۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۹۰۷۰۰
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ضرورت تدوین سیاست‌های دفاعی و امنیتی بر اساس گفتمان مهدویت

ضرورت تدوین سیاست‌های دفاعی و امنیتی بر اساس گفتمان مهدویت
حجت الاسلام کلباسی گفت: بایستی بر اساس گفتمان مهدویت سیاست‌های دفاعی و امنیتی تدوین شود تا نمونه‌های الهی و قرآنی به صحنه عمل نزدیک شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کلباسی دبیر علمی همایش و استاد مهدویت در همایش " فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی" که امروز در سالن همایش‌های مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به جایگاه مهدویت در آموزه‌های اسلام اظهار داشت: بدون شک مهدویت رکنی از ارکان اسلام است که برای ملاحظه مکتب دفاعی و امنیتی اسلام، نمی‌توان بدون این رکن به این مکتب نگاه کرد.

دبیر علمی همایش فرهنگ دفاعی و امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی با بیان این‌که موضوع امامت در مکتب اهل بیت (ع) از ارکان اساسی و عقیدتی است، گفت: مهدویت در بین پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این امر از مطالب اجماعی در امت اسلام است و یقینا فرصتی بسیار ارزشمند است که برای تحقق سیستم و سازمان اساسی باید مدنظر قرار گیرد.

وی تأکید کرد: این وعده الهی که در قرآن مجید و سنت نبوی و کلام معصومین (ع) به نحو بی‌نظیری به آن اشاره و بر آن تأکید شده است، قطعا بستری فوق العاده‌ای برای تحقق اهداف جهانی حکومت امام عصر (عج) است، هرچند رکن امامت در بخش‌های وسیعی از عالم اسلام به فراموشی سپرده شده، اما در بین پیروان مکتب اهل‌بیت بیشتر زنده است.

حجت الاسلام کلباسی عنوان کرد: موضوع مهدویت در دو بخش «گذشته مهدویت و موضوع دفاع و امنیت» و «آینده» قابل طرح است؛ درباره مسائل دفاعی و امنیتی قابل گفتگو است، که دوستان در گفت‌وگویی بین دانشکده دفاع ملی و مرکز تخصصی مهدویت به آن پرداخته‌اند، گرچه موضوع به دلیل نداشتن پیشینه‌های معین و مشخص نگاشته شده، مشکلات و معضلاتی داشت، اما چندین پروژه و مقاله در این زمینه تدوین، نگاشته و عرضه شده که شایسته تقدیر است.

وی با اشاره به بخش گذشته مهدویت بیان کرد: آنچه به وضوح در تاریخ اسلام و به ویژه در تاریخ ایران اسلامی، در گذشته و حال مهدویت و متفرعات و لوازم آن توانمندی و توانایی خود را در همه این عرصه‌ها اعم از تشکیل حکومت به خوبی نشان داده است.

دبیر علمی این همایش مطرح کرد: دفاع مبتنی بر این است که یک نظامی داشته و آن نظام مبتنی بر اصول و پایه باشد و این مطلبی ثابت در تاریخ است که از قبل صفویه تا نهضت‌ها و انقلاب‌هایی که در این مملکت رخ داده تا انقلاب اسلامی، بدون هیچ انکاری نقش مهدویت در مرجعیت دینی و نیابت از امام عصر (عج) تجلی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این‌ها یک ماهیت عینی اجتماعی دارد، ساخته ذهن نیست و یک واقعیات اجتماعی است که آثار آن به وضوح مشاهده می‌شود که با فتوای تحریم تنباکو تمام معادلات استکبار به هم می‌خورد، در واقعه مشروطه و ملی شدن صنعت نفت تا انقلاب اسلامی که این مسأله کاملا به وضوح نمایان است و اساسا حکومت و نظامی مبتنی بر نیابت امام عصر (عج) تشکیل می‌شود و این فرهنگ پشتوانه این نظام است.

حجت الاسلام کلباسی افزود: به هرحال این توانمندی در ابعاد مختلف اعم از ابعاد روانی، اجتماعی، پایه‌های فکری و امید به آینده توانمندی خود را اثبات کرده که باید مدنظر قرار گیرد و این گذشته بسیار نورانی و پر افتخار باید محل گفتگو، بحث باشد.

وی با بیان این‌که امروزه بسیاری از افراد نسل امروز اساسا آشنایی با این فرهنگ نداشته و احساس غربت با آن دارند، ابراز داشت: در حالی که این افراد متعلق به این فرهنگ و منطقه و ویژگی‌های غیرقابل انکار آن است، در هر صورت این همایش‌ها و تحرکات فرهنگی برای معرفی این مقوله‌ها بسیار ضروری است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: نکته دیگر در مقوله دفاع و امنیت بحث آینده است که البته بین گذشته و آینده ارتباط وسیعی وجود دارد، اما این‌که جامعه مهدوی و منتظر که همه در انتظار آن هستیم با ویژگی‌ها و خصوصیات آن، چه نقشی باید در ترسیم راهبرد دفاعی و امنیتی ما داشته باشد، مقوله بسیار سنگین است.

وی در پایان افزود: اگر ملتزم به وعده‌های قرآن هستیم که باید باشیم، بر اساس نزول آیات، این آینده و خصوصیات چه نقشی باید در ترسیم سیاست‌های دفاعی و امنیتی ما داشته باشد که شاخصه‌هایی با نگاه جهانی و بین‌المللی دارد و هرآنچه ملل امروز جهان تشنه آن هستند، در این شاخصه موجود است و باید بر اساس آن سیاست‌های مختلف و از جمله سیاست‌های دفاعی و امنتی تدوین شود تا این نمونه‌های الهی و قرآنی به صحنه عمل نزدیک شود.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 9
 
/۸۷۶/پ202/ج
ارسال نظرات