۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۵۶۱۱۴۰
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

خداوند عقل را هادی و پیامبر درونی همه انسان‌ها قرار داد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقل پیامبر باطنی برای هدایت انسان است، گفت: عقل واسطه‌ای است تا انسان به واسطه آن بتواند حقایق را درک کند و از طریق این سرمایه به بندگی خداوند دست یابد.
استاد انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز در مراسمی که به مناسبت ایام ماه رجب در حسینیه همدانی‌ها برگزار شد، گفت: خداوند به انسان عقل عطا کرده تا در حد توان حقایق الهیه را دریافت کرده و آن را درک کند.

وی افزود: همچنین خداوند به انسان اختیار و اراده داد تا هر کار خوبی را که می‌خواهد انجام دهد بنابراین انسان آزاد است که مرتکب گناه شود اما گناه با اراده خود انسان صورت می‌پذیرد و ربطی به اراده خداوند ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه انسان خود عامل تعطیلی عقل و قطع اراده و آزادی خودش است، ابراز کرد: این انسان است که به آزادی میدان می‌دهد تا هر کار ناپسندی انجام شود در حالی که دل انسان آسمانی بوده و هیچ رغبتی به انجام گناه ندارد بنابراین کسانی که مرتکب گناه می‌شوند بعد با وقاحت تمام بیان می‌کنند دلمان خواست، دروغ می‌گویند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه منشأ گناه هوای نفسانی است، اظهار داشت: آزادی انسان به عقل گره خورده است از این رو انسان قبل از انجام هر کاری باید به عقل رجوع کند تا به نیکو و زشت بودن آن فعل آگاهی یابد در این صورت است که انسان متضرر نمی‌شود.

وی با اشاره به این مهم که خداوند برای عقل یار و یاورانی قرار داده است تا انسان را به مسیر حق هدایت کنند، گفت: عقل واسطه‌ای است تا انسان به واسطه آن بتواند حقایق را درک کند و از طریق این سرمایه به بندگی خداوند دست یابد بنابراین شکر این نعمت همان عبادتی است که صاحب عقل در برابر خداوند انجام می‌دهد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: بر عهده خداوند بوده که انسان‌ها را رها نکند برهمین اساس دو چراغ عقل و نبوت و امامت را برای هدایت انسان قرار داد تا گمراه نشود. عقل چراغ باطنی و نبوت و امامت هادیان ظاهری برای هدایت انسان هستند.

حجت اسلام والمسلمین انصاریان با استناد به آیات الهی، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: پیشتازان مقربان هستند؛ این کلام الهی را عقل نمی‌تواند تحلیل کند بنابراین نیاز است فرد و یا شخصی مقربان را برای انسان‌ها تحلیل کند و این مسؤولت بر عهده راهنمایان الهی است.

وی افزود: خداوند انسان را مسؤول و مکلف اختیاری قرار داد تا به وظایف خود عمل کند در انجام وظیفه انسان اختیار دارد اما در انتخاب تکلیف این اختیار وجود ندارد. تکلیف و وجود راهنما برای هدایت انسان سبب شده انسان نسبت به این امور مسؤول باشد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات