۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۵۲۴۶۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

سه ویژگی برجسته شب های قدر

سه ویژگی برجسته شب های قدر
حجت الاسلام والمسلمین زارعی سبزواری با اشاره به فضائل شب های قدر گفت: خداوند در شب قدر فرصتی استثنایی در اختیار بشر قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی زارعی سبزواری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت، فضائل و ویژگی های شب قدر اظهار کرد: نزول قرآن در شب قدر، این شب را از سایر شب ها متمایز کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: وعاظ، اهل قلم و تحقیق باید در شب های قدر مؤمنان را نسبت به حقیقت قرآن و جایگاه آن آگاه و نسبت به مضامین و دستورات و برنامه های جامع این کتاب عظیم، آشنا سازند.

وی برابری شب قدر با هزار شب را از وجوه تمایز شب قدر با شب های عادی دانست و گفت: چنانچه خداوند در آیه سه سوره قدر بیان می کند«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» عبادت در شب قدر با هزار ماه عبادت برابر است؛ در حالی که طول عمر هر انسانی به طور معمول هشتاد سال است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در شب قدر فرصتی استثنایی در اختیار بشر قرار داده به گونه ای که می تواند ره صد ساله را در یک شب بپیماید به شرط این که حقیقت آن را درک کند؛ به عبارت دیگر باید بفهمد هزار ماه عبادت خالصانه به چه معنا است تا منزلت و مقام این شب را درک کند.

وی نزول ملائکه در شب قدر را سومین امتیاز شب قدر با شب های عادی دانست و افزود: ملائکه که مقربین عندالله هستند در شب قدر به زمین می آیند تا در کنار بشر و انسان قرار گیرند و سلام خداوند را برسانند همچنین آنچه را که بشر در شب قدر به عنوان برنامه زندگی و مسیر حرکت از خداوند متعال درخواست می کند را در پرونده آن ثبت و سال روبه روی آنها را بر اساس برنامه ای که خودشان در شب قدر طراحی و از خداوند موفقیت در مسیر آن را مطالبه کرده اند همراهی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین زارعی سبزواری خاطرنشان کرد: با توجه به سه ویژگی مطرح شده برای شب های قدر مؤمنان باید در شب قدر فکر طراحی برنامه ای جامع در جهت حرکت در مسیر قرآن و معارف الهی در طول سال آینده خود باشند و برای دفع بلایا از جوامع اسلامی از جمله ویروس کرونا دعا کنند و برای گذشت گناهان طلب عفو داشته باشند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
التماس دعا دارم.بیاین برای هم دیگه دعا کنیم تو این شبای عزیز.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
بسم رب الشهداء و الصدیقین : شبهای و روزهای قدر را قدر بدارید به تکامل علوم انسانی اسلامی قرآنی چگونه بهتر پیاده سازی و عمل کردن هرچه بهتر و با کمیت و کیفیت دستورات و احکام الهی در کتاب نورانی رستگاری دنیا و آخرت خیر دنیا و آخرت کلام وحی الهی در قرآن کریم خداوند جل جلاله قدر این شبهای و روزهای قدر را بدانید که هزاران هزار گره را در علم و دانش الهی باز میکند با دو رکعت نماز با خلوص قلب و نیت برای رفع هم و غم و گیر گرفتاری و باز شدن رمزهای قرآنی برای بهتر زیستن و بهتر کشت کردن در مزرعه دنیا و بهترین محصولات را درو کردن در آخرت و دنیا برای جمیع امت مستضعفین مظلوم متحد و یکپارچه اتحادیه جهان اسلام ناب محمدی ص بخوانید و دور همی های علمی مذهبی را با حضور قلب و نیت خالص الهی همراه با مستند سازی از دستاوردهای این سه شب قدر عملیات اجرایی کنید با ذکر مداوم صلوات انشاءالله که پس از این سه شب و روزهای نورانی تر از هزاران ماه به دستاوردهای بی نظیری دست خواهید یافت که برای طول چندین قرن بهتر زیستن در کمال رفاه اسلامی قرآنی و کامل کردن علوم انسانی اسلامی قرآنی و به زانو درآوردن و نابودی دشمنان اسلام و مسلمین کفایت میکند و اینها همه به دعاهای حضرت بقیه الله الاعظم عج و نایب بر حق ایشان و 313 یار صدیق ایشان و دعاهای ابرار مومنین مسلمین حزب الله بدست خواهد آمد انشاءالله که با استعانت به درگاه الهی و شهداء و الصدیقین و شور و شعور حسینی ع در عزاداری امیرالمومنین حضرت امام علی ع حیدر کرار ع حیدری برگزار شود و به نتایج عالیه دست یابید . یا علی مدد والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر و عمل به قرآن کریم . لبیک یا بقیه الله الاعظم عج لبیک یا رسول الله ص .
2
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
اهميت شب قدر خيلي زياده. کل ملت ايران را دعا کنيد تا لطف خدا نصيب ما شود
1
0
سید داورد
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
چنانکه "قرآن کریم" تا قیام قیامت هست و "حجت" است، صاحب شب قدر نیز همواره هست و هم "حجت" است؛ و پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، این مقام، از آن جانشینان پیامبر است؛ و همین دو واقعیت بزرگ است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
این نکته در روایت‌های مستند و معتبر آمده است که شب قدر، شب آمرزش گناهان است، به همین دلیل است که یکی از اعمالی که بسیار نسبت به آن تأکید شده، استغفار و طلب بخشش به درگاه خدای متعال است. خداوند متعال همان طور که در شب قدر بر بندگان خود رحمت فرستاده و قرآن کریم را که عامل سعادت ماست نازل فرموده، در‌های رحمتش را در این زمان باز می‌گذارد تا هر کسی که از خطا‌ها و گناهان خود پشیمان است به درگاه خدای رحمان برود و اظهار پشیمانی کرده و تصمیم به ترک گناهان بگیرد. کسی که در این شب نیت ثابت و جدی بر ترک گناه داشته باشد، خدای متعال وعده بخشش به او داده است.

چنان‌که پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله فرموده‌اند: «کسی که به خدای یکتا و روز جزا ایمان داشته باشد و شب قدر را احیا بدارد و از خداوند طلب بخشش کند، تمام گناهان او در این شب مورد مغفرت قرار خواهد گرفت و بخشیده خواهد شد».
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
امیدوارم همه ما از این ماه مبارک و شب های قدر یشترین استفاده را داشته باشیم...
التماس دعا...
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
خداوند خودش مارو ببخشه و دعاهامون رو قبول کنه
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
امیدوارم از این شب به بهترین نحو بهره مند بشیم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
خدایا به احترام این شبها و روزها همه ی گناهانمان را ببخش
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
اعمالى است كه در هر سه شب بايد انجام داد و آن چند عمل است.



اول: غسل

علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد كه نماز شام را با غسل بخواند.

دوم: دو ركعت نماز كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحيد» خوانده و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد، أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَيْهِ . در روايت نبوى است: كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد.

سوم: قرآن مجيد را باز كند و در برابر خود گرفته و بگويد:اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ.

خدایا از تو درخواست می‌كنم به حق كتاب نازل شده‌ات و آنچه در آن است و در آن است نام بزرگترت، و نام هاى نيكوترت و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، اينكه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى.

سپس هر حاجتی كه دارد بخواهد.

اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ

خدايا به حق اين قرآن، و به حق كسی كه آن را بر او فرستادى و به حق هر مؤمنى كه او را در قرآن ستودى و به حق خود بر آنان، پس احدى شناساتر از تو به حق تو نيست

اعمال مخصوص شب‌ قدر

چهارم: قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن .

پنجم: زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.

ششم: اين شبها را احيا بدارد، روايت شده هركه شب قدر را احيا بدارد، گناهانش آمرزيده مى شود. هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى كوه ها و پيمانه درياها باشد.

هفتم: صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر آن است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، ده مرتبه «توحيد» بخواند.

هشتم: اين دعا را بخواند : اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي فَإِنِّي عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِي وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّي فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ

خدايا شام كردم درحالی كه براى تو تنها بنده كوچك و خوارى هستم كه براى خويش سود و زيانى را به دست ندارم و نمى توانم از خود پيش آمد بدى را بازگردانم، به اين امر بر خويش گواهى مى دهم، و در پيشگاهت به ناتوانى و كمى چاره ام اعتراف مى كنم، خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آنچه را به من و همه مردان و زنان مؤمن، از آمرزش در اين شب وعده دادى وفا كن، و آنچه را به من عنايت فرموده اى كامل ساز، كه من بنده بيچاره، درمانده، ناتوان، تهيدست خوار توام.

اعمال مخصوص شب‌ قدر

خدايا مرا فراموش كننده ذكرت قرار مده در آنچه سزاوار آنم فرمودى، و نه فراموش كننده احسانت در آنچه عطايم نمودى، و نه نااميد از اجابتت، گرچه مدّت زمانى طولانى گردد، چه در خوشى يا ناخوشى، يا سختى، يا آسانى، يا عافيت، يا بلا، يا تنگدستى، يا در نعمت همانا تو شنونده دعايى.

اين دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شبها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‌خواندند. علاّمه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شبها، درخواست آمرزش و دعا است برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زنده اند، و چه آنان كه از دنيا رفته اند، و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند و در بعضى از روايات وارد شده: دعای جوشن كبير را در اين سه شب بخواند.
0
0