۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۵۸۲۱۰۳
آیت الله مهدوی:

زهد در دنیا فکر انسان را برای آخرت آزاد می کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: باید فکر و وقتمان برای تقرب به خداوند و رسیدن به کمال باز باشد و تمام وقتمان را برای لذت های دنیایی پر نکنیم، یکی از اهداف مهم زهد در دنیا آزاد شدن دل و فکر انسان برای آخرت است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسکریه برگزار شد، گفت: اگر انسان بعد از بهره برداری از نعمت ها شاکر خداوند باشد، به خداوند نزدیک خواهد شد.

وی در ادامه سلسله مباحث شهوت به آیه دویست و بیست و سوم سوره بقره که می فرماید«نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لأنْفُسِکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ» اشاره کرد و افزود: خداوند لذت های حلال فراوانی را برای انسان ها معین کرده است که یکی از این لذت ها، لذت ازدواج است، سؤال اینجا است که آیا بهره برداری از لذت ها سبب تقرب انسان به خداوند می شوند یا استبعاد عن الله می آورند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: ممکن است برخی از انسان ها از آیه ای که تلاوت کردیم این برداشت را داشته باشند که امتثال امر الله سبب تقرب انسان ها به خداوند می شود ولی باید متذکر شوم استفاده از لذت های حلال سبب تقرب انسان به خداوند نخواهد شد البته اگر مقید به شروطی باشد یعنی اگر انسان هنگام استفاده از حلال احکامی که خداوند برای استفاده از حلال معین کرده است را مراعات کند، مقرب به درگاه الهی می شود، همچنین اگر انسان بعد از بهره برداری از نعمت ها شاکر خداوند باشد، به خداوند نزدیک خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شهوات غیر ضروری آن شهواتی است که نیاز انسان در آن نیست، مثلاً اگر از لذت های حلالی همچون غذا یا خواب یا شهوات جنسی بهره وری به اندازه نیازمان داشته ایم و بیش از حد نیازمان نیز قصد استفاده از آن را داریم سبب استبعاد عن الله نخواهد شد چرا که حلال است و در حلال نهی نیست.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: استفاده از حلال ها در دو صورت سبب دور شدن انسان از درگاه الهی می شود، اولین چیزی که در استفاده بیش از حد از حلال ها سبب استبعاد عن الله می شود و خط قرمز محسوب می شود، خوردن به صورتی است که جسم انسان متضرر شود چرا که انسان مؤمن باید جسمش را در برابر خطرات محافظت کند.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) افزود: اگر استفاده از لذت های حلال سبب اشتغال وقت انسان شود به صورتی که مانع انجام کار واجب شود، اشتغال به آن لذت حلال اشکال دارد.

وی در پایان گفت: باید فکر و وقتمان برای تقرب به خداوند و رسیدن به کمال باز باشد و تمام وقتمان را برای لذت های دنیایی پر نکنیم، یکی از اهداف مهم زهد در دنیا آزاد شدن دل و فکر انسان برای آخرت است./867/پ203/ب1

ارسال نظرات