۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۰۴۰۸۶
عفو بین‌الملل اعلام کرد:

اعدام ابزار سیاسی عربستان برای سرکوب شیعیان است

اعدام ابزار سیاسی عربستان برای سرکوب شیعیان است
سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به اعدام 37 نفر در یک روز در عربستان، آن را «ابزار» آل سعود برای «سرکوب اقلیت شیعه» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، عربستان سعودی از اعدام سی‌وهفت نفر در این کشور به جرم ارتکاب اقدامات تروریستی خبر داد اما معارضان سیاسی می‌گویند، اتهامات تروریستی پوششی برای حذف مخالفان است. 

فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی عربستان سعودی می‌گویند که ۳۲ نفر از اعدام شدگان، شیعه و از منطقه قطیف، روحانی و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه هستند. گروه «ثوار الشیخ الشهید النمر» هم شیعه بودن ۳۲ نفر از افراد اعدام‌شده را تائید کرده است.

این سازمان در صفحه توییتر عربی خود نوشت: اعدام جمعی که عربستان سعودی اجرا کرد، دلیلی است هولناک بر اینکه زندگی‌ انسان‌ها نزد مقامات [سعودی] ارزشی ندارد؛ مقاماتی که مجازات همیشگی اعدام را ابزاری سیاسی کرده‌اند برای سرکوب معارضان یعنی اقلیت شیعه در کشور.

این سازمان بین‌المللی «محاکمه» این افراد را «ظالمانه» توصیف کرد و برخی از آن محاکمه‌ها را «غیرقانونی»‌ دانست. 

به گفته عفو بین‌الملل، عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی (از دی ماه 97 تاکنون) 104 نفر را اعدام کرده است. عفو بین‌الملل با مجازات اعدام با هر جرم یا جنایتی مخالف است.

تاکنون چندین بار نهادهای حقوق بشری بین‌المللی از عربستان خواسته‌اند، فعالان سیاسی و مخالفان سیاسی را تحت پوشش اتهامات تروریستی محاکمه نکند./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات