۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۷۰۳۹۸
صدقه جاریه امام؛

قطع ارتباط شورای انقلاب فرهنگی با بستر جامعه

قطع ارتباط شورای انقلاب فرهنگی با بستر جامعه
حجت الاسلام عماد گفت: باید به ارزیابی مردمی توجه کرد؛ اگر این ارزیابی منفی باشد، نشان از ضعفی در اطلاع رسانی، برقراری ارتباط و عدم ظهور پیام آن نهاد درون جامعه دارد.

حجت الاسلام سیدعلی عماد، عضو شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس مرکز امور نخبگان حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه خود شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دوره به دوره از میزان تحقق بایسته‌هایش، ارزیابی ارائه دهد گفت: بخشی از کار نیز ارزیابی بیرونی، از جانب سایر نهادها و مردم باشد؛ باید به این ارزیابی اهمیت بیشتری دارد زیرا اگر ارزیابی فرهنگ عمومی نسبت به نهادی مثبت نباشد، نشان از ضعفی در اطلاع رسانی، برقراری ارتباط و عدم ظهور پیام آن نهاد درون جامعه را دارد.

وی با بیان سؤالاتی خواستار شد تا مسئولین شورا پاسخگو باشند و افزود: آیا اکنون توانسته‌ایم به وسیله اسناد تصویب شده با توجه به وقت‌ها و بودجه‌هایی که مصرف شد، به نقطه‌ای که بایسته است برسیم؟ ما در سند نویسی موفق بوده‌ایم ولی چقدر توانسته‌ایم نقشه‌های مهندسی فرهنگی را پیش ببریم؟

این عضو کمیسیون مسائل حوزه‌های علمیه از کم کاری مسئولان گه کرد و اظهار داشت: ما هنوز در نظام آموزش عالی و آموزش کشور مشکلاتی داریم؛ اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این‌ها را برطرف نکند، راه برای اسنادی همچون 2030 باز خواهد شد.

وی همچنین ادامه داد: ما دو نوع ارزیابی داریم؛ یکی اینکه نسبت خودمان را با گذشته بسنجیم که در این روش، ممکن است انسان سریع قانع شود ولی نوع دیگر ارزیابی، نسبت سنجی وضع فعلی با آینده و غایت است که در این روش، انسان به حرکت می‌افتد.

حجت الاسلام عماد یادآور شد: اگر بین ارزیابی نهاد و ارزیابی اجتماعی تفاوت وجود داشت، دستگاه باید مدل ارزیابی خود را تغییر دهد تا بفهمد چرا برداشت مردم با آنچه در گزارشات است تفاوت داد؛ وقتی ما می‌گوییم رشد اقتصادی داریم ولی واقعیت اجتماعی چیز دیگری را می‌گوید، یعنی یا شاخص‌ها غلط است و یا نتیجه زمان‌بر است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین هدفی که شورای عالی به دنبال او بود و هست، اهداف کلان و ما ندگاری است که مهم‌ترین آنها، راهبری، کنترل و مانیتورینگ جریان علم و فرهنگ در کشور می‌باشد؛ این شورا ادوار مختلفی را گذرانده و توفیقاتی را نیز کسب کرده، ولی اینکه آیا تا کنون موفق شده یا خیر، باید بررسی دقیقی شود.

رییس مرکز نخبگان حوزه علمیه در پایان عنوان کرد: یک نکته‌ای را رهبری درباره سند آموزش و پرورش فرمودند که من لازم می‌دانم در اینجا بیان کنم؛ ایشان فرمودند: عده زیادی از کسانی که باید مجریان این سند باشند، اصلا سند را نخوانده‌اند؛ این یک مشکلی است که ما در بین نخبگان هم با آن مواجه هستیم.

ارسال نظرات