۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۶۳۱۲۴۰
آیت الله جاودان:

راه رسیدن به ملکوت ترک گناه و کنترل نفس است

راه رسیدن به ملکوت ترک گناه و کنترل نفس است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صبر در برابر گناه شیطان را مغلوب می‌کند، گفت: کنترل چشم از صفات متقین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، امروز در جلسه درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، گفت: استاد انصاری شیرازی انسان بسیار فاضل و با تقوایی بود.

وی افزود: ایشان در درس فلسفه از اساتید تراز اول به شمار می رفت و چشمانش همانند استاد گرامیشان آیت‌الله طباطبایی در عالم ملکوت سیر می‌کرد و به نگاه خویش کنترل داشت.

آیت الله جاودان با بیان اینکه انسان می تواند چشم را کنترل کند، ابراز کرد: انسان با تقوا خود تصمیم می گیرد که به چه اموری نگاه کند زیرا چشم در اختیار اوست نه او در اختیار چشم؛ آیت الله طباطبایی صاحب الاختیار پلکش بود.

استاد حوزه علمیه با استناد به آیات الهی زندگی دنیویی انسان را تجارت خواند و اظهار داشت: انسان در این تجارت ممکن است سود و زیان کند. کسانی که هدایت را به ضلالت می فروشند سودی از تجارت دنیا نمی برند و بالاترین سرمایه خود را که عمر است از دست می دهند.

وی با بیان اینکه سود و زیان این تجارت در عالم آخرت یه صورت عمیق درک می شود، عنوان کرد: برخی در این تجارت سود بی انتها کسب می کنند آنان کسانی هستند که با اخلاص خداوند را عبادت می کنند.

آیت الله جاودان ادامه داد: کسانی که خداوند را شایسته عبادت می دانند و حضرت حق را عبادت می کنند بالاترین سود را می برند و برای آن سود وزنی تعیین نمی شود. کسانی که خداوند را به خاطر بزرگی اش عبادت می کنند هرگز از عبادت خسته نمی شوند.

وی صبر در گناه و کنترل نفس را بسیار ارزشمند دانست و گفت: کسانی که در برابر معصیت صبر می کنند تعجب فرشتگان را برمی‌انگیزند به حدی که آنان با حیرت به این مراقبت نگاه می کنند؛ انسان نباید اجازه دهد گناه او را بسوزاند.

آیت الله جاودان با اشاره به اینکه گناه مانع ارتباط انسان با ملکوت می شود، اظهار داشت: انسان با تقوا خودش را طلبکار نمی داند و خودش را از همه عالم بدتر می داند و همین تواضع که ناشی از عقلانیت است بیانگر بهتر بودن اوست. صبر در برابر گناه سبب می شود شیطان مغلوب شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات