۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۶۳۶۹۵۷
هانی زاده:

برخورد فیزیکی با نیرو‌های آمریکایی فاز دوم تظاهرات ملت عراق است

برخورد فیزیکی با نیرو‌های آمریکایی فاز دوم تظاهرات ملت عراق است
هانی زاده گفت: در آینده برخورد‌های فیزیکی میان نیرو‌های آمریکایی و مردم عراق جدی‌تر خواهد شد و نیرو‌های آمریکایی از امنیت برخوردار نخواهند بود.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به راهپیمایی روز گذشته عراقی‌ها برای اخراج نیرو‌های آمریکایی اظهار داشت: این راهپیمایی خودجوش یک رفراندوم حقیقی برای اخراج نیرو‌های متجاوز آمریکا از عراق است، مردم عراق به شدت از اقدامات جنایتکارانه نیرو‌های آمریکایی خشمگین هستند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه نیرو‌های آمریکایی به مدت ۱۶ سال به تفرقه افکنی، ایجاد ناامنی و ترور شخصیت‌های اثرگذار عراقی پرداختند، افزود: عراقی‌ها به این نتیجه رسیدند که نیرو‌های آمریکایی، یک سری نیرو‌های متجاوز و اشغالگر هستند و باید همه توافق نامه‌های امنیتی و نظامی میان دولت عراق با آمریکا لغو شود.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز با بیان اینکه نخستین اقدام سیاسی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از سوی پارلمان عراق صورت گرفت، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه پارلمان عراق که مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است نیرو‌های آمریکایی در فرآیند زمانی مشخصی باید خاک عراق را ترک کنند.

هانی زاده ادامه داد: براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل اگر نیرو‌هایی در کشوری دیگر مخالف قوانین کشور مزبور، اقداماتی انجام بدهند، آن کشور می‌تواند به مقابله با نیرو‌های اشغالگر بپردازد.

وی تصریح کرد: پس از مصوبه پارلمان عراق، عراقی‌ها عملا وارد خیابان شده و تظاهرات بزرگ ضرورت خروج نیرو‌های آمریکایی را رقم زدند هر چند که تظاهرات در روز‌های آینده گسترش پیدا می‌کند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه برخی گروه‌های سیاسی و مراجع تقلید عراق خواستار دادن فرصت زمانی برای خروج مسالمت آمیز نیرو‌های آمریکایی هستند، گفت: در غیر این صورت برخورد‌های فیزیکی میان نیرو‌های آمریکایی و مردم عراق جدی‌تر خواهد شد و نیرو‌های آمریکایی از امنیت برخوردار نخواهند بود.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز پیرامون دیدار اخیر برهم صالح با ترامپ گفت: برهم صالح ثابت کرد که منافع شخصی را بر منافع ملی عراق ترجیح می‌دهد، چنین اقدامی یک اشتباه بزرگ از برهم صالح بود و حتی مشاور ارشد وی در اعتراض به چنین دیداری استعفا کرد.

هانی زاده با اشاره به اینکه برهم صالح به تقابل با مردم عراق روی آورده و باید از مسؤولیت کناره گیری کند، عنوان داشت: برهم صالح دارای تابعیت خارجی است و برای حفظ آن تلاش می‌کند ضمن اینکه آمریکایی‌ها در رساندن صالح به ریاست جمهوری عراق نقش داشتند./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات