۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۶۴۳۷۵۴

کمک ارتش الگوی موفق مبارزه با کرونا در دنیا

کمک ارتش الگوی موفق مبارزه با کرونا در دنیا
تجربه مبارزه با کرونا در کشورهایی که در هفته‌های اخیر درگیر کرونا شده‌اند هم نشان می‌دهد استفاده از توان اجرای نیروهای مسلح به‌صورت ویژه می‌تواند قوای مبارزه با کرونا را بیشتر کرده و شانس موفقیت را بالا ببرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، در زمانی که این گزارش نوشته می‌شود، آمارهای به‌روز جهانی از مبتلایان به کرونا گویای این است که بیش از 138 هزار نفر از مردم جهان تاکنون و براساس آمار رسمی به کروناویروس مبتلا شده‌اند و تعداد مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس هم از مرز پنج هزار نفر گذشته است. در این میان البته حدود 70 هزار نفر از مبتلایان هم بهبود یافته‌اند. چینی‌ها همچنان با قریب به 80 هزار نفر در صدر تعداد مبتلایان هستند و بعد از آنها ایتالیا با 15 هزار نفر، ایران با 11 هزار نفر، کره جنوبی هشت هزار نفر، اسپانیا چهار هزار نفر، آلمان سه هزار نفر، فرانسه سه هزار نفر و آمریکا دو هزار نفر قرار دارند. بعد از این کشورها هم سوئیس، نروژ، دانمارک، سوئد، ژاپن، هلند و انگلستان حضور دارند. نکته قابل‌توجه در این جدول، عدم به‌روز شدن اطلاعات تعداد درگذشتگان در کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، انگلستان و هلند است.

در مورد ایران اما آنچنان‌که پیش از این نیز از سوی مسئولان وزارت بهداشت گفته شده و پیش‌بینی هم می‌شد، آمار ابتلا به کرونا و تعداد تلفات ناشی از این اپیدمی همچنان صعودی و رو به افزایش است و به نظر می‌رسد کشور نیازمند تدابیر جدی‌تری برای مقابله با این ویروس است. روز گذشته آمار تلفات ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت، رکورد زد و به بالاترین میزان طی یک 24 ساعت از ابتدای ماجرا رسید. 85 تن از مبتلایان به کرونا از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه از دست رفتند تا جمع کل تلفات ایران به 514 نفر برسد. از سویی تعداد مبتلایان هم صعودی است و آمار تجمعی گویای ابتلای 11364 نفر در کل کشور است. در چنین وضعیتی و با توجه به عملکرد نه‌چندان موفق دولت و ستاد مبارزه با کرونا طی روزهای گذشته، رهبری دستور جدید برای تشکیل قرارگاه درمانی در نیروهای مسلح را صادر کرده و آنها را موظف به کمک سازمان‌یافته به دولت با تمام قوا کردند؛ اقدامی که حالا امیدها را برای مقابله با کرونا بیشتر کرده و احتمال آن می‌رود با تدابیر جدی‌ و عملیاتی‌تری که در ستاد درمانی نیروهای مسلح اتخاذ می‌شود، شرایط متفاوت از گذشته شود. در این میان البته باید به این نکته اشاره کرد که تجربه مبارزه با کرونا در کشورهایی که در هفته‌های اخیر درگیر کرونا شده‌اند هم نشان می‌دهد استفاده از توان اجرای نیروهای مسلح به‌صورت ویژه می‌تواند قوای مبارزه با کرونا را بیشتر کرده  و شانس موفقیت را بالا ببرد. چین، کره جنوبی و دیگر کشورها نمونه‌های این مثال هستند.

  چین در آستانه خلاصی از کرونا

از نخستین روزهایی که کرونا شروع به قربانی گرفتن کرد تا به امروز که بسیاری از کشورهای جهان با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند، هیچ کشوری مثل چین از این بابت نقره‌داغ نشد. کابوس کرونا بیش از نیمی از قربانیان خود را از شهروندان چینی گرفت، اما دولت این کشور بیکار نماند و با توسل به سختگیرانه‌ترین تدابیر قرنطینه‌سازی موفق شد بحران کرونا را مهار کند تا جایی که همین چند روز پیش خبر آمد که تعداد زیادی از بیمارستان‌های موقت تاسیس‌شده برای مقابله با کرونا تعطیل شد و شمار قربانیان نیز به پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز شیوع کرونا رسید.

استراتژی قرنطینه‌سازی شهر‌ها در این کشور ابتدا از ووهان شروع شد و بر این اساس بیش از ۴6 میلیون چینی در این استان تحت مراقبت‌ قرار گرفتند؛ مراقبت‌هایی که شامل تدابیری چون مسدود‌سازی همه راه‌های ارتباطی با شهر ووهان و لغو همه پروازها و برنامه قطارهای مسافربری، تعطیلی تمام مراکز خدماتی، فرهنگی، صنعتی، اقتصادی و شهری و اعمال ممنوعیت هرگونه تجمع و منع آمد و شد در شهر، توزیع مناسب اقلام بهداشتی و... می‌شد.

بخش عمده‌ای از این سیاست‌های کنترلی برای قطع زنجیره انتقال ویروس، البته محدود به ووهان نبود و 12 شهر پرجمعیت دیگر این کشور را هم دربر می‌گرفت. این حجم از کنترل و اعمال محدودیت اما به‌طور طبیعی از عهده دولت و حتی پلیس ساخته نبود و حضور نیروهای نظامی را اقتضا می‌کرد. بر این اساس ارتش چین در مبادی ورودی و خروجی شهرهای هدف مستقر شد و مسئولیت اجرای استراتژی قرنطینه‌سازی را به عهده گرفت.

ارتش چین در واقع از همان روزهای ابتدایی بحران، به این مبارزه پیوست و حجم زیادی از نیروها و تدارکات لازم برای این پروسه از طریق پتانسیل ارتش منتقل شد. در همین راستا دولت هشت هواپیمای نظامی حامل 1400 پرسنل پزشکی ارتش و تجهیزات پزشکی را به شهر ووهان این کشور اعزام کرد تا پرسنل موردنیاز برای بیمارستان 1000 تختخوابی «هوئاشینشان» -که ظرف 10 روز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا احداث شده بود- را تامین کند.

خبرها همچنین حاکی از آن بود که چیزی در حدود هشت هزار نفر از پرسنل ارتش نیز برای امداد‌رسانی و حضور در عملیات قرنطینه در ووهان شرکت داشتند. به بیان دقیق‌تر، انتقال و نظارت بر تقسیم آذوقه و موارد موردنیاز مردم در مناطق قرنطینه‌شده تماما برعهده ارتش این کشور بود. مضاف بر آن بخش عمده‌ای از توان بخش تحقیقاتی ارتش برای توسعه واکسن و داروهای موردنیاز برای مقابله با این ویروس اختصاص یافت.

  در ایتالیا ارتش مسئول اجرای منع رفت‌وآمد شد

بعد از چین، ایتالیا بیشترین درگیری با کرونا را ثبت کرده؛ هم در تعداد مبتلایان و هم در تلفات. با وجود اینکه حالا کل این کشور در شرایط قرنطینه به سر می‌برد، آمار همچنان صعودی است و آمار مرگ‌ومیر هم بیشتر از آنچه تصور می‌شد. بیش از 15 هزار مبتلا و بیش از هزار نفر کشته، آمار ظهر جمعه این کشور است، هرچند تعداد کشته‌شدگان در 24 ساعت گذشته هنوز اعلام نشده. برخی اخبار غیررسمی درمورد وضعیت درمانی در ایتالیا حکایت از پر شدن تمام ظرفیت بیمارستان‌های این کشور دارد و از این‌رو تدابیری برای برپا کردن بیمارستان‌های صحرایی در حال اجراست. البته این درحالی است که دولت این کشور ابتدا ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خود را از 500 هزار به 7500 تخت افزایش داد و سپس بیش از 20 هزار نفر از کادر درمانی بازنشسته خود را از هفته گذشته به کار فراخوان داده و تلاش کرده از این مسیر، فرسودگی در نیروهای اجرایی را کمتر کند.

ایتالیا که ابتدای هفته گذشته گفته شده بود صرفا موزه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مراکز فرهنگی، پیست‌های اسکی و استخرها بسته هستند و افراد با مجوز خاص می‌توانند از خانه‌های خود خارج شوند، حالا شرایط را سفت و سخت‌تر کرده و محدودیت را به‌صورت جدی گسترش داده است؛ محدودیت یا بهتر بگوییم مقررات منع آمد و شدی که چند روزی هست با نظارت ارتش و پلیس در سراسر این کشور اعمال می‌شوند. دولت ایتالیا اعلام کرده علاوه‌بر تعطیلی تمامی مسابقات ورزشی، هرگونه خرید به غیر از اقلام خوراکی و دارو، حضور در رستوران‌ها، حضور در مراکز آموزشی و... غیرمجاز است و تنها برخی ادارات و برخی مشاغل در سطح این کشور این مجوز را دارند. ازدواج و هرگونه مسافرت هم قدغن شده است. علاوه‌بر این دولت برای رفت و آمدهای بی‌مورد جریمه‌ای معادل 206 یورو تعیین کرده و درصورت تردد بیماران امکان محکومیت آنها به قتل را نیز در نظر گرفته است.

  عبور کره جنوبی از دوران اوج اپیدمی

کره‌جنوبی نیز به‌دلیل شمار قابل‌توجه مبتلایان به کرونا ازجمله کشورهایی محسوب می‌شود که وضعیت قرمز را در این رابطه تجربه می‌کند. دولت این کشور هم با اعلام شرایط جنگی همه زیرمجموعه‌های خود را در بالاترین سطح هشدار قرار داد.

بر این اساس مقامات کره‌ای نیز استراتژی قرنطینه را در دستور کار قرار دادند و مصمم شدند هر روزنه و منفذی را که ممکن است به شیوع ویروس کمک کند، مسدود سازند؛ تصمیمی که جدیت در اجرای آن باعث شد این کشور که در روزهای ابتدایی رده دوم جهانی بحران کرونا را به خود اختصاص داده بود، جای خود را به ایتالیا داده و بعد از ایران در ردیف چهارم قرار گیرد.

در این راستا مقامات کره‌ای بر آن شدند تا برای مقابله با کرونا از ظرفیت نیروهای نظامی این کشور نیز بهره بگیرند. بر همین اساس و در شرایطی که مثل اکثر کشورها بحران کمبود ماسک در مقطعی شهروندان کره‌ای را نیز به دردسر انداخته بود، نیروهای ارتش دست‌به‌کار شدند و ظرفیت خود را در تقویت خط تولید و بسته‌بندی ماسک به‌کار گرفتند.

همچنین با توجه به اینکه ضدعفونی کردن اماکن و معابر عمومی یکی از ملزومات اصلی مقابله با این ویروس محسوب می‌شود، ارتش کره در این حوزه نیز وارد میدان شد و با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش خود، در کار ضدعفونی کردن شهرها مشارکت کرد.

بحران کرونا البته بخش‌هایی از ارتش کره جنوبی را نیز درگیر کرد و با توجه به شیوع این ویروس در میان تعدادی از نظامیان کره‌ای لاجرم قریب به 10 هزار سرباز این کشور در قرنطینه قرار گرفتند. سیاست قرنطینه‌سازی در کره البته محدود به بخشی از نظامیان این کشور نبود و براساس تصمیمات مقامات کره‌ای عملیات قرنطینه در نقاط مختلفی از این کشور به اجرا درآمد؛ عملیاتی که یکی از ارکان اجرای آن ارتش این کشور در کنار کادرهای پزشکی و پرستاری بود.

  چالش کرونا در قاره سبز

کرونا برخلاف آنچه ابتدا تصور می‌شد صرفا کشورهای آسیایی را درگیر نکرده و دامنه‌های شیوعش حالا به اروپا نیز رسیده است. کار تا جایی بالا گرفته که صدراعظم آلمان اعلام کرده احتمالا 60 تا 70 درصد جمعیت آلمان به این ویروس آلوده خواهند شد. شمار قربانیان سایر کشورهای اروپایی نیز روزبه‌روز در حال افزایش است و آن‌طور که به نظر می‌رسد گویا این میهمان ناخوانده به این زودی‌ها قصد رخت بر بستن از قاره سبز را ندارد. از همین رو بسیاری از دولت‌های اروپا برای مواجهه با این بحران و مهار آن دست به دامان نظامیان خود شده‌اند.

