوسته خدا و منافع مردم را در نظر داشته باشد، به دلیل خودسازی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه اگر کسی مهذب نباشد و عهده‌دار بخشی از امور انقلاب و نظام شود حیثیت خود و انقلاب را در معرض خطر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: عدم خودساختگی باعث می‌شود افراد به دامن قدرت و ثروت بیفتند که برای مصون ماندن از این بلیه، قدم نخست خودسازی و قدم دوم برخورداری از سواد کافی است.

وی با اشاره به اهمیت علم‌آموزی عمیق و دقیق در حوزه انقلابی، لازمه سوم حوزه انقلابی را شناخت موضوعات دانست و اظهار کرد: حکومت دینی، حکومتی است که روحانی و کارشناس مذهبی بر آن نظارت دارد و برای این حضور و نظارت هم فرد روحانی باید در عرصه‌های مختلف ازجمله درزمینهٔ سیاست، حکومت، مسائل اجتماعی و ... شناخت و معرفت داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: معرفت و شناخت حوزه علمیه انقلابی نسبت به مسائل و نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... جامعه اسلامی باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند از ابتدا ساختارهای موردنیاز حکومت اسلامی را با نگاه شرعی طراحی و پیاده‌سازی کند.

وی تصریح کرد: باید این ساختارها و ملزومات از همان ابتدا ساخته و پرداخته و طراحی شده دست خود ما با نگاه شرعی باشد نه اینکه مسائلی از قبیل بانکداری و بیمه را از غرب وارد کرده و سپس بالاجبار در پی حکم شرعی و اسلامی سازی آن‌ها برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری افزود: بر این اساس ما در حوزه علمیه باید هم موضوع و هم حکم را بدانیم، به این معنا که نیازهای اجتماعی را شناخته و با نگاه و مبانی معرفتی و دینی و عقلی ساختارهای موردنیاز آن‌ها را پی‌ریزی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید حوزه انقلابی به این سمت‌وسو برود، اضافه کرد: برخی از مؤسسات حوزوی از جمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به این موضوعات ورود کرده‌اند که پسندیده است؛ اما باید این رویکرد در سایر مراکز نیز تقویت شود./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات