۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۶۹۱۲۲
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

شناخت مخاطب، نفوذ کلام مبلغ را بیشتر می کند

حجت الاسلام صادقی با بیان این که شناخت مردم موجب نفوذ کلام و پیام روحانیت در مردم می شود، گفت: بدون شناخت مخاطب زمینه تبلیغ در جامعه به وجود نمی آید.
تبلیغ

حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، تبلیغ و اطلاع رسانی دینی را موضوعی بسیار مهم عنوان کرد و گفت: تبلیغ صحیح در طول تاریخ موجب ماندگاری و بقای دین مبین اسلام شده است.

وی از پیامبران و ائمه معصومین(ع) به عنوان بزرگترین مبلغان دین خدا بر روی زمین یاد کرد و افزود: اولیای الهی در این راه مهم مجاهدت های بسیار کردند و در این مسیر نیز به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این در کلام خداوند متعال نیز اصلی ترین وظیفه پیامبران تبلیغ دین الهی در میان مردم بیان شده است، گفت: اهمیت تبلیغ تا آن جا است که خداوند در قرآن کریم به پیامبر خود می فرماید: اگر آنچه را برتو نازل کردیم تبلیغ نکنی، رسالت خود را انجام نداده ای و همین مسأله نشان دهنده اهمیت مسأله است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اگر تلاش های پیامبر گرامی اسلام در صدر اسلام نبود جامعه آن دوران هیچ گاه رشد پیدا نمی کرد و همچنان در همان وضعیت جاهلیت به سر می برد، افزود: اما در پرتو تبلیغ راه سعادت و هدایت به روی انسان ها گشوده شد و امروز می بینیم تبلیغ دین زمینه سعادت و تعالی انسان را فراهم کرده است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در طول تاریخ مبلغان بزرگی تلاش کردند تا مبانی دینی این گونه و بدون تحریف به دست ما برسد، خاطرنشان کرد: در شرایط امروز نیز باید با ابزارهای مناسب دین و ارزش های اسلامی را حفظ کنیم.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که اسلام ناب برای جهان مدار شدن نیازمند تبلیغ همه جانبه است، افزود: در چنین شرایطی باید از همه ظرفیت های تبلیغی به منظور گسترش اسلام ناب در جهان بهره گرفته شود.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، حضور مستمر مبلغان دینی به منظور رساندن صحیح پیام دین به جامعه را امری لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: تبلیغ دین در شرایط امروز جهاد در راه خدا است که مبلغان دینی با همه توان خود در این مسیر پر فرازو نشیب گام بر می دارند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که تعامل با عموم مردم موفقیت در امر تبلیغ و اطلاع رسانی دینی را سهل تر خواهد کرد، بیان داشت: یک مبلغ دین وظیفه دارد با ارتباط و تعامل سازنده با مردم احکام دینی را به آنها منتقل کند و در این راه باید اهل مدارا باشد چون تعامل و مدارا کردن با مردم چهره زیباتری از دین را در نگاه مردم به تصویر می کشد.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که عده ای تلاش می کنند تا چهره دین را در میان مردم تخریب کنند، گفت: هر چه روابط و تعامل یک مبلغ با مردم قوی تر باشد بهتر می تواند در این مسیر سخت به موفقیت دست یابد.

وی با بیان این که یک مبلغ برای موفقیت در عرصه تبلیغ باید دل های مردم را جذب کند و این موضوع با ارتباط سازنده با مخاطب محقق خواهد شد، بیان داشت: متأسفانه برخی ها با رفتار، اعمال و اظهارات غیر واقعی در جهت تخریب چهره دین گام بر می دارند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که مبلغان در تبلیغ دین باید به نرمی و ملایمت سخن بگویند تا مردم به سوی آنها جذب شوند، افزود: رفتار پسندیده با مردم موجب جذب قلوب آنها شده و تبلیغ و بیان احکام دین را سهل تر می کند.

حجت الاسلام صادقی با تأکید بر این که تبلیغ دین باید با همراه تکریم مخاطب همراه باشد، خاطرنشان کرد: نمی توان با اجبار و تند خویی مبانی دینی را به مردم انتقال داد بلکه باید در این مسیر رفتار پیامبر گونه داشت.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مبلغان دینی باید آرامش، وقار همراه با گفتار نیک، مؤدبانه و رفتار کریمانه را کار تبلیغ بیش از پیش مورد توجه قرار دهند، تصریح کرد: روحانیت به عنوان معلمان دینی جامعه و ادامه دهنده مسیر انبیاء و اولیای الهی باید در عمل نیز همانند اولیای الهی با مردم رفتار و برخورد کنند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که رفتار مبلغان با مردم نباید طوری باشد که خدای ناکرده مردم از دین گریزان شوند، خاطرنشان کرد: باید از هر عملی که موجب دین گریزی مردم و ضعف در اعتقادات دینی آنها می شود به شدت پرهیز کرد.

حجت الاسلام صادقی بر ضرورت شناخت صحیح مخاطب در انتقال پیام دین تأکید کرد و گفت: تا یک مبلغ مخاطب خود را به خوبی نشناسد و با روحیه وی آشنا نشوند نمی تواند در امر تبلیغ دین موفقیتی کسب کند.

وی با بیان این که شناخت مردم موجب نفوذ کلام و پیام روحانیت در مردم می شود، تصریح کرد: بدون شناخت مخاطب زمینه تبلیغ در جامعه به وجود نمی آید./۹۵۰/ت303/ب1

ارسال نظرات