۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۴۹۴۴۱
تولیت مدرسه علمیه مروی:

غضب مانع رسیدن انسان به قرب الهی می‌شود

غضب مانع رسیدن انسان به قرب الهی می‌شود
آیت‌الله تحریری بابیان اینکه غضب مانع رسیدن انسان به قرب الهی می‌شود، گفت: غضب قلب حکیم را نابود می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در جلسه اخلاق شرح کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی(ره) که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: یکی از حالاتی که در نفس انسانی ظهور و بروز پیدا می‌کند و انسان به‌گونه‌ای حالت دفاعی به خود می‌گیرد، صفت غضب است.

وی با اشاره به اینکه حالت غضب از جهتی مفید و از جهات دیگر مضر بیان‌شده است، ادامه داد: برای مثال زمانی که انسان باکسانی که جایگاه او را مراعات و حفظ نکرده باشند و وظایف خود را در روابطی که دارند درست انجام نداده باشند به‌گونه‌ای که جایگاه فرد خدشه‌دار شده باشد حالت برآشفتگی نسبت به آنان پیدا کند و بخواهد از خودش و حیثیت خدشه‌دار شده واقعی و یا توهمی خود دفاع کند بدون اینکه آن جنبه‌های فهماندن طرف مقابل را نسبت به قصور و یا تقصیرش را برداشته باشد این حالت غضب مذموم بوده و بیانگر کم‌تحملی انسان نسبت به برخورد با این مشکل و یا حاکی از ناآگاهی او نسبت به برخورد با این مشکل است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: این حالت به‌صورت طبیعی در نفس انسان ظهور پیدا می‌کند چون انسان همواره خود را می‌خواهد و کمالات و حفظ جایگاه خودش را در روابط اجتماعی طلب می‌کند بر همین اساس این حالت برآشفتگی در برابر دیگران به‌نوعی به‌صورت طبیعی ظهور می‌کند اما انسان باید با استفاده از برخی راهکارها بتواند آن را کنترل کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه غضب قلب حکیم را نابود می‌کند، اظهار داشت: غضب سبب می‌شود درک انسان مخفی و افعالش حکیمانه انجام نشود. انسان اگر غضب خود را کنترل نکند سبب غضب الهی می‌شود، غضب الهی قابل‌تصور و تحمل برای انسان نیست.

وی افزود: هیچ‌چیز سخت‌تر از غضب الهی نیست و اگر انسان می‌خواهد خداوند نسبت به او غضب نکند باید از غضب اجتناب کند. غضب الهی به‌صورت جهنم ظهور پیدا می‌کند و جهنم حقیقتی جدای از وجود انسان نیست و باوجود آدمی ظهور پیدا می‌کند.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: از هر دریچه‌ای که انسان غضب کند و اگر آن را کنترل نکند همان راه، راه ظهور غضب الهی از وجود انسان است؛ گاهی انسان با زبان و گاهی نیز با نگاه و دست غضب خود را ظهور می‌دهد که هر یک از آن‌ها نمودارهایی از غضب الهی می‌شوند لذا گفته‌شده ممکن است انسان دچار دو نوع دوزخ باطنی و ظاهری شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی درباره غضب باطنی گفت: جنبه باطنی مربوط به آن اموری می‌شود که از قلب انسان نشأت پیدا می‌کند، اگر انسان روحش در برخورد با دیگران آتشین شود براثر عواملی که بیان شد ظهور جهنم او از قلب است. اگر همین فرد مرتکب عملی شود آن عمل اثری خواهد داشت که صورت آن انسان را گرفتار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه غضب مانع رسیدن انسان به قرب الهی می‌شود، عنوان کرد: یکی از راه‌های رفع رذایل اخلاقی توجه به آثار سوء آن‌ها است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات