۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۶۶۹۷۲۶
گزارش؛

نشست همکاری خبرگزاری رسا با مجمع ملی فعالان جمعیت

نشست همکاری خبرگزاری رسا با مجمع ملی فعالان جمعیت
خبرگزاری رسا بنابر وظیفه انقلابی خود و در راستای امتثال منویات امام خامنه‌ای قصد دارد میزی را با عنوان جمعیت راه اندازی کند که مقدمات آن در این نشست بیان شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با ورود به دهه نود، رهبر معظم انقلاب هشدارهای خود را مبنی بر کاهش جمعیت آغاز کرده‌اند. با نزدیک شدن به اواخر قرن 14 چراغ خطر کاهش جمعیت روشن شد به گونه‌ای که ولی جامعه مجبور شدند به خاطر تصمیمات غلط و چه‌بسا مغرضانه برخی صاحب منسبان، عذرخواهی کنند.

خبرگزاری رسا بنابر وظیفه انقلابی خود و در راستای امتثال منویات امام خامنه‌ای قصد دارد میزی را با عنوان جمعیت و ریزموضوعات آن راه اندازی کند؛ در این راستا برای ایجاد پیش‌زمینه‌های این حرکت از حجج اسلام رسول ساکی، دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت و دبیر ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه، محمدحسین ندیمی، مسئول مؤسسه اندیشه مسطور و مسلم منفرد، عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت دعوت به عمل آورده شده تا در سالن نشست‌های خبرگزاری رسا گفت‌وگویی صورت پذیرد.

مراسم با قرائت قرآن آغاز شد و پس از معرفی اعضاء نشست و بیان مسئولیت‌ها، حجت الاسلام ساکی، دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت به بیان پیشینه این مجموعه پرداخت و گفت: مجموعه فعالان جمعیت تقریباً یک مجموعه مردمی و اساتید درجه یک حوزه جمعیت است که با توجه به اهمیت این موضوع، به محضر مقام معظم رهبری رفتند و از ایشان تقاضای هدایت داشتند؛ پس از این دیدار تصمیم بر آن شد که یک شورای راهبردی تشکیل شده و دبیر آن نیز دکتر محمودی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

وی در ادامه و پس از معرفی اعضا و رزومه‌های آنان به بیان تجربیات این ستاد پرداخت و تصریح کرد: مشکلی که ما در تبلیغ افزایش جمعیت داریم این است که وقتی می‌خواهیم تبلیغ کنیم، مستقیم به سراغ خود جمعیت می‌رویم؛ در حالی که طبق آمار و ارقام، مبنی بر اینکه در سال ۱۴۳۰ که این طبق گفته سازمان‌های بین المللی است، جمعیت کشور ایران به پیرترین کشور منطقه تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام ساکی تصریح کرد: در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران به ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر  می‌رسد که ۴۲ درصد آن بالای ۶۵ سال و ۲۰ درصد آن زیر سن تولید نسل هستند؛ اگر خیلی بتوانیم از جمعیت استفاده کنیم ۳۸ درصد است که حدوداً ۱۳ و نیم میلیون می‌شود در نتیجه اینکه رهبری می‌گویند تن انسان می‌لرزد، یعنی همین.

به صورت مستقیم نباید افزایش جمعیت را مطرح کرد

دبیر ستاد راهبری جمعیت حوزه‌های علمیه ضمن بیان تجربیات خود پیرامون بحث تبلیغ جمعیت یادآور شد: باید به موضوعات پیرامونی جمعیت بپردازیم که اتفاقا زودبازده هم هستند؛ اگر به این ریز موضوعات پرداختیم، بدون اینکه اسمی از جمعیت به میان بیاید تأثیر مستقیمی بر افزایش جمعیت خواهد گذاشت.

حجت الاسلام ساکی در راستای بیان ریز موضوعاتی که پرداختن بدان لازم است ادامه داد: یکی از این سیاست‌ها افشاء قبح سقط جنین است. در هشت سال دفاع مقدس تقریباً ۳۵ کشور دنیا علیه ما بسیج شدند و با انواع و اقسام سلاح به جنگ ما آمدند ولی کمتر از ۲۶۰ هزار شهید دادیم اما اکنون در یک روز، خودمان با دستان خودمان و با هزینه خودمان هزار نفر را به کشتن می دهیم؛ بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت به طور میانگین روزی 1000 جنین با اختیار والدین سقط می‌شوند.

وی به بیان ابعاد این موضوع پرداخت و اظهار داشت: یک بُعد جهانی این مسأله حق حیات جنین است و ما باید این را بیان کنیم که هیج والدینی حق ندارد حق زندگی را از جنین سلب کند؛ بُعد دیگر بیان حرمت سقط است.

دبیر مجمع فعالان جمعیت افزود: نقطه دیگری که می‌توان روی آن دست گذاشت برانگیختن احساسات است و باید نشان دهیم که سقط جنین چه کار غیر انسانی و زشتی است؛ نکته دیگر عوارض روحی و جسمی پس از سقط است و موضوع دیگر عوارض تک فرزندی است و تک فرزندی بین ۲۰ تا ۲۷ آسیب برای والدین و فرزند در پی دارد.

حجت الاسلام ساکی همچنین خاطرنشان کرد: بحث دیگر جایگاه مادر است و مادامی که جایگاه مادر در ذهن زنان جامعه نازل باشد، نمی‌توانیم از آنها خواهش کنیم که به سمت فرزندآوری بروند؛ در ضمن این مباحث، باید القائات غلط پزشکی را نقد و حقیقت را به مردم بیان کرد.

10 سال برای نجات جمعیت ایران فرصت باقی است

در ادامه حجت الاسلام منفرد، مسئول دبیرخانه‌های مجمع به اهمیت فعالیت در حوزه جمعیت پرداخت و گفت: اکنون در فرصتی به نام پنجره جمعیتی قرار داریم؛ وقتی دو سوم جمعیت کشور جوان هستند و یعنی بین ۱۵ تا ۶۰ سالگی قرار دارند، یک فرصت طلایی است؛ اکنون می‌شود با استفاده از جمعیت فعلی، کشور را از خطر پیری نجات داد و وقتی حرف از جمعیت فعلی می‌شود، یعنی کسانی که اکنون پدر و مادر هستند که متولدین دهه ۶۰  را شامل می‌شود؛ بنابراین کمتر از ۱۰ سال فرصت باقی است، زیرا اگر سن بیش از 50 شود، آن طراوت فرزندآوری از بین می‌رود و در سراشیبی کاهش جمعیت خواهیم افتاد.

این عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت به بیان دبیرخانه‌های این مجمع پرداخت و تبیین کرد: متناسب با موضوعات جنبی جمعیت دبیر خانه‌هایی راه اندازی کرده‌ایم که یکی از آنها دبیرخانه سقط جنین است؛ دبیرخانه بعدی دبیرخانه خانواده‌های خوش جمعیت است و در تلاشیم خانواده‌هایی که تعداد فرزندان زیادی دارند و در تربیت آنان موفق هستند را به الگو برای دیگران تبدیل کنیم.

وی همچنین ادامه داد: دبیرخانه بعدی، دبیرخانه گروه مادرانه است و در اینجا سعی شده حقیقت مادری را برای زنان بازتعریف شود؛ درتلاشیم دوگانگی تحصیل و خانه‌داری را رفع کنیم و بگوییم مادر بودن با اینکه یک نفر دارای تحصیلات عالیه باشد، منافات ندارد و در همین راستا دبیرخانه شکوه مادری را هم داریم که از مادران موفق که تعداد فرزندان نسبتا زیادی دارند تقدیر می‌کنیم.

حجت الاسلام منفرد با بیان اینکه 20 درصد از خانواده‌های ایرانی دچار ناباروری هستند خاطرنشان کرد: از هر 5 خانواده که ازدواج می‌کند، یکی صاحب فرزند نمی‌شود؛ در اینجا باید القائات غلط پزشکی پیرامون بارداری و به تأخیر انداختن فرزندآوری را افشا کنیم و برای درمان این بیماران به دنبال خیر باشیم زیرا هزینه درمان این بیماری واقعا سنگین است.

سپس حجت الاسلام ندیمی در توضیح فعالیت‌های مؤسسه اندیشه مسطور گفت: من با یک واسطه از رهبری شنیدم که دستور دادند بروید و حوزویان را اقناع کنید، نخبگان حوزوی را در این بحث ورود دهید؛ در همین راستا ما با همکاری مؤسسه امام خمینی(ره) مؤسسه خود را در بحث جمعیت فعال کردیم.

معاون آموزش شورای راهبردی حوزه تصریح کرد: رویکردی که بنده در معاونت آموزش شورای راهبردی بدان ملتزم شدم، تربیت مبلغ جمعیت بود؛ اکنون این مباحث با رویکرد جدیدی ارائه می‌شود و اخیراً با هدف کنشگری فعال این تربیت‌ها صورت پذیرفته که نتایج خوبی عائدمان شده است.

وی به توضیح جایگاه رسانه در تأثیر گذاری بین مردم اشاره کرد و اظهار داشت: چند وقت پیش تعدادی جوجه از بین رفته و رسانه‌ها پای کار آمدند به گونه‌ای که تا کنون دیگر همچین اتفاقی رخ نداده است؛ حال ما چقدر از بدی و زشتی سقط‌جنین برای مردم سخن گفته‌ایم؟ ما واقعاً در این جهت که یک نفر از نسل مسلمان و شیعه را زنده نگه داریم، تلاش‌های زیادی انجام نداده‌ایم و این وظیفه رسانه‌هاست که ورود کنند.

خبرگزاری رسا پای کار است

حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ، عضو شورای راهبردی خبرگزاری رسا در ادامه این نشست یادآور شد: باید برای نشر تفکر فرزندآوری از نخبگان جامعه کمک بگیریم و یک بخش زیادی از نخبگان جامعه را نیز حوزویان تشکیل می‌دهند؛ خبرگزاری رسا با این جماعت مواجه است و ما سعی داریم با تعبیر هر طلبه یک رسانه پیش برویم و طلاب را با این مسأله آشنا کنیم؛ صدای ما به عنوان یک رسانه حوزوی به مسئولان می‌رسد و در ضمن، ما به عنوان یک رسانه انقلابی می‌توانیم رسانه‌های همسو با خودمان را نیز به میدان بیاوریم.

سپس حجت الاسلام محققی، مدیرعامل خبرگزاری رسا نکاتی را یادآور شد و تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این نشست ایجاد یک تعامل و هم‌افزایی با مجموعه‌های فعال در عرصه جمعیت بود تا اوامر رهبر معظم انقلاب امتثال شود؛ ما در تلاش هستیم ظرفیت‌های حوزویرا در عرصه افزایش جمعیت فعال کنیم و در اهمیت این موضوع برای ما همین بس، که در کنار شعار اصلی خود میزی را درباره جمعیت راه اندازی کرده‌ایم؛ نقشی که رسانه ما می‌تواند داشته باشد، پشتیبانی از محتوای علمی و افزایش ضریب رسانه‌ای به مطالب پیرامون جمعیت می‌باشد.

ارسال نظرات