۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۶۷۰۷۶
آیت الله مهدوی:

مردم گرفتار سودهای بانکی شده اند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در بانک ها قواعدی وجود دارد که با عنوان های زیادی از مردم سود دریافت می کنند؛ به عنوان کارمزد سودهایی کذایی می گیرند در صورتی که اصل بر این است که در قرض الحسنه سودی اضافه نگیرند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: اگر شخص وام گیرنده سر موعد وام را پرداخت نکرد، بانک از ضامن پول را دریافت کند و از گرفتن جریمه باید خودداری کند.

وی در ادامه مبحث شهوت افزود: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، مؤمن به آخرت توجه دارد از این رو به دنیا و آخرت می نگرد و شهوت آخرت بین او و لذت های دنیا حائل می شود و این شهوت او را به شب زنده داری وامی دارد.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: شهوت های تعالی بخش همچون شهوت به درک زمان ظهور، شهوت به شهادت و شهوت به فنای الی الله سبب کنده شدن انسان از دنیا خواهد شد؛ کارگری عاشق خانم گوهرشاد شد و علاقه اش را ابراز کرد، خانم گوهرشاد شرط کرد که اگر قصد ازدواج با من را داری باید چهل شب، شب زنده داری کنی، آن کارگر پذیرفت و در شب های اول در فکر ازدواج بود ولی روز چهلم عمل صالح او را آنچنان درگیر کرد که از ازدواج با خانم گوهرشاد صرف نظر کرد و به خانم گوهرشاد گفت تو من را با یک لذت واقعی آشنا کردی و من دلم نمی خواهد از معشوق واقعی جدا شوم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: علاقه های کاذب به دلیل این است که دل انسان فرودگاه حقیقی دلش را گم کرده است؛ عاشق واقعی شب ها بیدار است و حاضر نیست شب ها را در خواب بگذراند.

امام جمعه موقت اصفهان در راهکار معالجه شهوات دنیوی حرام اظهار کرد: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند بعد از من امت من به سه گناه گرفتار می شوند که من از آن ها هراس دارم، اولین ترسم از مکاسب حرام است، دومین ترسم از شهوت های خفیه است و سومین ترسم از فراگیر شدن ربا است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در یکی از بازارچه های اصفهان شخصی به نام استاد جعفر بوده است و آقای مسائلی که سال های زیادی نزد ایشان کار می کرده اند، می گفتند، شخصی یک ساعتی نزد ایشان آورد که فنرش در رفته بود و ایشان فنرش را جا انداخت و پولی در عوض کاری که انجام داده بود دریافت نکرد؛ البته مزد کارهایی که روی ساعت ها انجام می داد را دریافت می کرد ولی امروزه به هر نحوی از مردم پول دریافت می کنند، قبض هایی که برای آب و برق و گاز به مردم عرضه می شود با عنوان های زیادی از مردم پول می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در بانک ها نیز چنین قواعدی وجود دارد که با عنوان های زیادی از مردم سود دریافت می کنند؛ به عنوان کارمزد سودهایی کذایی می گیرند در صورتی که اصل بر این است که در قرض الحسنه سودی اضافه نگیرند؛ دیرکردهایی که همه مراجع آن را حرام اعلام کرده اند هنوز در بانک ها جریان دارد؛ باید به این گونه باشد که اگر شخص وام گیرنده سر موعد وام را پرداخت نکرد، از ضامن پول را دریافت کنند ولی از گرفتن جریمه باید خودداری کنند.

آیت الله مهدوی در پایان با بیان این که برخی از مسؤولان فعل حرام را حرام نمی دانند، گفت: گاهی برخی افراد گرفتار سودهای بانکی شده اند و نمی دانند چه کنند، شخصی به بنده مراجعه کرد و می گفت دویست میلیون وام گرفته ام و تا الآن پانصد میلیون پول پس داده ام و هنوز بدهکار هستم؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، کسب حلال از شمشیر زدن در میدان جنگ سخت تر است./۸۶۷/پ203/ب1

ارسال نظرات