در انگلیس با توجه به افزایش تعداد موارد مبتلا به بیماری، به ارتش آماده‌باش داده شده در صورت نیاز به کمک سیستم درمانی بیاید. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اواسط هفته گذشته در سخنانی اعلام کرد که ارتش این کشور در حال آماده‌باش برای مقابله با شیوع و فراگیری ویروس کروناست. جانسون گفت که در این ارتباط ارتش آمادگی دارد به پلیس در برقراری نظم عمومی در این کشور در صورت بدتر شدن وضعیت شیوع کرونا امدادرسانی کند. به گفته نخست‌وزیر انگلیس، همچنین از ارتش برای کمک به جلوگیری از شیوع کرونا استفاده خواهد شد. انگلیس نخستین کشور اروپایی بود که از ورود نیروی نظامی و ارتش برای مقابله احتمالی با شیوع ویروس کرونا خبر داد.

سوئد نیز از جمله کشورهایی است که مسئولان آن اعتقاد دارند احتمال شیوع این بیماری در آن پایین است، ولی ارتش این کشور تمرینات خود برای مقابله با آن را از زمان شیوع در چین آغاز کرده است. سوئدی‌ها اعلام کرده‌اند تاحدی نگران پیشرفت و گسترش سریع این ویروس در دنیا شده‌اند و تیمی از یگان‌های مقابله با جنگ‌های شیمیایی، میکروبی و اتمی ارتش این کشور به همراه یک آزمایشگاه متحرک نظامی در حال همکاری با بخش دانشگاهی سوئد به‌منظور توسعه شیوه‌های کشف سریع این ویروس است.

ارتش سوئیس هم پس از مشاهده یک مورد آلودگی به ویروس کرونا، با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه سخت خروج همه نیروهای خود را از محدوده تاسیسات نظامی ممنوع و اعلام کرد هیچ نیرویی حق ندارد از محدوده تاسیسات نظامی خارج شود.

  ژاپن، دیگر الگوی موفق در مبارزه با کرونا

ژاپنی‌ها با وجود مراوده گسترده با چین و کره جنوبی، از موفق‌ترین کشورها در مبارزه با کرونا بوده‌اند و با وجود اینکه ازجمله اولین نقاطی بودند که مشاهده مبتلایان به کرونا را اعلام کردند، اما توانستند به‌سرعت موج شیوع این بیماری را کنترل کنند. با تعداد 701 بیمار و تنها 19 کشته، ژاپن در جایگاه سیزدهم کشورها قرار گرفته و حالا توانسته تعداد مبتلایان در یک 24 ساعت را تک‌رقمی کند و همچنین مانع افزایش مرگ‌ومیر شود.

قرنطینه بسیار سفت و سخت مسافران ورودی از کشورهایی که اپیدمی کرونا در آنها گزارش داده شده، اولین اقدامی بود که در بسیاری از فرودگاه‌ها و مبادی ورودی به ژاپن صورت گرفت، به‌گونه‌ای که حتی این محدودیت‌های گسترده اعتراض برخی کشورها را هم درپی داشت. تعداد مسافران واردشده به ژاپن که در بدو ورود قرنطینه شده‌اند، روزانه تا بیش از دو هزار نفر هم ثبت شده و همین گویای تمهیدات گسترده برای مقابله با این بیماری است. در این حین ژاپنی‌ها تمام پروازهای ورودی خود از مبدا کشورهای چین، هنگ‌کنگ، ماکائو و کره جنوبی را به دو نقطه یعنی فرودگاه «ناریتا» در نزدیکی توکیو و فرودگاه «کانسای» در نزدیکی اوساکا منتقل کردند تا قرنطینه با سهولت بیشتری انجام شود.

دومین اقدام، ممنوعیت تردد دریایی میان چین و کره جنوبی با ژاپن بود. در گام سوم تمامی مدارس و دانشگاه‌ها و مجامع عمومی تعطیل شد. همچنین دولت ژاپن در اقدام بعدی خود نسبت به راه‌اندازی بیمارستان‌های موقت در محدوده‌های قرنطینه‌شده اقدام کرد و همزمان یارانه‌ای را به مجموعه‌های تولید‌کننده الکل و مواد ضدعفونی‌کننده تخصیص داد تا کمبود این مواد در سطح کشور جبران شود. از سوی دیگر با مصوبه دولت برای تداوم حضور مردم در خانه‌های خود دوسوم هزینه شرکت‌های نسبتا بزرگ و سه‌چهارم هزینه شرکت‌های کوچک و متوسط از سوی دولت تامین خواهد شد. همچنین بسته اقتصادی دولت ژاپن برای مواجهه با بحران کرونا شامل کمک به والدینی می‌شود که در بحبوحه بسته‌شدن مدارس مجبور به گرفتن مرخصی شده‌اند./1360/

ارسال نظرات