۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۵۷۵۹۴۶
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

راه های کنترل شهوت

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از راه های کنترل شهوت، انصراف فکر از افتادن در شهوت رانی است، اخراج فکر از شهوت و ادخال آن به ذکر سبب دور شدن از گناه می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام اصفهان برگزار شد، گفت: انسان غیور کسی است که وقتی با عمل خلافی روبرو می شود در صدد تغییر آن عمل برمی آید.

وی در ادامه مبحث شهوت افزود: یکی از راه های معالجه شهوت، انصراف فکر از افتادن در شهوت رانی است، اخراج فکر از شهوت و ادخال آن به ذکر سبب دور شدن از گناه می شود؛ فکر در گناه، شوق به انجام گناه را در دل زنده می کند و این شوق سبب ایجاد اراده در دل و انجام فعل قبیح خواهد شد.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: بقای فکر گناه سبب آلوده شدن انسان به گناه می شود چرا که القای فکر گناه دست انسان نیست ولی بقای فکر گناه کاملاً ارادی است و میل به شهوت رانی را در دل انسان زنده می کند تا این که اراده انجام عمل به فعلیت می رسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، فکر در کار خیر انسان را به سمت عمل خیر سوق می دهد و فکر در معصیت انسان را به انجام معصیت تحریک می کند؛ انسان مؤمن همواره در فکر کارهای خیر است لذا دائماً خیر از او سر می زند؛ البته القای فکر گناه از سوی شیطان انجام می شود و انسان نباید در برابر آن جزع و فزع کند بلکه باید عاقلانه آن فکر را از ذهن بیرون کرد.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: تقویت حیا، مروت و غیرت از عوامل دیگری است که انسان را از شهوت رانی دور می کند؛ مروت به معنای مردانگی است که البته منظور صفات انسانی است که انسان باید به آن آراسته باشد پس زنان نیز باید مروت داشته باشند؛ انجام افعال حیوانی نشانه بی مروتی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حیا برگرفته شده از واژه حیّ است و صفتی است که انسان را از انجام کارهای زشت غیر شرعی باز می دارد؛ انسان مرده همچون سنگی است که داخل دیوار قرار گرفته است و هیچ واکنشی نسبت به نصایح دیگران ندارد؛ انسان هایی که برای رسیدن به خواسته های خودشان حق دیگران را پایمال می کنند حیا ندارند که نشانگر زنده نبودن آن ها است.

وی افزود: غیرت از کلمه تغییر گرفته شده است و در جایی که عمل خلافی در حال انجام باشد نمایان می شود؛ انسان غیور کسی است که وقتی با عمل خلافی روبرو می شود در صدد تغییر آن عمل برمی آید؛ اتحاد باید حول محور غیرت انجام گیرد تا مردم به سمت ریسمان الهی سوق داده شوند.

آیت الله مهدوی تبیین کرد: برخی از انسان ها به سبب کم عقلی حتی روی همسر خودشان نیز غیرت ندارند که این رفتار نمایان کننده عدم برخورداری از صفات انسانی است؛ در یک جامعه زندگی می کنیم لذا باید حول محور توحید از قوانین خداوند پیروی کنیم و اگر کسی برخلاف قوانین الهی عمل می کند، او را نهی از منکر کنیم.

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: حیوانات دائماً از هر چیزی که بخواهند استفاده می برند و انسانی که این گونه رفتار کند، با حیوان فرقی ندارد؛ انسان باید عقلش را به کار بیندازد و از شیطان پیروی نکند.

وی در پایان گفت: یکی از چیزهایی که انسان را از شهوت رانی دور می کند، ایجاد شوق به بهشت در دل است، کسی که مشتاق به بهشت باشد از شهوات اعراض دارد./۸۶۷/پ203/ب1

ارسال نظرات