۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۰۸۸۴۶
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

شاکر بودن از دستاوردهای تفکر مثبت است

شاکر بودن از دستاوردهای تفکر مثبت است
استاد حوزه علمیه درباره اهمیت مدیریت ذهن، گفت: انسان با تاسی به سیره اهل بیت(ع) ساعتی را باید برای تفکر اختصاص دهد و شاکر بودن از دستاوردهای تفکر مثبت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: انسان در طول روز باید ساعتی برای تفکر داشته باشد.

وی افزود: اگر به سیره اهل بیت(ع) دقت شود می بینیم که آن بزرگان بخشی از روز خود را برای تفکر قرار می دادند؛ اگر انسان برای اندیشیدن وقت بگذارد می تواند ذهن خود را تقویت کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان حدیثی از امام علی(ع)، ابراز کرد: حضرت می فرمایند: زمانی که انسانها به آیه‌ای می رسند که در آن تشویق وجود دارد طمع می کنند؛ انسان برای تمرین در تفکر ابتدا باید با اموری که نسبت به آنان علاقه دارد و مثبت است مانند مطالعه تاریخ و یا قرائت قرآن کریم آغاز کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم حی و زنده است و انسان می تواند اندیشه خود را به آن بسپارد، اظهار داشت: انسان برای تمرین تفکر با انتخاب موضوعات سهل می تواند به مسائل دشوار دست یابد، برای مثال انسان می تواند در زمنیه شکر نعمت فکر کند همچنین یاد مرگ موضوع بسیار خوبی است که می تواند هم و غم آدمی را برطرف کند.

وی افزود: بنابراین تفکر در زمینه مسائل مثبت بسیار ضروری است تا انسان از این طریق بتواند ذهن خود را تقویت کند. همچنین در تمرین تفکر انسان باید تصمیم بگیرد به برخی مسائل که جنبه منفی و باطل دارد فکر نکند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: اگر انسان برای فعالیت های ذهنی خویش محدوده محرمات نداشته باشد به طور قطع ذهن او ضعیف خواهد شد بنابراین انسان نباید ذهن خود را درگیر برخی مسائل منفی کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مساله مدیریت ذهن بسیار مهم است، گفت: برای مثال انسان نباید چشم خود را به نعماتی که به دیگران داده شده بدوزد چرا که بسیاری از آنان امتحان الهی است و قرآن در این رابطه می فرماید: به زرق و برقی که دشمنان و منافقان از مال دنیا دارند، ننگرید این امور برای لذت بردن آنان نیست چرا که رضایت آنان از اموال بالاتر نیست.

وی افزود: بنابراین انسان نباید به دنیای بهتر دیگران توجه کند و حسرت بخورد، امام صادق(ع) می فرمایند: بپرهیزید از اینکه چشم خودتان را به داشته های دیگران بدوزید، به اموال آنان توجه نکنید؛ کسی که به دارایی دیگران زیاد توجه کند حزن او بیشتر می شود و ناراحتی‌اش افزایش می یابد و یک کینه پنهان در دلش ایجاد می شود از این رو نعمت خداوند را کم می بیند و شکر الهی را به جای نمی آورد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یکی از موضوعات تفکر را توجه به نعمات الهی دانست و گفت: توجه به نعمات الهی تاسف و اندوه را از قلب انسان دور می کند و کسانی که به خاطر نعمات الهی تاسف می خورند در زمره شاکران قرار نمی گیرند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان شاکر و خوشبخت از اینکه خداوند به دیگران بیشتر داده محزون نمی شود و به آن مسائل فکر نمی کند؛ بنابراین انسان به چیزی که زیاد دوست دارد نباید خیلی فکر کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاخص ایمان آن است که انسان نسبت به گذشته منفی خود، وضع بهتر دیگران علی الخصوص کفار، امور مورد علاقه‌اش، اتفاقهای تلخ گذشته و نگرانی درباره آینده فکر نکند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات