۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۶۴۲۴۵۴
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی تبیین کرد؛

محورهای محتوایی دعای هفتم صحیفه سجادیه

محورهای محتوایی دعای هفتم صحیفه سجادیه
استاد حوزه علمیه با اشاره به توصیه رهبری به دعای هفتم صحیفه سجادیه، گفت: محتوای دعا، مضمونی توحیدی داشته و عبارات آن ناظر به مباحث توحید افعالی حضرت حق است.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به توصیه رهبری به قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه، به تبیین محورهای محتوایی دعا پرداخت و اظهار کرد: محتوای دعا، مضمونی توحیدی داشته و عبارات آن ناظر به مباحث توحید افعالی و ربوبی حضرت حق است.

وی با اشاره به محورهای این دعای ارزشمند، افزود: گره هر سختی به دست خدا گشوده شده و دشواری‌ها به لطف او آسان می‌شود و وسایل زندگی و اسباب حیات به‌واسطه رحمت الهی فراهم می‌آید و قضا به قدرت او جریان می‌گیرد.

حجت‌الاسلام احمدی اضافه کرد: بر اساس محتوای این دعا همه‌چیز فقط به خواست و اراده تکوینی خداوند جریان دارد؛ به‌گونه‌ای که بی‌آنکه فرمان دهد همه‌چیز فرمان‌برند و بی‌آنکه نهی کند، از کار می‌ایستند.

وی تصریح کرد: کسی نمی‌تواند از آنچه خداوند انجام می‌دهد، جلوگیری کند و آنچه خداوند انجامش را دشوار می‌کند، کسی نمی‌تواند آسانش کند و آن را که خداوند ذلیل کند، هیچ یاوری نمی‌یابد.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به توجه ویژه علماء به دعای هفتم صحیفه، اظهار کرد: بسیاری از بزرگان این دعا را در قنوت نمازهای واجب یا مستحبشان می‌خواندند؛ ازاین‌رو اگر می‌توانیم این دعا را حفظ کرده و با خواندن این دعا احساس آرامش کنیم.

وی افزود: شهید مطهری در این زمینه می‌فرماید: تجربه نشان داده است که افراد سرگرم و دل‌خوش به عبادت که سَحرها به عبادت و مناجات می‌پردازند روحشان از بار عقده‌ها خالی است. زیارت‌ها، احسان‌ها، ذکرها، یارب‌ها، یااللَّه‌ها، «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ» ها فوق‌العاده مفید و مؤثر است.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: یکی از کتب در علم تراجم، کتاب «تتمیم أمل الآمل» اثر آقا شیخ عبد النبی قزوینی است که در تکملهٔ کتاب «امل الآمل» شیخ حر عاملی نوشته است، او در شرح احوال مرحوم ملأ خلیل قزوینی از شاگردان میرداماد و شیخ بهایی و ملقب به «برهان العلماء» می‌نویسد: در ماجرای فتنه افغان‌ها که اصفهان در محاصره قرار گرفت و در نهایت منجر به سقوط حکومت صفویه شد، لطمات زیادی به مردم وارد شد و تعدادی از علما کشته شدند و برخی دیگر به شهرهای دیگر مراجعت کردند. مرحوم ملأ خلیل برای رهایی از محاصره ختم دعای «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ» را مشغول شد و در شب دهم که مقارن با اتمام ختم بود، موفق به خروج شد./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات