۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۵۸۰۶۶۰
آیت الله مهدوی:

گنج افراد با بصیرت، مواعظ و سخنان حکمت آمیز است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: گنج افراد با بصیرت مواعظی است که سبب هدایتشان می شود و گنج افرادی که بصر دارند و از بصیرت بی بهره هستند، زیورهای دنیوی است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: طلبه زیّ طلبگی اش را نباید فراموش کند.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه هشتاد و دوم که می فرماید«وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا فَأَرَادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَيَسْتَخْرِجَا كَنْزَهُمَا رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي ذَٰلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِعْ عَلَيْهِ صَبْرًا» را تلاوت کرد و افزود: تعمیر دیوار توسط حضرت خضر(ع) به سبب وجود یک گنج زیر دیوار بود که یک انسان صالح برای فرزندانش قرار داده بود و خداوند اراده کرده بود که این گنج برای آن یتیمان حفظ شود، حضرت خضر(ع) خطاب به حضرت موسی(ع) می گویند من مأمور به انجام وظیفه بودم و شما قدرت تحمل بر تأویل امور را نداشتی.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: در رابطه با گنج عده ای گفته اند که طلا و نقره بوده است و عده ای معتقدند در آن صندوقچه برگه ای بوده است که چند جمله حکمت آمیز روی آن نوشته شده بوده؛ گنج افراد با بصیرت مواعظی است که سبب هدایتشان می شود و گنج افرادی که بصر دارند و از بصیرت بی بهره هستند، زیورهای دنیوی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که سخنان اهل بیت(ع) بیش از تمام دنیا ارزش دارند، ادامه داد: نوع ابناء دنیا برخورداری از زیورهای دنیا را بهتر از مواعظی می دانند که سبب بهرمندی آن ها در آخرت می شود؛ باقیات الصالحات همچون سخنان حکمت آمیز نزد پروردگار ارزش بسیار بیشتری دارد هرچند ممکن است انسان ها در ارزش گذاری دچار اشتباه شوند که این مطلب برای عموم انسان ها غیر واضح است.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: مثلاً در یکی از مناجات های صحیفه سجادیه که علی الخصوص برای جوانان قابل استفاده است، امام سجاد(ع) فرموده اند، دلیل این که من به گناه آلوده می شوم این است که عشق به غیر خداوند در دلم وجود داشته است و آن وقتی که به محبت خداوند بیدارشدم توانستم از گناه فاصله بگیرم، این سخن حکمت آمیز ارزشش از صد تا سکه بیشتر است.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: پیامبر(ص) می فرمایند، بر روی آن صحیفه ای که زیر دیوار پنهان بود پنج جمله حکمت آمیز نوشته شده بود،جمله اول می فرمود تعجب می کنم از کسی که ایمان به تقدیر دارد ولی محزون است، انسان باید تلاش متعارفش را انجام دهد ولی بداند که خداوند یک رزق معینی برای او تعیین کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: جمله دوم این بود که، تعجب می کنم از کسی که یقین به مرگ دارد و چرا شاد است، مردمی که یقین ندارند که در غفلت هستند ولی انتظار از شخصی که یقین دارد بیشتر است، جمله سوم می فرمود تعجب می کنم از کسی که یقین به حساب دارد و چرا غافل است، دنیا حلالش حساب و حرامش عقاب دارد.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: آیت الله میرجهانی حدود سی سال پیش به طلبه ها می گفتند طلبه های قدیم وضع شان از جهت مالی بهتر بود چرا که قانع بودند که سطح زندگیشان کمتر از دیگران باشد ولی الان کمتر این گونه است، زیّ طلبگی مان را نباید فراموش کنیم.

آیت الله مهدوی در پایان گفت: جمله چهارم این بود که، تعجب می کنم از کسی که یقین به رزق دارد و چرا خودش را به زحمت بیش از اندازه دچار می کند، و جمله حکمت آمیز پنجم می فرمود تعجب می کنم از کسی که به دگرگونی دنیا یقین دارد و چرا اعتماد و اطمینان به دنیا می کند./867/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات