۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۷۲۷۳۲
با ترجمه استاد خسروشاهی منتشر شد؛

«اسلام سیاسی؛ نگاهی به تاریخ و اندیشه حرکت النهضه تونس»

این کتاب فصل پنجم از کتاب «اسلام سیاسی صوت ‏الجنوب»؛ قرائت جدید از حرکت‏های اسلامی در شمال آفریقا نوشته فرانسوا بورجا، نویسنده و پژوهشگر فرانسوی است.
تونس

بهگزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب قم کتاب «اسلام سیاسی؛ نگاهی به تاریخ و اندیشه حرکت النهضه تونس» نوشته فرانسوا بورجا را با ترجمه استاد سید هادی خسروشاهی منتشر کرد.

حرکت‏های اسلامی که در سالیان اخیر در کشورهای عربی با عنوان «بیداری اسلامی» یا «بهار عربی» پیدا شده است، بسیاری را کنجکاو ساخته که ریشه این حرکت‏ها کجاست و احزاب و شخصیت‏ های آن چه کسانی هستند؟ اخوان ‏المسلمین، حزب النهضه و احزاب دیگر، چه اهداف و پیشینه‏ ای دارند؟ و سؤالات دیگر.

در میان عالمان شیعی، شخصیتی که از حدود پنجاه سال پیش با علاقه و پشتکار ستودنی با جریانات اسلامگرای کشورهای اسلامی و تمامی رهبران مبارز آن رابطه فعال داشته و دارد، استاد سید هادی خسروشاهی است. ایشان با پژوهش و اندیشه ‏ورزی، اطلاعات دست اول و گسترده‏ ای را با قلم روان در اختیار خوانندگان قرار می‏ دهد. مؤسسه بوستان کتاب درباره حرکت‌های اسلامی معاصر و بیداری اسلامی از استاد خسروشاهی چهار کتاب منتشر کرده است: «اخوان المسلمین چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟»، «بیداری اسلامی در تونس و راشد الغنوشی»، «اسلام سیاسی؛ نگاهی به تاریخ و اندیشه حرکة النهضة تونس» و «حرکت‌های اسلامی معاصر: استراتژی نظام و مسأله شیعه و سنی». هر چهار کتاب شامل اطلاعات وسیعی در این باره و همراه با ده‌ها عکس و سند است که برای نخستین بار منتشر می ‌شود.

درباره کتاب

استاد خسروشاهي كه از چهار دهه گذشته با «حزب النهضه» و «راشد الغنوشي» ارتباط نزديك داشته و پيش از اين كتاب «انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، مسأله فلسطین و طرح صهیونیسم و حاکمیت علما یا روشنفکران» تأليف شيخ راشد الغنوشي را ترجمه و کتاب «بيداري اسلامي در تونس و راشد الغنوشي» را نوشته است، در ادامه اين تلاش‏ ها و تحقيقات، كتاب «اسلام سياسي؛ نگاهي به تاريخ و انديشه حركت النهضه تونس» را ترجمه کرده است.

این کتاب فصل پنجم از کتاب «اسلام سیاسی صوت ‏الجنوب» [«اسلام سیاسی در جنوب»؛ قرائت جدید از حرکت‏های اسلامی در شمال آفریقا (یعنی مغرب عربی، تونس، الجزایر، مغرب، لیبی)] نوشته فرانسوا بورجا، نویسنده و پژوهشگر فرانسوی است. نویسنده پس از چند سال تحقیقات و مطالعات میدانی و گفتگو با شخصیت های بزرگ حرکت‏های اسلامی در منطقه شمال آفریقا، کتابی درباره تاریخ و اندیشه و عملکرد حرکت‏های اسلامی معاصر در آن مناطق به زبان فرانسوی تألیف و در پاریس منتشر کرد و سپس دکتر لورین فوزی زکری، پژوهشگر مصری آن را به عربی برگرداند و با افزودن توضیحاتی و مقدمه ای از نصر حامد ابوزید، آن را در قاهره به چاپ رسانید.

محتوای کتاب

کتاب «اسلام سیاسی» دارای اطلاعات وسیع و ارزشمندی درباره پیدایی، اندیشه، رهبری و انشعاب در حزب النهضه و چگونگی مبارزات این حزب اسلامی با رژیم دیکتاتوری تونس است و با توجه به گفتگوهای مؤلف با رهبران و مؤسسان حزب النهضه و همچنین کمبود منابع فارسی در این باره مطالب تاریخی ارزنده ای برای نصیب مخاطبان دربردارد.

مشخصات

چاپ اول کتاب «اسلام سیاسی؛ نگاهی به تاریخ و اندیشه حرکت النهضه تونس» در 168 صفحه، قطع رقعی، شمارگان1000 نسخه و قیمت 5000 تومان منتشر شده است.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران یا سایت های مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir)  و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir)  مراجعه کنید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵)تماس بگیرید./925/ن 604/ش

 

ارسال نظرات