۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۱۷۲۷۶
از مجموعه قصه های آبدار؛

"هواپیما کبوتر نیست"

«هواپیما کبوتر نیست» اثری برای کودکان پایه های دوم و سوم دبستان که آنان را در زمان مطالعه داستانی به ظاهر ساده، به اندیشیدن و تاٌمل در لایه های زیرین متن فرا می خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشر نیستان کتاب «هواپیما کبوتر نیست» از مجموعه قصه های آبدار را منتشر کرد.

آموزش مهارت های زندگی یکی از دغدغه های جدید والدین و متولیان آموزش و پرورش به شمارمی رود که هنوز هیچ پاسخ یا روش مشخص و رسمی برای آن پیدا نشده است. «کتاب نیستان» با تولید مجموعه قصه های آبدار در قالب کتاب‌هایی کوچک، ساده و جذاب کوشیده است تا پاسخی درخور و متناسب با ویژگی ها و نیازهای فرهنگی کودکان ایرانی به این موضوع مهم بدهد.

 «هواپیما کبوتر نیست» اثری  از همین مجموعه، برای کودکان پایه های دوم و سوم دبستان به شمار می رود که آنان را در زمان مطالعه داستانی به ظاهر ساده، به اندیشیدن و تاٌمل در لایه های زیرین متن فرا می خواند.

«لیلا اسدیان» دنیایی کاملاً پذیرفتنی برای کودکان آفریده است، طوری که بچه ها می توانند به راحتی با کبوتر و وقایعی که در آن روز پرماجرا از سر می گذراند، همراهی کنند و در هیجانظها و چالش‌های این قهرمان کوچک سهیم شوند. اما نکته ی اصلی، وقتی کتاب به پایان می‌رسد، اتفاق می افتد. لحظه‌ای که مخاطبان از خود می پرسند: «یعنی چه؟» و این پرسش مهم، کلید ورود به دنیای آگاهی و دسترسی به ارزش های ماندگار زندگیست.

پدیدآورندگان اثر، با هوشمندی بذر میل به دانستن و استنتاج را در ذهن های آنان قرارمی دهند و صبورانه انتظار می کشند که به بار بنشیند. راستی، تا به حال فکر کرده اید که ما تا چه حد، چنین امکانی را در اختیار بچه ها می گذاریم و از انتخاب یا حاضر و آماده کردن خوراک فکری امتناع می ورزیم؟

کتاب، روایتی تمثیلی از مراحل رشد کودک را در خود مستتر دارد. «کبوتر کوچولوی سفید» روزی از خواب بیدار می شود و لانه را خالی می بیند و دقیقاً مثل بچه ها به ناچار پا به محیط ناشناس بیرون – مدرسه یا جامعه - می گذارد. در اینجاست که تصاویر «راضیه شیخعلی» متن نوشتاری را تکمیل می کند و مخاطب با سقوط قهرمان در نخستین لحظات پرواز مواجه می شود. ولی این بار برخلاف همیشه کسی نیست که او را نجات دهد. پس، چند بار بال هایش را باز و بسته می کند تا بالاخره می تواند خودش را روی هوا معلق نگه دارد. کودک فرایند مستقل شدن و تلاش برای کسب مهارت های جدید را به این شکل ظریف می بیند و همراه قهرمان داستان، راهی می شود تا به فرودگاه می رسد و از دریچه چشم قهرمان بی تجربه آنجا را مکانی متفاوت با بقیه جاها می یابد.او با دیدن پرنده‌های خیلی بزرگ - هواپیماها - به این نتیجه می رسد که حتماً خودش هم روزی اندازه ی آنها می شود.

«هواپیما کبوتر نیست» می کوشد تا تفاوت های فردی را توضیح بدهد و توجه کودکان را به اهمیت شناخت هرچه بیشتر خود جلب کند: «کبوتر کوچولوی سفید» باوردارد با زیاد غذاخوردن، روزی  اندازه هواپیماها می شود. همانطور که خیلی از بچه ها تصور می کنند می توانند در آینده به جایگاه ورزشکار محبوب خود برسند. بدون این که بدانند واقعاً چه استعدادهایی دارند.  در حالی که چنین هدف گذاری‌های نادرستی در موارد متعدد، باعث شکست و بروز احساس سرخوردگی در کودکان و نوجوانان می شود. درحالی که، آموزش غیرمستقیم  و قطره چکانی پیش زمینه لازم را برای بچه ها ایجاد می کند تا با کمک و همراهی بزرگترها به انتخاب هایی دقیقی برسند.

خلاصه کلام:«هواپیما کبوتر نیست»  از آثار بی ادعایی است که با لایه های متنوعش به ما و فرزندان مان  آگاهی می دهد  و به خوب بزرگ شدن آنان کمک می کند.

سومین جلد مجموعه قصه های آبدار24 صفحه است ودر قطع خشتی کوچک به همت انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. /925ن 604/ش

 

 

 

  

ارسال نظرات