۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۶۶۱۹۸۶

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
خراسان رضوی - فراخوان شرکت در طرح ختم قرآنی ماه محرم و تحویل ۹ هزار تخته فرش حرم امام رضا (ع) به هیئات مذهبی مشهد از جمله خبر‌های کوتاه آستان قدس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی شجاع، رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی گفت: همزمان با ایام شهادت سید و سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان واحد ختم تلاوت نور اداره علوم قرآنی حرم مطهر اقدام به اجرای طرح ختومات قرآنی به صورت حضوری و غیر حضوری کرده است.

وی تصریح کرد: ختم هایی که در ایام ماه محرم و به ویژه در شب های تاسوعا و عاشورا در حرم رضوی اجرا می شود، عبارت است از ختم زیارت عاشورا، ‌دعای علقه، زیارت جامعه کبیره،‌ و ختم سوره مبارکه فجر که به نام سوره امام حسین(ع) معروف است.

حجت الاسلام شجاع با اشاره به اینکه روز بیست و پنجم ماه محرم مصادف با شهادت پیام رسان نهضت عاشورا؛ حضرت زین العابدین(ع) است، بیان کرد: واحد ختم تلاوت نور در این روز اقدام به برگزاری ختم زیارت نامه آن حضرت، سوره مبارکه لیل و همچنین ختم دعای مجیر می نماید. 

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی افزود: علاوه بر این طرح های مناسبتی واحد ختم تلاوت نور در ایام ماه محرم همچون ماه های دیگر اقدام به برگزاری ختم گروهی قرآن کریم، ختم گروهی سوره های مسبحات، مفصلات، حامدات و چهار قل، ختم هزاران صلوات محمدی، صلوات خاصه امام رضا(ع) و ختم زیارت امین الله می نماید.

وی یادآور شد: ثبت نام در این ختم ها به صورت حضوری صبح های از ساعت 9 الی 12 و بعد از ظهرها از ساعت 17 الی 19 در پایگاه های قرآنی حرم رضوی واقع در صحن های جمهوری اسلامی و انقلاب و به صورت غیر حضوری با مراجعه به مجموعه «یاضامن آهو» در پیام‌رسان‌های ایتا و سروش انجام می شود.

برپایی موکب ابناء الحسین(ع) در تکیه مجازی امام رضا(ع)

همزمان با دهه اول ماه محرم همه روزه موکب ابناء الحسین(ع) در دو بخش کودک و نوجوان و بزرگسال تقدیم مخاطبان می شود که در چهارمین برنامه از تکیه مجازی امام رضا(ع) در بخش نخست نزدیک به 40 هزار مخاطب در لحظه آن را دنبال کردند؛ این برنامه از ساعت 21 تا  21:45 ویژه نوجوانان پخش شد.

علاقه مندان می توانند این برنامه را از صفحه رسمی آستان قدس رضوی در نرم افزار روبیکا به نشانی rubika.ir/aqr_ir و یا صفحه رسمی آستان قدس رضوی به نشانی www_aqr_ir دنبال کنند.

عزاداری دهه اول ماه محرم با حضور خدام در حرم رضوی برگزار می شود

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مراسم عزاداری دهه اول محرم، ویژه کارکنان و خدام حضرت رضا(ع) به صورت روزانه در فضای باز و مفروش شده مدرسه میرزا جعفر با رعایت شیوه نامه ‌های بهداشتی برگزاری می شود.

این مراسم از ساعت 15/7 الی 8 ویژه کارکنان سازمان حرم مطهر رضوی و در نوبت بعد از ظهر از ساعت 30/17 الی 15/18 ویژه خدمه و خادمیاران در حال برگزاری است.

عرض ارادت به محضر سیدالشهدا(ع) با طعم شعر آئینی

رسم دعبل، محضر ویژه‌ای است که مؤسسه آفرینش‌های هنری آن را تدارک دیده، مراسم هم برای شاعران می‌تواند بسیار درس‌آموز باشد و هم برای آنان که اهل ذوق و ادب هستند نیز می‌تواند بسیار پر و پیمان باشد.

علاقه مندان می توانند آیین رسم دعبل را تا ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ هم زمان با ایام ابتدایی ماه محرم از ساعت ۱۸ به صورت پخش زنده(live) از صفحه اینستاگرام مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به نشانی @aqart.ir و صفحه اینستاگرام معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به نشانی @razavi_aqr_ir دنبال کنند.

اجرای بداهه نقاشی خط عاشورایی «در رثای حسین(ع)» در مشهدمقدس

به مناسبت بزرگداشت دهه اول ماه محرم و فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، بداهه نقاشی خط عاشورایی در رثای حسین علیه السلام زیر نظر مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی توسط علیرضا بهدانی هنرمند و مدرس برجسته خراسانی، پنج شنبه ششم شهریور 1399 از ساعت 17 تا 19 در نگارخانه رضوان اجرا می شود.

دوستداران هنرهای اسلامی- ایرانی می توانند اجرای این برنامه هنری ویژه ماه محرم را از طریق صفحه اینستاگرام مکتب هنر رضوان به نشانی  rezvan_artschool@ و صفحه اینستاگرام مؤسسه آفرینش ‌های هنری آستان قدس رضوی به نشانی aqart.ir@ به صورت زنده دنبال کنند. 

لازم به ذکر است، علاقه مندان با رعایت نکات بهداشتی دوران مقابله با بیماری کرونا می توانند در محل اجرای بداهه نقاشی خط عاشورایی در رثای حسین علیه السلام در نگارخانه رضوان به نشانی مشهد، خیابان کوهسنگی 17، شماره 16 حضور به هم رسانند.

فتوکلیپ مراسم «مشق» مشهد در بستر فضای مجازی منتشر شد

به مناسبت بزرگداشت دهه اول محرم فتوکلیپ مراسم «مشق» حسینیه نجفی ها در مشهد به همت مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در بستر فضای مجازی منتشر شد.

این فتوکلیپ با استفاده از مجموعه عکس «مشق» علی حسینیان عکاس مشهدی و عکس نوشت شادی غفوریان، به گویندگی سینا خدادادی و تدوین مهدی عظیما، زیر نظر مهدی شریفی به عنوان مجری طرح تهیه شده است.

مشق، یک مراسم مذهبی- آیینی است که توسط شیعیان عراقی مقیم ایران هر ساله در ماه محرم به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) برگزار می‌ شود.

حسینیان پس از چند سال عکاسی از مراسم مشق در مشهد به شیوه های مختلف همچون پرتره تصمیم می گیرد از بالا این مراسم را به تصویر بکشد. بدین ترتیب مجموعه عکس سیاه و سفید مشق در سال 2012 میلادی عکاسی شده است.

لازم به ذکر است، علاقه مندان با مراجعه به صفحه اینستاگرام مؤسسه آفرینش ‌های هنری آستان قدس رضوی به نشانی aqart.ir می توانند به تماشای این فتوکلیپ بنشینند.

اجرای بداهه سطرهای عاشورایی «گلاب اشک» در فضای مجازی پخش شد

ویژه برنامه گلاب اشک با حضور علی اکبر رضوانی مدرس و هنرمند برجسته خوش نویسی خراسان رضوی با رعایت پروتکل های بهداشتی زیر نظر مکتب هنر رضوان به مناسبت بزرگداشت ایام محرم در روزهای چهارم و پنجم شهریور 1399 از ساعت 17 تا 19 در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد.

در مجموع 17 اثر در قالب سطرنویسی به خط شکسته نستعلیق در وصف حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا همچون ابیاتی از ترجیع بند معروف محتشم کاشانی در این برنامه چهار ساعته توسط استاد رضوانی کتابت و به قید قرعه به مخاطبان حاضر در نگارخانه رضوان اهدا شد.

همچنین جمعی از هنردوستان توانستند برنامه گلاب اشک را از طریق صفحه اینستاگرام مکتب هنر رضوان به نشانی  rezvan_artschool@ و صفحه اینستاگرام مؤسسه آفرینش ‌های هنری آستان قدس رضوی به نشانی aqart.ir@ به صورت زنده دنبال کنند.

تحویل 9000 تخته فرش حرم امام رضا(ع) به هیئات مذهبی مشهد

معاون خدمات زائرین حرم مطهر رضوی گفت: در راستای کمک به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برای نخستین بار در محرم امسال 9 هزار تخته فرش به هیئات مذهبی، مساجد و حسینیه‌های شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی به‌صورت امانی تحویل داده شد.

امین بهنام اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اجرای مراسم‌های عزاداری در فضای باز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، امسال 9 هزار تخته فرش 6 و 12 متری به هیئات مذهبی، مساجد و حسینیه‌های شهر مشهد برای اجرای مراسم‌های عزاداری واگذار شد.

فراخوان جذب سرباز امریه در آستان قدس رضوی منتشر شد

آستان قدس رضوی با دریافت مجوز جذب نیروهای امریه برای خدمت سربازی از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا و بر اساس سهمیه اختصاص یافته، اقدام به جذب سربازان امریه می‌کند.

داوطلبان متقاضی انجام خدمت نظام وظيفه در آستان قدس رضوي باید یکی از شرایط ذیل از جمله گواهي معافيت از رزم صادره از كميسيون پزشكي ناجا، ايثارگري و سابقه خدمت در جبهه از سوی پدر مشمول حداقل بمدت 6 ماه، تحت پوشش سازمان بهزيستي با ارائه مدرك معتبر با درج كد و شماره مددجو، متاهل و ارائه شناسنامه و سند ازدواج و كارت ملي زوجين، متقاضي خدمت در مناطق محروم و داراي ضريب 5 به بالا برخوردار باشند.

متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام مراحل اولیه جذب نظیر ارسال درخواست و ثبت نام به نشانیwww.reg.razavi.ir مراجعه کنند.

گفتنی است؛ مهلت ارسال درخواست و ثبت نام در این سامانه از تاریخ 05/06/99 به مدت 10 روز است و شامل سربازان اعزامی در تاریخ 01/10/99 می‌شود./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات