۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۵۹۱۵۱۸
الجزیره بررسی کرد؛

تغییرات سیاسی در ریاض بازتابی از فشارهای داخلی و خارجی علیه بن سلمان است

تغییرات سیاسی در ریاض بازتابی از فشارهای داخلی و خارجی علیه بن سلمان است
شبکه الجزیره در گزارشی به تغییرات گسترده سیاسی اخیر در عربستان پرداخت و آن را بازتابی از فشارهای داخلی و خارجی علیه حاکمیت سعودی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، شامگاه پنجشنبه (6 دی) سلسله دستورات پادشاهی در عربستان سعودی اعلام شد که به موجب آن شورای وزیران مجددا تشکیل شد و تغییراتی در هیئتها و نهادهای عالی پادشاهی سعودی صورت گرفت که گفته می‌شود بزرگترین تغییراتی است که عربستان در سالهای اخیر به خود دیده است.

شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی به «تغییرات گسترده در عربستان» پرداخت و تأکید کرد که این تغییرات پس از ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری این کشور در ترکیه صورت گرفته است.

الجزیره اعلام کرد که این مسأله با توجه به بحران روابط عربستان سعودی، تأثیر منفی بر تصویر ریاض در خارج از این کشور داشت.

در واقع این تغییرات، پس از ترور خاشقچی موج دوم تغییراتی است که در سطح دستگاهها و منصبهای عالی عربستان صورت می‌گیرد؛ زیرا موج نخست تغییرات در اکتبر گذشته صورت گرفت که «بسیار محدود بود و سرلشکر احمد العسیری نائب رئیس استخبارات و سعود القحطانی مشاور پیشین کاخ پادشاهی را شامل شد».

به گزارش الجزیره، این تغییرات درست زمانی صورت گرفت که  تصویر «محمد بن سلمان» شاهزاده جوان سعودی متزلزل شد؛ کسی که در ژوئیه 2017 ولیعهد شد و پس از تصدی این منصب، چند اقدام انجام داد و تصمیماتی اتخاذ کرد که باعث این تزلزل شد.

از جمله مهمترین اقدامات بن سلمان در این زمینه می‌توان به گروگان گرفته شدن «سعد الحریری نخست وزیر لبنان در عربستان، محاصره قطر و بازداشت صدها نفر از شاهزادگان، تجار، مسئولان سابق و کنونی سعودی اشاره کرد.

الجزیره در ادامه اعلام کرد، پس از این تصمیمات، مسئله ترور خاشقچی رخ داد که به منزله «آخرین قطره‌ای بود که جام را پر کرد و همه چیز را تغییر داد و برگه‌های [شاهزاده] جوانِ طالب قدرت را بر هم زد و افکار عمومی جهان علیه وی شد».

همزمان با این مسئله، انتقادهای جهانی از عربستان به خاطر جنگ این کشور علیه مردم یمن نیز مزید بر علت شد؛ چرا که سازمان ملل اعلام کرد که میلیونها نفر در یمن به خاطر تخریب مسیرهای امدادرسانی در آستانه مرگ قرار دارند و این مسئله معلول جنگ ریاض علیه یمن است.

بنا بر این گزارش، ظاهرا هدف از این اصلاحات در سرویسهای امنیتی، اقتصادی و ورزشی عربستان مقابله با فشارهایی است که عربستان سعودی از زمان علنی شدن مسئله ترور خاشقچی با آن مواجه شده و این ترور ضربه سنگینی به وجهه محمد بن سلمان 33 ساله است که رؤیای جانشینی پدر را در سر دارد.

فشارها بر ولیعهد سعودی بعد از ترور جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول، در روز ۲ اکتبر (۱۰ مهرماه) شدت گرفت و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت به این جمع‌بندی رسیده که بن سلمان فرمان قتل خاشقچی را صادر کرده است.

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.  مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است. عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر، یعنی ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی اعتراف کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است./847/ب101/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات