۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۵۹۲۸۷۱
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

کلام حق باید مبنای اخبار رسانه ها باشد

کلام حق باید مبنای اخبار رسانه ها باشد
رییس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه کلام حق مبنای اخبار باشد، گفت: خبر باید براساس عقل، قرآن و فقه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور، امروز در نشستی صمیمی با اصحاب رسانه، مدیران روابط عمومی و فضای مجازی دستگاه‌های اجرایی در تالار ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: آیات بسیاری در قرآن کریم به ویژگی‌ها و رسالت خبرنگار متعهد و مؤمن اشاره می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه خبر باید براساس عقل، قرآن و فقه گفته شود، افزود: در قرآن کریم قریب به 40 آیه اختصاص به امر خبر و خبررسانی دارد لازم است فعالان این عرصه در این آیات تدبر داشته باشند. خبرنگاران باید در همه لحظات کلام حق را مستند و مستدل بگویند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اینکه خبرنگاران باید در دریافت اخبار انسان‌های فاسق اهل تحقیق و تفحص باشند، ابراز کرد: حتی در اخبار انسان‌های عادل نیز چنین رفتار کنید.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه انسان همه کلامش باید مفید و کم‌هزینه باشد، اظهار داشت: خبرنگاران باید مراقب باشند اخباری که احتمال می‌رود از ناحیه دشمن طراحی‌شده باشد را نقل نکنند.

وی ادامه داد: از توجیه و اخبار تحریک‌آمیز اجتناب کنید و بر اساس یقین اخبار را منتشر کنید و در قلم‌زدن سوءظن نداشته باشید و تجسس و غیبت هم نکنید، چراکه آبروی رفته برنمی‌گردد؛ بنابراین تفزون بر اینکه گفتن غیبت و دروغ حرام است غیبت نویسی و دروغ نویسی نیز حرام محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بابیان اینکه انسان تنها باید به خداوند اعتماد کامل داشته باشد، ابراز کرد: دینی غیر از دین الهی انحراف و تباهی است بنابراین دین را نباید از خبرنگار، شاعر و عارف گرفت.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با خطاب قرار دادن خبرنگاران گفت: شما باید حرف اساسی، نجات‌بخش و بصیرت آور بزنید. توجه کنید بر اساس آیات الهی انسان باید از تقلید کورکورانه و پیروى از آداب ‌و رسوم خرافى اجتناب کند و اهل پیروی از شایعات و توهمات نباشد.

وی ادامه داد: تلاش کنید داوری و موضع‌گیری خود را بر اساس علم و به‌دوراز ستایش و یا انتقاد مخرب تنظیم کنید. در کار خبر عجله ممنوع است، انتشار اخبار کذب و بی‌پایه در جامعه دغدغه ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اینکه اخبار نباید برخلاف آیات الهی باشد، عنوان کرد: بر اساس آیات الهی رسوا کردن فتنه گران گناه ندارد. با تحقیق و تفحص سخن کذب و صادق را تشخیص دهید، اقدام عجولانه و بدون تحقیق و تفحص نوعی جهالت است و در عرصه خبر توجه به این امر بسیار حائز اهمیت است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات