۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۶۷۹۴۵
آیت الله مصباح یزدی:

امتحانات و تکالیف سخت زمینه رشد بیشتر انسان را فراهم می کند ‌

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اختیار انسان در تعیین رحمت الهی اثرگذار است، گفت: هر اندازه امتحانات مشکل تر باشد زمینه رشد بیشتر برای انسان فراهم می شود.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به تأثیر شیطان در انحراف و سقوط انسان گفت: خداوند متعال برای این که زمینه ترقی بیشتر و عمیق تر را برای انسان ها فراهم کند تا بیشتر از فیوضات و رحمات الهی بهره مند شود باید تکالیف و امتحانات سخت تر را در نظر بگیرد تا انسان های بالیاقت مسیر تعالی را انتخاب کنند.

وی افزود: اختیار انسان در تعیین رحمت الهی اثرگذار است، هر اندازه امتحانات مشکل تر باشد زمینه رشد بیشتر برای انسان فراهم می شود، اگر شیطان آفریده نمی شد برخی از امتحانات سخت و پیچیده و تعدد آن برای انسان فراهم نمی شد و انسان تکالیف محدودی داشت و در همان حد می توانست ترقی یا تنزل کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در فرهنگ دینی مسأله مهمی به نام ابتلا و امتحان وجود دارد، اظهار داشت: خداوند می فرماید مرگ و زندگی را آفریدیم تا انسان ها امتحان شوند، دنیا محل امتحانات الهی است.

وی ادامه داد: اگر خداوند متعال دست شیطان را برای گمراه کردن باز گذاشته به این دلیل است که انسان ها امتحانات سخت تری داشته باشد که اگر نبود ترقیات عالی برای انسان به وجود نمی آمد و افراد استحقاق ثواب های عالی و متعالی را نداشتند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که تکالیف امتحان صوری نیست بلکه عامل رشد انسان به شمار می رود، ابراز داشت: تا امتحانات و تکالیف وجود نداشته باشد روح انسان ساخته نمی شود و استحقاق درک مقامات عالی را پیدا نمی کند.

وی عنوان کرد: شیطان نمی تواند بر انسان تسلط کامل پیدا کند بلکه زمینه انحراف را فراهم می کند و انسان می تواند با اختیار خود راه درست یا نادرست را انتخاب کند؛ هدف اصلی شیطان منحرف کردن و گمراه کردن انسان ها است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید اگر انسان به شیطان روی خوش نشان دهد فریب آن را خواهد خورد اما اگر بخواهد می تواند در برابر خواسته ها و وسوسه های شیطانی مقابله و مقاومت کند.

وی اضافه کرد: هیچ اعتقادی مانند اعتقاد به آخرت در عمل انسان تأثیرگذار نیست، چیزی که جلوی انسان را می گیرد تا منحرف نشود و سعی کند یاد خدا بوده و دستورات الهی را رعایت کنند، ایمان به آخرت است، از این رو قرآن می فرماید دست شیطان باز گذاشته شده تا مشخص شود چه کسانی ایمان به خدا دارند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که شیطان سعی می کند که قدم به قدم تمایلات انسان را تغییر دهد، گفت: شیطان به صورت یک دفعه انسان را گمراه نمی کند بلکه آرام آرام در انسان تأثیر می گذارد و نظر انسان را نسبت به گناه و زشتی ها تغییر می دهد.

وی افزود: انسان باید از ابتدا مراقب باشد که گام غلط را برندارد چرا که اگر گام نخست برداشته شود گام های دیگر آسان تر می شود، اگر کسی دست دوستی به شیطان دهد و ولایت آن را بپذیرد قطعا گمراه خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مهم ترین کار شیطان را تزیین و زینت زشتی ها دانست و اظهار داشت: اگر انسان به آخر کار توجه داشته باشد اقبال نمی کند اما چون شطان آرام آرام انسان را گمراه می کند ناگهان متوجه می شود که کار از کار گذشته است؛ بنابراین باید به قدم نخست اهمیت داد و فکر کرد که این مسیر به کجا منتهی می شود./1323/

ارسال نظرات