۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۰۴۸۰۴
سرمقاله؛

شوراها، تجلی اراده مردم

شوراها، تجلی اراده مردم
۹ اردیبهشت‌، روزی است که امام خمینی (ره) در سال ۵۸ دستور تدوین قانون شورا‌ها را صادر می‌کنند و آینده‌نگری و روشنفکری خود را به جهانیان نشان می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری رسا، نهم اردیبهشت‌ماه، روز شوراها، روزی است که امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در سه ماهه اول پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که کشور بعد از انقلاب هنوز استقرار کامل نیافته بود، با پیام و فرمانی هوشمندانه به شورای انقلاب، دستور تهیه و تدوین قانون شورا‌ها را در سطوری کوتاه ولی مهم صادر می‌نمایند و عملا روشن‌بینی و آینده‌نگری و روشنفکری خود و انقلاب اسلامی را به جهانیان و ایرانیان به ویژه نسل‌های بعد نشان می‌دهند.

گرچه شورای انقلاب، فرصت تدوین قانون شورا‌ها را نیافت و این کار به عهده مجلس شورای اسلامی نهاده شد که در سال ۶۱ قانون شورا‌ها را به تصویب رسانید، ولی حمله نظامی صدام به ایران و شروع جنگ، فرصت پیاده شدن این قانون و تشکیل شورا‌ها را نداد و بالاخره در دهه هفتاد یعنی سال ۷۵، قانون شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد و در سال ۷۷ اولین انتخابات شورا‌ها در اسفندماه صورت پذیرفت و اولین دوره شورا‌ها در سال ۱۳۷۸ بعد از بیست سال تشکیل شد.

شورا‌های اسلامی شهر و روستا، تجلی اراده مردم در اداره شهر‌ها و روستا‌ها است. مدیریت کلان کشور را دولت و مجلس شورای اسلامی بر عهده دارند و مدیریت داخلی شهر‌ها و روستاها، بر عهده نمایندگان مردم به عنوان شورا‌ها و شهردار یا دهیار منتخب آن‌ها گذاشته شده است و این نمونه خوب مدیریت کشور و سپردن کار مردم به خود مردم است که در دنیا نتایج خوبی داشته است و جمهوری اسلامی ایران نیز به داشتن چنین نهاد مردمی به خود می‌بالد.

از زمان شروع کار شورا‌ها تاکنون، شهر‌ها و روستا‌های ما به‌ویژه شهر‌های بزرگ، دچار تحولی بزرگ و پیشرفتی شایان توجه شده‌اند که بی‌سابقه بوده است و به طور کلی، به‌خصوص در اجرای پروژه‌های عمرانی، این شهر‌ها نمونه‌ای از حرکت و سازندگی را به خوبی نشان دادند و امروز به عنوان یک دستاورد ارزنده از آن‌ها یاد می‌شود. بنابراین در همه شورا‌ها این حرکت سازنده و بعضا جهادگونه را گرامی می‌داریم و به عنوان یک دستاورد بزرگ حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی از آن یاد می‌کنیم و امیدواریم با آن که این اصل قانون اساسی بیست سال دیر پیاده شد، هر روز راه پیشرفت و حرکت رو به جلو را بپیماید.

از سوی دیگر، باید تجربه این پنج دوره شورا‌ها را چراغ راه آینده قرار داد و آفت‌هایی که به شورا آسیب رسانیده و می‌رسانند را به خوبی بررسی کرد و از ضربه خوردن این نهاد با تاخیر تشکیل شده جلوگیری کرد. مهم‌ترین آفتی که به شورا‌ها آسیب می‌رساند و به جای حرکت سازنده در شهر‌ها به رکود می‌انجامد، فراموش کردن انگیزه خدمت شورائیان است. عضو منتخب شورا، سوگند یاد می‌کند که برای کشور خود و شهر خود خدمتگزاری مفید باشد و برای خدمت، سر از پا نشناسد و بایستی به این سوگند و وعده خود وفادار باشد، منافع شخصی و حزبی و سیاسی را در برنامه‌های خود لحاظ ننماید که اگر راهی جز خدمت به مردم و کار فی‌سبیل‌الله را انتخاب کرد، قطعا دنیا و آخرت خود را خراب نموده و به مردم خود خیانت کرده است.
 
آفت سیاست‌زدگی و ریاکاری و تبلیغاتی کار کردن، ربه‌های سختی هم به مردم شهر‌ها و هم به اصل شورا‌های خدمتگزار و جایگاه آنان می‌زند. در شورا‌ها بایستی برای خدا و خدمت به خلق خدا کار کرد و نتیجه آن را مردم به چشم می‌بینند و بالاتر از همه، خدای بزرگ می‌بیند و می‌داند.
 
بنابراین آنچه که مهم است، اصل کار و فعالیت سازنده و مفید است، نه بوق و کرنا و تبلیغات که گاهی هم، چنان ناشیانه و کاذب صورت می‌پذیرد که مردم عادی را هم به تعجب وامی‌دارد. روز نهم اردیبهشت، روز تجلی اراده مردم در اداره امور شهر‌ها و روستا‌ها را به همه مردم، به ویژه به همه شورائیان سراسر کشور تبریک می‌گوییم و توفیق خدمتگزاری صادقانه همه این ۱۱۰ هزار نفر شورایی را از خدای بزرگ مسئلت می‌داریم و باز هم خود را مدیون رهبر کبیر انقلاب اسلامی، خمینی بزرگ می‌دانیم. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات