۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۴۸۸۴۰
یادداشت؛

اگر تروریست‌های آمریکایی ناراحتند از خلیج‌فارس بروند

اگر تروریست‌های آمریکایی ناراحتند از خلیج‌فارس بروند
ایران هیچ‌کار غیرقانونی‌ای در خلیج‌فارس انجام نداده است بلکه صرفا برای کشتی‌های مزاحم آمریکایی مزاحمت ایجاد کرده است و اگر طرف آمریکایی از این نوع عملیات و اقدامات خوشش نمی‌آید بهتر است وارد خلیج‌فارس نشود.

به گزارش خبرگزاري رسا، فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در یادداشتی که در اختیار روزنامه «فرهیختگان» قرار داد درباره تحولات اخیر در خلیج‌فارس در ارتباط با کشتی‌های آمریکایی و نزدیک شدن به آبهای ایران نوشت:

دولت آمریکا برای مردم ایران مزاحمت‌های زیادی ایجاد کرده که تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان یکی از موارد این مزاحمت‌هاست. در بحران اخیر کرونا با اینکه بسیاری از کشورها و حتی خود کنگره آمریکا اعلام کرد باید تحریم‌ها علیه ایران حداقل تعلیق شود، اما دولت آمریکا نه تنها این کار را نکرد بلکه در چند روز گذشته تحریم‌های جدیدی نیز وضع کرد.

بنابراین آمریکا همواره برای مردم ایران مزاحمت ایجاد می‌کند و تنها راهی که ایران در مقابل این کشور تروریستی پیش روی دارد، «مقابله به‌مثل» است؛ درواقع ایران باید این موضوع را برای طرف مقابل تبیین کند که حمله و برخورد با ایران هزینه گزافی درپی دارد و اگر آنها ایجاد مزاحمت کنند ما نیز چاره‌ای جز ایجاد مزاحمت برای طرف آمریکایی نداریم.

درباره اتفاق روز گذشته در خلیج فارس باید توجه داشت اصطلاح «درگیری» مناسب نیست چراکه طرفین درگیر نشده‌اند بلکه کشتی‌های‌ آمریکایی هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین خود به جایی آمده که متعلق به آنها نیست و به مرزهای آبی ایران نزدیک شده‌‌اند از این رو قایق‌های ایرانی نیز به آنها نزدیک شده و هشدار دادند و حضور خود را تبیین و با این اقدام به طرف مقابل اعلام کرده‌اند که حرکات‌شان زیر نظر است.

از سوی دیگر ایران به طرف آمریکایی شلیک نکرده و آنها نیز شلیکی نداشته‌اند و لذا هیچ‌گونه درگیری‌ای در خلیج‌فارس صورت نگرفته است، اما اقدام ایران درواقع اعلام حضور نیروی دریایی جمهوری اسلامی در مقابل نیروهای تروریستی آمریکایی بود.

درباره اظهارات پمپئو، وزیر دفاع آمریکا درباره این اتفاق نیز باید گفت ما نمی‌خواهیم بگوییم آمریکا توان این را نداشته که به مجموعه‌ای از نیروهای دریایی ایران در خلیج‌فارس حمله کند چرا که هر دوطرف می‌توانستند به یکدیگر شلیک کنند و محدودیتی در بعد نظامی وجود ندارد، اما هیچ‌یک از آنها چنین دستوری نداشته‌اند بنابراین اینکه اتفاقی نیفتاده به معنای عدم توانمندی طرفین نیست بلکه به معنای اتخاذ تصمیمی است که طرفین در آن لحظه اجازه شلیک نداشته‌اند.

نکته قابل تامل دیگر بحث «آستانه تحمل» است که در حال حاضر دو طرف آستانه تحمل یکدیگر را می‌سنجند و اگر قایق‌های ایرانی به کشتی آمریکایی نزدیک شدند به نوعی برای تست آستانه تحمل آمریکا بوده است. به هرحال به نظر می‌رسد نیروی نظامی آمریکا علاقه‌ای به درگیری نظامی مستقیم با ایران ندارد اما افرادی در واشنگتن به درگیری مستقیم با ایران علاقه‌مند هستند و دلیل آن این است که آنها طرفدار رژیم صهیونیستی بوده و از این رژیم خط می‌گیرند و دغدغه منافع آمریکا را نیز ندارند.

در حال حاضر در هیات حاکمه آمریکا ما شاهد اختلاف درباره «درگیری نظامی با ایران» هستیم و برخی از طرف‌های آمریکایی قائل به این اتفاق هستند؛ آنها اگر احساس کنند حمله نظامی به ایران هزینه ندارد یا هزینه کمی خواهد داشت، از آنجایی که آنها هیچ محدودیت اخلاقی ندارند، این اتفاق خواهد افتاد اما برای اینکه مطمئن شویم چنین اتفاقی نمی‌افتد باید بدانیم چنانچه آنها احساس کنند که ایران حتما جواب می‌دهد و همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند دوران بزن دررو به پایان رسیده است، درگیری نظامی نخواهد شد. اما اگر کشور به هر دلیلی از لحاظ نظامی ضعیف شود یا برخی مقامات کشور مدام صحبت از مذاکره کنند ممکن است بحث مذاکره این ذهنیت را در طرف آمریکایی ایجاد کند که ایران اهل پاسخگویی به حمله نظامی نیست و طبیعتا حمله نظامی صورت می‌گیرد.

بنابراین برداشتی که ما در طرف آمریکایی ایجاد می‌کنیم بسیار مهم است و به دو نکته یعنی اینکه ایران توانمندی نظامی بالایی دارد و نکته دوم اینکه اگر به ایران تعرض شود قطعا از این توانمندی استفاده خواهد کرد، بازمی‌گردد. به عنوان جمع‌بندی نیز باید توجه داشت، ایران هیچ‌کار غیرقانونی‌ای در خلیج‌فارس انجام نداده است بلکه صرفا برای کشتی‌های مزاحم آمریکایی مزاحمت ایجاد کرده است و اگر طرف آمریکایی از این نوع عملیات و اقدامات خوشش نمی‌آید بهتر است وارد خلیج‌فارس نشود چرا که آب‌های خلیج‌فارس جایی نیست که پذیرای نیروهای تروریستی آمریکایی باشد./1360/

ارسال نظرات