۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۵۶۶۵۰۲
آیت الله مهدوی:

تضییع نماز سبب آلودگی به منکرات می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ضایع کردن نماز مقارن با هواپرستی است و سبب آلودگی به منکرات و گناهان می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: کسی که اهل نماز می شود به صورت تدریجی کارهای خلافش را ترک می کند.

وی در ادامه مبحث شهوت افزود: اقامه نماز یکی از مهم ترین عوامل موثر در کنترل شهوات است؛ البته اقامه نماز با خواندن نماز تفاوت های زیادی دارد و قرآن تأکید بسیار زیادی بر روی اقامه نماز دارد.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: برخی از اجزا و شرایط نماز در صحت نماز دخالت دارد و بعضی از اعضای دیگر در کمال نماز اثر دارد؛ بخشی از اجزای نماز اگر سهواً از نماز خارج شود باز هم نمازش باطل است مثل قبله، طهارت و وقت نماز ولی برخی دیگر فقط اگر به صورت عمدی از شرایط نماز خارج شوند سبب بطلان نماز می شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: نماز ممکن است از سوی نمازگزار ضایع شود، بالاترین تضییع ترک یکی از ارکان است ولی معمولاً انسانی که اهل نماز است چنین کاری را نمی کند، در واجبات غیر رکنی نیز ترک سهوی سبب بطلان می شود و ترک اجزای مستحب نماز سبب بطلان نمی شود ولی تا حدی سبب تضییع نماز می شود.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: مهم ترین ضایع کردن نماز که در روایات تمرکز بیشتری روی آن وجود دارد، ضایع کردن وقت نماز است؛ کسانی که نمازشان را از اول وقت به تأخیر می اندازند در روایت آمده است که مورد نفرین نماز واقع می شوند، نفرین نماز این گونه است که نماز خطاب به آن شخص می گوید من را ضایع کردی خداوند تو را ضایع کند؛ با این نفرین چه خیری متوجه آن نمازگزار می شود؟

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: البته انسانی که مؤمن و اهل نماز باشد با تأخیر انداختن نماز در زندگی اش چوب می خورد، کسی که نماز نمی خواند ممکن است در دنیا رها شود ولی به طور قطع در قیامت چوب سنگینی خواهد خورد.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) با اشاره به آیه پنجاه و نهم سوره مریم که می فرماید«فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا» اذعان کرد: ضایع کردن نماز مقارن با هواپرستی است و سبب آلودگی به منکرات و گناهان می شود؛ راه اصلی جلوگیری از ترویج گناه، ترویج نماز است؛ کسی که اهل نماز می شود به صورت تدریجی کارهای خلافش را ترک می کند.

وی ادامه داد: کسانی که از شهواتشان پیروی می کنند با عذاب الهی رو به رو خواهند شد؛ تضییع نماز از اول وقتش از فعالیت های عمده شیطان برای گمراه کردن مردم است؛ نفس به دنبال آزادی و راحتی است و اطاعت خداوند در کراهت دادن به نفس است چرا که به واسطه کراهت دادن به نفس عقل رشد می کند؛ تابع شهوت کارهای بی دلیل زیادی انجام می دهد و از انجام کارهای حکیمانه به دور است./۸۶۷/پ203/ب1

ارسال نظرات