۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۶۹۹۹۲
پژوهشگر حوزه امامزادگان:

حضرت «موسی مبرقع» مظلومیت خاصی در تاریخ دارد

حضرت «موسی مبرقع» مظلومیت خاصی در تاریخ دارد
حجت‌الاسلام شوزب شیری گفت: حضرت موسی مبرقع چهره درخشان اهل‌بیت (ع) بود. بنابراین هرچه برای معرفی ایشان تلاش کنیم باز هم کم است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شوزب شیری پژوهشگر حوزه امامزادگان و مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد سازمان اوقاف گفت: یکی از امامزادگان جلیل‌القدر خاندان امام رضا (ع)، حضرت موسی بن محمد الجواد (ع) ملقب به موسی مبرقع است که فرزند بلاواسطه امام جواد (ع) بوده و در سال ۲۱۴ هجری قمری به‌دنیا آمده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت موسی مبرقع دو سال کوچک‌تر از امام هادی (ع) بود، افزود: ایشان در سال ۲۵۶ هجری قمری بنا به دعوت مردم قم به‌سمت این شهر حرکت کرد؛ در ابتدا که وارد قم شد، برخی از مردم این شهر به‌دلیل عدم شناخت، استقبال خوبی از ایشان نداشتند و حضرت موسی مبرقع چند ماه را در کاشان ماند؛ سپس بزرگان و مردم قم متوجه جایگاه والای معنوی و علمی ایشان شدند و حضرت موسی مبرقع با دعوت مجدد بزرگان و مردم قم به این شهر آمد.

مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف با بیان اینکه حضرت موسی مبرقع چهار دهه در قم زندگی کرد، گفت: ایشان سال ۲۹۶ هجری قمری در سن ۸۲ سالگی در قم رحلت کرد و در همین شهر به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام شیری ادامه داد: پس از حضور موسی مبرقع در قم، خواهران ایشان زینب، ام محمد و میمونه نیز به قم آمدند و پس از رحلتشان در کنار حضرت معصومه (س) دفن شدند؛ یکی از خواهرانشان که زینب نام داشت، نخستین کسی است که بر روی مزار حضرت معصومه (س) سایه‌بان درست کرد.

وی با اشاره به اینکه حضرت موسی مبرقع جد سادات رضوی، برقعی، رضایی، ابن رضایی و هزاران عالم و شخصیت برجسته دینی است، تصریح کرد: ۲۸ نفر از فرزندان و نوادگان حضرت موسی مبرقع در جوار ایشان در چهل‌اختران قم دفن شده‌اند؛ نخستین کسی هم که در کنارشان دفن شد، فرزندشان ابواحمد بود.

این پژوهشگر حوزه امامزادگان در خصوص جایگاه علمی حضرت موسی مبرقع تصریح کرد: نخستین کسی که در قم، بحث تفسیر و تبیین معارف اهل‌بیت (ع) را راه انداخت و در این باره جلساتی را تشکیل داد، حضرت موسی مبرقع بود.

حجت‌الاسلام شیری با بیان اینکه حضرت موسی مبرقع یک مظلومیت خاصی در تاریخ دارد، افزود: «محدث نوری» در کتابی به‌نام «البدر المشعشع فی احوالات موسی مبرقع» به معرفی این مرد بزرگ پرداخته است؛ کتاب «ستاره درخشان آسمان ولایت» از مصطفی برقعی نیز از کتبی است که به‌خوبی به شخصیت ارزشمند حضرت موسی مبرقع پرداخته است.

وی با تاکید بر اینکه حضرت موسی مبرقع قم را نورانی کرد و علوم اهل‌بیت (ع) را به این شهر آورد، گفت: حضرت موسی مبرقع چهره درخشان اهل‌بیت (ع) بود، بنابراین هرچه برای معرفی ایشان تلاش کنیم باز هم کم است.

مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد سازمان اوقاف درباره لقب حضرت موسی بن محمد الجواد (ع) یعنی «مبرقع» گفت: برقع به معنای نقاب است و به‌دلیل اینکه همیشه نقاب بر صورت می‌زد به ایشان لقب مبرقع داده بودند؛ برای نقاب زدن ایشان هم دو نقل آمده است؛ برخی می‌گویند به این دلیل که شناخته نشود و از خطر دشمنان در امان باشد، برخی دیگر هم می‌گویند که ایشان به‌دلیل زیبایی چهره نقاب می‌زد.

حجت‌الاسلام شیری در پایان خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه اقدامات خوبی را برای توسعه بقعه حضرت موسی مبرقع در چهل‌اختران قم انجام داده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات