۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۶۳۷۳۵۴
حجت الاسلام کشوری مطرح کرد؛

فواید توجه به بحث حجیت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

فواید توجه به بحث حجیت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
حجت الاسلام کشوری با بیان فواید توجه به بحث حجیت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ارتقا قدرت تفاهم در جامعه را مهم ترین فایده دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی کشوری در نشست تخصصی حجیت الگوی پیشرفت که بعداز ظهر امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد، گفت: بحث خود را به دو سؤال اختصاص می دهم؛ نخست این که معنای حجیت چیست و سوال دوم این است چه فوایدی در توجه به مسأله حجیت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود دارد؟

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: حجیت در فرهنگ شیعه به معنای استناد به ادبیات وحی است یعنی استناد به آیات و روایات؛ به عنوان مثال اگر بخواهیم موضوعی را تحلیل کنیم شخصی که آن موضوع را ایجاد کرده بهتر می تواند تحلیلش کند تا این که کسی فقط به آن اشراف دارد.

حجت الاسلام کشوری در زمیه فواید توجه به حجیت در تهیه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: فواید فراوانی در این زمینه وجود دارد اما مهمترین این است که اگر به حجیت توجه شود قدرت تفاهم و ترویج فکر در جامعه ارتقا پیدا می کند و چنین جامعه ای بهتر اداره خواهد شد.

وی با بیان این که در اصل انقلاب به برکت فقهایی که امامت انقلاب را برعهده داشته اند توانسته ایم در زمینه اصل جمهوری اسلامی طرح فکر کنیم، گفت: به عنوان مثال در حوادث مهم جهاد سازندگی، اربیعن، دفاع مقدس، مدافعان حرم و موارد مهم دیگر نشان به دلیل قدرت تفاهم فقها راحت تر می نوانند جامعه را ایجاد کنند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: در حوزه علمیه قم قواعدی به دست آمده است که اگر به کار گرفته شوند در برنامه ریزی کشور قدرت سازمان برنامه و بودجه افزایش پیدا خواهد کرد و مشکل هفتاد ساله ای که امروز مشاهده می شود در کشور ایجاد نخواهد شد.

وی اضافه کرد: در مناظرات برنامه ششم بیان کردم که این برنامه ششم اجرا نخواهد شد و الان وارد سال سوم برنامه ششم کشور شده ایم که گزارش ها نشان می دهد اجرای موفقی نداشته است که اگر از فقه استفاده می کردیم تفاهم ما در حوزه برنامه ای ارتقا پیدا می کرد و در این صورت کشور دچار برنامه های غیر ایجابی نخواهد شد چنانچه دیوان محاسبات می گوید بسیاری از احکام بودجه ای اجرا نمی شود./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات