۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۴۶۵۹۹
حجت الاسلام آزادی خواه در گفت‌گو با رسا:

رانت و رشوه اجازه عرض اندام به کالای داخلی نمی دهد

رانت و رشوه اجازه عرض اندام به کالای داخلی نمی دهد
نماینده مجلس با بیان اینکه رانت و رشوه اجازه عرض اندام به کالای داخلی نمی دهد، گفت: باید حمایت از تولید داخل و جهش تولید باید ریشه قاچاق را بخشکانیم.

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، درباره الزامات جهش تولید گفت: مثلت سه ضلعی دولت، تولیدکننده و مردم برای جهش تولید باید شکل گیرد.

وی به ضلع نخست این مثلث یعنی دولت و بانک‌های عامل اشاره کرد و اظهار داشت: جهش تولید به معنای رونق و ایجاد نیست بلکه مراد سرعت بخشیدن به تولید و حرکت به سمت تولید است، دولت در این زمینه نقش بسیار مهمی برعهده دارد و می تواند مشکلاتی که در مسیر صدور مجوز تولیدکنندگان وجود دارد را رفع کند.

حجت الاسلام آزادی‌خواه ادامه داد: گاهی سرمایه گذار در فرآیند راه اندازی یک واحد تولیدی بالغ بر 12 ماه بین 20 دستگاه اجرایی دوندگی می کند تا بتواند مجوز یک واحد تولیدی را اخذ کند؛ دولت باید این رفت و آمدها را به حداقل برساند و شرایط را به گونه‌ای مهیا سازد تا متقاضیان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، غذایی و سایر صنایع تولیدی بتوانند ظرف یک هفته تمام مجوزها را دریافت کنند؛ این گام نخست در تحقق جهش تولید است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره بانک‌های عامل، ابراز کرد: امروز بانک‌های عامل به جای اینکه به سرمایه‌گذار کمک کنند خودشان به بنگاه سرمایه‌گذاری تبدیل شدند و این اشتباه است، بانک نباید به بنگاه سرمایه‌گذاری تبدیل شود بلکه بانک باید با سود اندک و مهیا کردن شرایط لازم از بنگاه‌های سرمایه‌گذاری داخلی حمایت کند و حافظ و امانت دار سرمایه آنان باشد.

رانت و رشوه اجازه عرض اندام به کالای داخلی نمی دهد

وی ادامه داد: جای تعجب است افرادی که با رانت، رشوه و رابطه به سمت بانکها می‌روند گاهی می‌توانند میلیاردها تومان تسهیلات بگیرند اما یک واحد تولیدی برای 500 میلیون تومان باید حدود یک سال دوندگی کند در آخر نیز یا به او تسهیلات داده نمی شود و یا اگر داده شود با شرایط سخت و اعمال شاقه این کار انجام می شود که بسیار ناشایست و زشت است.

حجت الاسلام آزادی‌خواه افزود: بانک‌های عامل باید از طریق بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه مامور شوند راحت‌ترین شیوه ممکن را برای سرمایه‌گذاران فراهم و تسهیلات لازم در اختیار آنان بگذارند تا سرمایه‌گذار بتواند کار خودش را با سرعت بیشتر و با استفاده بهینه از زمان انجام دهد.

ضرورت شناسایی اولویت‌های تولید و صادرات در تحقق شعار سال

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: ضلع دوم این مثلث مربوط به سرمایه گذار می شود، سرمایه‌گذار نیز باید اولویت‌های تولید در کشور و صادرات منطقه را در نظر بگیرد؛ امروز جامعه نیازهای زیادی در حوزه مصرف داخلی و صادرات دارد که باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه کشور در عرصه تولید دچار ضعف است امروز در صنایع غذایی و حوزه کشاورزی از سیب آذربایجان گرفته تا سیب زمینی و سیر همدان، از انگور ملایر و تاکستان گرفته انار ساوه، از پسته رفسنجان گرفته تا زعفران خراسان همه و همه می تواند ظرفیت‌های خوبی برای صادرات به کشورهای منطقه و ارزآوری غیر نفتی برای کشور ایجاد کند.

حجت الاسلام آزادی‌خواه ادامه داد: همچنین تولید کننده و سرمایه گذار در حوزه راه و شهرسازی، ساختمان سازی، کارخانه های سیمان سازی و معادن مختلف سنگ می توانند با بهره‌وری بالا بازار منطقه را به دست بگیرد که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده، سرمایه‌گذاران باید مقداری نگاه خودشان را بلند کنند تا با فراهم شدن شرایط از سوی دولت، اولویت های اصلی منطقه را در نظر بگیرند. تولید کننده با کیفی بخشی به محصولات می تواند بازار رقابتی ایجاد کند و مردم را به استفاده و استقبال از تولیدات داخلی سوق دهد.

ساخت خودروی بی کیفیت ظلم و خیانت به مردم است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به صنعت خودرو سازی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایلی که سبب شده ما شاهد فاجعه در صنعت خوردرو سازی باشیم آن است که صنعت خودروسازی ایران کیفیت و قدرت رقابت ندارد و شرکت ایران خودرو و سایپا هر دو به شکل های مختلف به مردم کم لطفی می کنند، بد قولی ها، بی مهری ها و بی کیفیت بودن محصولات خودرو ظلم و خیانت به مردم است و متأسفانه کسی هم پاسخگوی این کم لطفی‌ها نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه مجلس دهم قدرت این را نداشت که بتواند در صنعت خودرو سازی کارها را سروسامان ببخشد و از تولید خودروهای بی کیفیت جلوگیری و ممانعت کند. اگر همین صنعت خودروسازی کشور با دقت بیشتر محصولات با کیفیت تولید کند می تواند با همین کیفی بخشی توجه بازار منطقه را بیش از این به خود جلب کند.

استفاده از تولید داخلی لازمه خشکاندن ریشه قاچاق

حجت الاسلام آزادی‌خواه مردم را ضلع سوم مثلث در تحقق شعار سال دانست و عنوان کرد: مردم در راستای تحقق جهش تولید از آغاز سال باید به سمت استفاده از تولیدات داخلی بروند، وقتی استفاده از تولید داخلی در سبد مصرفی خانواده ها قرار گیرد حتما قاچاق از بین می رود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: دولت باید مانع ورود کالاهای قاچاق سازمان یافته شود متاسفانه سرنخ های بسیاری وجود دارد که افراد وابسته در این امر دخالت دارند، این مردم هستند که می توانند با استفاده و استقبال از تولیدات داخلی ریشه قاچاق را در کشور بخشکانند و به صفر برسانند و با این کار به تولید کننده انگیزه تولید کالای با کیفیت بدهند.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در سال جدید وظیفه خطیری در راستای تحقق جهش تولید برعهده دارد، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برای تسهیل هر سه ضلع این مثلث باید قانونگذاری کند و در حوزه نظارت یک کمیسیون ویژه ترتیب دهد تا این کمیسیون از ابتدای سال تا انتهای آن قدم به قدم با دولت حرکت کرده و در کنار تولید کننده باشد تا از این طریق به جهش تولید قوت ببخشد و شعار سال محقق شود.

حجت الاسلام آزادی‌خواه در پایان خاطرنشان کرد: ما می توانیم در تولید جهش کمی و کیفی داشته باشیم مقصود از جهش کمی آن است که گستردگی کار باید بسیار بالا باشد و اما مراد از جهش کیفی سرعت بخشی به کیفیت در حوزه رقابت و تنوع بخشی به کارهایی است که باید انجام شود./813/ت301/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات