۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۶۰۰۲۱۹
امینی:

جوانان مخاطبان و احیاگران گام دوم انقلاب هستند

جوانان مخاطبان و احیاگران گام دوم انقلاب هستند
عضو هیات دانشگاه شاهد با بیان اینکه ناکارآمدی نتیجه پیرسالاری است، گفت: جوانان احیاگران گام دوم انقلاب هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پرویز امینی عضو هیات دانشگاه شاهد، امروز در نشست تبیین و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب که در پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: نحوه مواجهه با متن بیانیه گام دوم انقلاب بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ما باید بدانیم با چه متنی روبرو هستیم و آن را درک کنیم همچنین باید بدانیم که با یک متن مانیفست روبرو هستیم.

امینی با بیان اینکه مانیفست‌ها راهنمای عمل هستند، ابراز کرد: مانیفست ها برای آنکه راهنمای عمل باشند و بتوانند در دوره های مختلف تاریخ خوانده شوند یعنی یک خوانش یکبار مصرف پیدا نکنند لازم است در کنار متن های دیگر قرار بگیرند. باید یک مجموعه خصلت ها داشته باشند که بتوانند راهنمای عملی باشند و بتوانند خوانش های مختلف در دوره های مختلف را جذب کنند.

عضو هیات دانشگاه شاهد در ادامه بیان داشت: بنابراین اگر متنی بخواهد مانیفست شود باید جامعیت داشته باشد. مانیفست ها جامعیت دارند از این رو هم درباره گذشته صحبت می کنند و هم یک ارزیابی از وضع کنونی به صورت کلان ارائه می دهند و دیگر اینکه چشم اندازی برای آینده و مکانیزم ها و الگوهای پیش برنده و سازنده آینده به تصویر می کشند؛ مانیفست باید چنین خصلتی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مانیفست‌ها در عین جامعیت باید فشردگی داشته باشند، گفت: مانیفست‌ها باید بتوانند زمینه خواسته ها و مطالباتی که از گذشته و آینده ارائه می دهند و جمع بندی هایی نیز در تاریخ داشته باشند برای همین متن با یک فشردگی روبرو است. مانیفست‌ها یک انتظاری را برای ما ایجاد می کنند و این آن است که اگر متن زنده باشد مدام باید متن آن مورد گشودن و بازگشایی قرار گیرد.

امینی عنوان کرد: تلقی هایی که از متن بیانیه دوم انقلاب وجود دارد این است که بعد از چهل سال یک جمع بندی صورت گرفته و این بیانیه دارای چند فصل است؛ این تصور اگر باشد مانع بازخوانی مجدد این متن می شود بنابراین لازم است این متن فشرده در حال جامعیت بودن گشوده و مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو هیات دانشگاه شاهد ادامه داد: برای مثال در بیانیه گام دوم رهبری، معظم له اشاره دارند که انقلاب اسلامی به یک انحطاط تاریخی پایان داد؛ این یک جمله به ظاهر عادی است در حالی که یک گذر کلانی پشت این سخن نهفته است. انحطاط تاریخی آن است که ما در یک وضعیت اجتماعی و سیاسی قرار داشتیم که دیگران برای ما تصمیم می گرفتند حتی شاه را سایرین برای ما انتخاب و عزل می کردند این همان انحطاط است که انقلاب آن را نابود کرد.

وی افزود: اگر ما نتوانیم این متن را بازگشایی کنیم به عقیده بنده سرنوشت نافرجامی پیدا خواهد کرد.

امینی در ادامه با بیان اینکه مانیفستها عمدتا در ساختارهای سیاسی رسمی رویکرد اجتماعی دارند، گفت: نیروی اجتماعی به عنوان محرک و قوای اصلی مانیفست مشخص می شود. نیروی اجتماعی در بیانیه حضرت آقا جوانان هستند. جوانان زنده کننده این متن به شمار می روند و باید به تفکیک محتوای آن بپردازند. چهل سال اول انقلاب محصول تصمیم، اقدام، فکر و ایده نسل اول و دوم است و الان فرجام این تلاش است بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم باید کلیه مدیریت ها و مناسبات تصمیم گیر و تصمیم ساز را به نسل سوم و چهارم بسپاریم.

عضو هیات دانشگاه شاهد افزود: امروز این نیروی جوان نیز تعریف دارد مراد از جوان در این بیانیه کسانی هستند که انگیزه، ایده و انرژی برای پیش بردن انقلاب را دارند. امروز ما در شرایط انقلاب نسلی قرار داریم، امروز این پیر سالاری حاکم در کشور دیگر ناتوان شده و وضع کنونی کشور را بیش از این نمی تواند پیش ببرد؛ بنابراین در حوزه های مختلف باید جوانگرایی رخ دهد و ما در این دوره باید شاهد واگذاری باشیم و اگر این مهم ادامه یابد همین ناکارآمدی ها ادامه خواهد یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جوان مورد نظر در این بیانیه باید به خود اعتماد داشته باشد. در خودباوری انسان ابتدا مدام از خود سوال می کند من چه کاری می توانستم انجام دهم؟ دوم اینکه مساله مهم کشور چیست و من در مقابل آن چه وظیفه ای دارم؟ سوم به دنبال راه حل می گردد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات