۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۹۰۵۶۳
مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار خبرداد؛

آغاز دوره تخصصی فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار

آغاز دوره تخصصی فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار
حجت الاسلام قاسمی از آغاز دوره تخصصی فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با پیگیری تخصصی و ویژه 40 موضوع به صورت آموزش پژوهش محور خبرداد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کنفرانس مطبوعاتی آغاز دوره تخصصی فقه پزشکی ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد.

حجت الاسلام محمد علی قاسمی مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در این نشست اظهار داشت: گروه فقه پزشکی مرکز از سال ۸۹ تشکیل شده و تا امسال کار‌های بسیار زیادی را انجام داده و این اولین بار است که گروه فقه پزشکی در سطح آموزشی در چنین سطح بالایی و به صورت تخصصی ارائه می‌شود.

وی با بیان این که تا کنون بیش از ۱۰ کتاب در زمینه فقه پزشکی از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار منتشر شده است، گفت: الان پنج کتاب در حال چاپ شدن است و بیش از سه طرح در این زمینه در حال انجام است.

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اضافه کرد: به هرحال اصل ضرورت فقه و اجتهاد و تخصصی شدن آن بر کسی پوشیده نیست، چراکه برخی مسائل می‌طلبد انسان‌های متخصص در آن زمینه وجود داشته باشند که از مسائل و عرصه‌های مختلف آن علم اعم از استفتائات و احکام مطلع باشند به همین جهت لازم است که در زمینه‌هایی مثل فقه پزشکی کار‌های جدی انجام شود.

وی تصریح کرد: با همت ریاست مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و با حمایت ایشان گروه آموزشی فقه پزشکی راه اندازی شد تا بتواند پاسخگوی تمام مسائل فقهی در عرصه پزشکی باشد؛ اما افراد برای ورود علاوه بر گذراندن دروس عمومی باید ۵ تا ۷ سال درس خارج را نیز گذرانده باشند.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که داوطلبان بعد در شرکت در آزمون و پذیرفته شدن در گروه آموزشی فقه مرکز به مدت سه سال به تحصیل ادامه می‌دهند، گفت: این دوره سه ساله آموزشی به صورت پژوهش محور برگزار می‌شود، چراکه آموزش همراه پژوهش است که می‌تواند پاسخگوی مسئل جدیدی از جمله مسائل مربوط به حوزه فقه پزشکی باشد.

وی با اشاره به برنامه گروه فقه پزشکی در سال تحصیلی جاری عنوان کرد: در سال جاری هشت نفر ازکسانی که شرکت کردند پذیرفته شدند و به تحصیل خود در این زمینه ادامه می‌دهند، البته باید یادآور شویم که سه سال مطالعه دقیق برای برنامه‌های آموزشی، مسائل تخصصی و دروس و سرفصل‌ها صورت گرفته است.

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) یادآور شد: با توجه به این که در زمینه فقه پزشکی گروه آموزشی به این شکل تا کنون تشکیل نشده بود، از این رو این گروه را در چهار بخش تشکیل دادیم که عبارت از فقه معاینه، فقه درمان، فقه تحقیقات نوین پزشکی و فقه بهداشت و سلامت است که هرکدام دروس فراوانی دارد که طلاب در این دروه پشت سر می‌گذارند.

وی ابراز داشت: بانک استفتائات فقه پزشکی نیز تهیه و تا ماه آینده به چاپ خواهد رسید که به صورت موضوع بندی و دسته بندی است و همچنین دانشنامه فقه پزشکی تهیه شده که ۴۰ موضوع عموما جدید در فقه پزشکی در آن مورد کاوش و تحقیق قرار گرفته است.

حجت الاسلام قاسمی خاطرنشان کرد: کتاب فقه درمان نیز چهار محور اصلی دارد که شامل پزشک، بیمار، چرایی درمان توسط پزشک وهزینه‌هایی که پزشک یا کادر درمان از شخص می‌گیرند می‌شود و همچنین در این کتاب به چگونگی درمان از نظر فقهی پرداخته و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. /۱۳۳۰/پ202/ج
ارسال نظرات