۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۵۶۳۵۵۳
آیت الله مهدوی:

حبط عمل به واسطه اعمال نادرست انسان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر آیه ۳۰ سوره کهف، گفت: حابط اعمال صالح خداوند نیست بلکه حبط عمل به واسطه عمل زشتی که خودِ انسان مرتکب شده است، انجام می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: خاسرترین افراد کسانی هستند که عمل صالح انجام می دهند ولی ولایت امیرمؤمنان(ع) را نپذیرفته اند.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه سی ام را که می فرماید«إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً» تلاوت کرد و افزود: این آیه اشاره به حبط اعمال دارد و بیان می کند حبط اعمال از سوی پروردگار نیست بلکه عامل اصلی خودِ انسان است؛ حبط عمل یعنی عمل زشت انسان اثر اعمال صالح انسان را از بیت می برد.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: عمل زشت همچون سرکه ای که عسل را ضایع می کند اثر اعمال صالح را از بین می برد؛ اگر انسان اعمالش را حبط نکند، خداوند می فرماید، ما عمل را ضایع نمی کنیم؛ البته همیشه اعمال صالح به خاطر عمل زشت دیگر حبط نمی شود بلکه گاهی اعمال صالح را بر اساس دستور الهی انجام نداده ایم و آن را ضایع کرده ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: اهل عامه ای که می دانند بدون ولایت امیرمؤمنان(ع) اعمالشان مقبول درگاه الهی نیست مصداق بارز آیه ای هستند که می فرماید خاسرترین افراد کسانی هستند که اعمالشان را نیکو می پندارند ولی عملشان طبق دستور الهی نبوده است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: آب ریختن در آبکش برای خوردن به طور قطع انسان را از نوشیدن آب محروم می کند؛ عملی که بدون ولایت امیرمؤمنان(ع) انجام داده شود در روز قیامت بی اثر بودنش نمایان خواهد شد؛ کسی که عملش را ضایع می کند نمی تواند از خداوند درخواست اجر و پاداش داشته باشد؛ حسنه ای که تا روز قیامت تداوم یابد ده برابر پاداش داده می شود ولی حسنه ای که در دنیا ضایع می شود در روز قیامت با پاداشی روبرو نخواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان تصریح کرد: گاهی سیئات انسان به حسنات تبدیل می شود البته با شروطی که در آیه شریفه ای از قرآن آمده است؛ توبه کردن و پشیمانی از گناه و انجام اعمال صالح چنین خاصیتی دارد؛ البته انجام اعمال صالح بدون این که انسان خطاکار توبه کند، سبب آمرزش گناهان خواهد شد./867/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات