۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۱
کد خبر: ۵۶۶۳۲۶
آیت الله مکارم شیرازی:

فرزندان را از کودکی باید با اسلام و انقلاب آشنا کرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر آشنا کردن فرزندان با معارف دینی و انقلابی از کودکی گفت: باید فرزندان را از سنین کودکی با فضای مسجد و برنامه های دینی و انقلابی آشنا کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید یکشنبه شب در یازدهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به اهمیت تربیت فرزندان و حقوق آن ها بر والدین گفت: قرآن مجید در آیه 58 سوره اعراف می فرماید در سزمین پاکیزه گیاهان و درختان مفید می روید و سرزمین شوره زار و آلوده از گیاهان بی ارزش است.

وی افزود: پیام آیه این است که به اصطلاح فلاسفه تنها فاعلیت فاعل کافی نیست و قابلیت قابل نیز شرط است، اگر بخواهیم گیاه خوبی داشته باشیم باید سرزمین آماده ای پیدا کنیم و اگر بهترین بذرها، آبیاری ها و مراقبت ها در زمینی نامرغوب انجام شود فایده ای نخواهد داشت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نخستین گام تربیت فرزندان باید از خود پدران و مادران آغاز شود، اظهار داشت: والدین باید خود را اصلاح کند چرا که فرزند به آن ها چشم دوخته و تمام حرکات آن ها در حافظه فرزند نقش می بندد و در سنین بزرگی آن حرکات را تکرار می کند.

وی ادامه داد: اگر پدران و مادران می خواهند فرزندان صالح داشته باشند با از خود شروع کنند و محیط خانواده محیطی پاک و سالم باشد، پدر و مادر باید در محیط خانه به یکدیگر احترام بگذارند و محبت کنند و صمیمت و صداقت داشته باشند؛ وقتی والدین چنین صفاتی داشته باشند فرزندان یاد می گیرند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر آشنا کردن فرزندان با معارف دینی و انقلابی از کودکی ابراز داشت: برخی می گویند که اگر بچه ها به مسجد بروند سبب شلوغی و ناراحتی می شوند که این منطق اصلا درست نیست، باید فرزندان را از سنین کودکی با فضای مسجد و برنامه های دینی و انقلابی آشنا کرد.

وی عنوان کرد: اگر مثلا پدر و مادری در راهپیمایی قدس فرزند کوچک خود را می آورد آن فرزند از کودکی درس انقلابی را یاد می گیرد، اگر کارها از کوچکی شروع نشود در بزرگی نمی توان کاری از پیش برد؛ اثر یاد دادن عملی از یاد دادن قولی بیشتر است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایاتی درباره حق فرزندان بر والدین خاطرنشان کرد: فرزندان 8 حق بر پدر و مادر خود دارند که در روایات بیان شده است، امیرمؤمنان(ع) می فرماید یکی حقوق فرزند بر والدین این است که نام نیک برای فرزندان خود انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه گاهی اسم هایی برای فرزندان انتخاب می شود که در هیچ قاموسی پیدا نمی شود، والدین نباید اسمی که خود دوست دارند انتخاب کند بلکه باید اسمی در نظر بگیرند که وقتی فرزند بزرگ شد و او را صدا زدند خجالت نکشد، از این رو اسامی عجیب و بی معنا نباید برای فرزندان انتخاب شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که طبق آمار بیشترین اسامی انتخاب شده از سوی خانواده ها بر اساس اسامی اهل بیت(ع) است، گفت: نام های مقدس پیغمبر، فاطمه، زهرا، امیر حسین، امیر علی و مانند آن اکثریت را دارند که معلوم می شود اکثر مردم به نامگذاری ها توجه دارند.

وی حق دیگر فرزند بر والدین را تربیت و ادب خوب دانست و افزود: ادب کردن به معنای خشونت نیست بلکه باید با محبت، ملایمت، خوش رویی و جایزه دادن باید فرزندان با آداب و احکام آشنا کرد، حق دیگر آموزش تعلیمات اسلامی و قرآنی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در این زمینه اظهار داشت: بر اساس این روایت والدین باید خواندن و نوشتن به فرزندان آموزش دهند و زمینه کسب علم را برای آن ها فراهم کنند.

وی ادامه داد: بر اساس رواست رسول اکرم(ص) آموزش شنا به فرزند از دیگر حقوق است، به فرموده پیامبر اسلام(ص) باید به فرزندان تیراندازی آموزش داد تا قادر باشد از کشور و نظام دفاع کند، از حقوق دیگر فرزندان این است که والدین غیر از غذای حلال به آن ها ندهند و زمانی که به وقت ازدواج رسید زمینه تزویج را فراهم کنند؛ تمام این امور هشت گانه باید رعایت شود، پدر و مادر باید پایه سعادت فرزندان را بنا کرده و سپس دعا کنند./1323/

ارسال نظرات